اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 22, 2020
14:54 شنبه، 3ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109086

دبیر شورای عالی فضای مجازی: تولید محتوای داخلی پلتفرم‌های VOD باید به ۴۰ درصد برسد

 
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌کند که تولید محتوا در دنیا بر بستر فضای مجازی در حال افزایش است بنابراین پلتفرم‌های تولید محتوا کشور مانند VOD باید تا سال ۱۴۰۴، ۴۰ درصد محتوایشان داخلی باشد و میزان مخاطبانشان هم به ۱۰ میلیون کاربر برسد.
 
ابوالحسن فیروزآبادی، در مورد جزییات مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی برای خدمات ویدئو درخواستی  یا VOD گفت:‌ «هدف ما براساس این مصوبات این است که تا سال ۱۴۰۴پلتفرم‌های تولید محتوای آنلاین مانند سرویس‌های VOD بتوانند مشترکان خود را که حالا نزدیک به یک میلیون کاربر است به ۱۰ میلیون کاربر برسانند.»
او در پاسخ به این سوال پیوست که آیا با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها تنها در داخل ایران فعالیت می‌کنند و محتوای تولید شده از سمت آنها نیز با محدودیت همراه است،‌ در نظر گرفتن این هدف بلند پروازانه نیست توضیح داد: «این هدف‌گذاری دست یافتنی است. شما باید به کشورهای منطقه نگاه کنید که در این زمینه توانسته‌اند با سیاست‌گذاری مشخص میزان کاربران پلتفرم‌های تولید محتوای خود را افزایش دهند. ما از این کشورها ۲۰ سال عقب هستیم و باید با برنامه‌ریزی این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.»
 
فیروزآبادی همچنین اعلام می‌کند که پلتفرم‌های خدمات ویدئوی باید تا سال ۱۴۰۴میزان تولیدات داخلی خود را به ۴۰ درصد برسانند. او در این مورد به پیوست گفت: «درحال‌حاضر عمده محتوایی که از طریق این پلتفر‌م‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد محتوای خارجی است. اما این پلتفرم‌ها باید تلاش کنند که میزان تولیدات داخلی خود را افزایش دهند چرا که آنها مجوز گرفته‌اند تا تولیدات محلی داشته باشند.» فیروزآبادی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر محتوای کشور یا از طریق صداوسیما تولید می‌شود یا چند شرکت محدود خصوصی تاکید کرد که با کمک این مصوبات آنها می‌خواهند به رشد تولید محتوای داخلی و شکل‌گیری اقتصاد بزرگ از طریق محتوا کمک کنند.
 
ادامه راه معماری شبکه ملی اطلاعات
در چند ماه گذشته شورای عالی فضای مجازی با برگزاری جلسات مختلف بررسی معماری شبکه ملی اطلاعات را مجددا مورد توجه قرار داده است. توجه به معماری این شبکه بعد از قطعی سراسری اینترنت در آبان ماه گذشته و خسارات وارد شده به کسب‌وکارهای آنلاین در دستور کار این شورا قرار گرفته است. پس از اتصال مجدد اینترنت در آذرماه گذشته بسیاری از اعضای شورای عالی فضای مجازی اعلام کردند که اگر شبکه ملی اطلاعات به درستی راه‌اندازی شده بود این میزان خسارت به کسب‌وکارهای آنلاین بابت قطعی سراسری اینترنت وارد نمی‌شد. هرچند که در همان زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که قطع یک هفته‌ای اینترنت به دستور شورای امنیت کشور فرصت خوبی بوده تا ادعای این وزارتخانه مبنی بر اجرای ۸۰ درصدی این شبکه در کشور ثابت شود.
 
با تمام اینها اواخر آذر ماه در جلسه شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات ۳ هفته فرصت داده شد تا طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را ارائه کند. بعد از این ضرب‌العجل هم ۲۱ دی ماه شورای عالی فضای مجازی با برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری و رئیس قوه‌قضاییه کلیات و چارچوب سند معماری و طرح کلان نوین شبکه ملی اطلاعات را بررسی و به تصویب رساند.
 
حالا در این زمینه این سوال پیش می‌آید که طرحی که تا کنون و براساس آن دولت یازدهم و دوازدهم شبکه ملی اطلاعات را توسعه داده‌اند چه می‌شود؟ ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال به پیوست گفت: «معماری که در بازنگری جدید طرح شبکه ملی اطلاعات مورد توجه شورا قرار گرفته ادامه معماری است که تا کنون وزارت ارتباطات براساس آن شبکه ملی اطلاعات را توسعه داده است.»
او افزود: «در طرح کلان نوین این شبکه سعی شده نواقصی که این شبکه با آن روبه‌رو بوده برطرف شود و یک شبکه مقاوم در برابر تحریم‌ها را ایجاد کنیم. از سوی دیگر سرویس‌ها و تجهیزات لازم روی این شبکه برای ارائه خدمات ملی مانند خدمات ابری فراهم شود.»
او تاکید می‌کند که شورای عالی فضای مجازی در جلسات اخیر خود اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ را مشخص کرده و براساس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تا یک ماه آینده برنامه‌های اجرایی خود روی این شبکه را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.