آنر امروز در هتل دبلیوی بارسلون از دو گوشی هوشمند، دو لپتاپ، یک ساعت، یک هدفون و چندین و چند محصول دیگر رونمایی کرد تا این فرزند جسور هواوی در حقیقت پیشگام راهبرد جدید چینیها برای تسلط بر نسل جدید اروپا و بخش اعظمی از جهان باشد.
این رویداد که در چند قدمی ساحل آفتابی بزرگترین بندر اسپانیا در مراسمی فروتنانه به صورت زنده در سراسر جهان پخش شد واکنشی خاموش به فروپاشی کنگره جهانی موبایل بود. ویروس کرونا که در چین همهگیر شد شرکتهای چینی از حضور در این رویداد اروپایی منع شدند و غرفههایشان را لغو کردند. در عمل در کنار دغدغههای بهداشتی این حذف چینیها بود که MWC را زمین زد ولی هواوی و فرزند ارشدش، Honor، به این شهر برگشتند تا در یک نسخه آنلاین بتوانند بازی را دوباره به نفع چینیهای سخت سختکوش بازآفرینی کنند.
چهرههای کلیدی مراسم امشب از بریتانیا، خاورمیانه و فرانسه بودند و هنرمندانی از آسیای شرقی هم در آن حضور داشتند که اثبات میکرد این بازی دوباره در حال جهانی شدن است.
اولیور دوبو ،مدیر مارکتینگ آنر در بریتانیا، در همان ابتدای مراسم از راهبردی پرده برداشت که رسانههای خاموش از کنارش رد شدند. در حالی که همه نگاهها به 9XPro زیبا و قیمت ۲۵۰ یوروییش خیره شده بود و همه از ساعتهای هنری جدید آنر، دو لپتاپ ۱۴ و ۱۵ اینچی مجیک بوک و هدفون پیشرفته جدید آنر حرف میزدند یا مشغول گوشی دوربینی جدید یعنی View30Pro ویژه عکاسی و فیلمبرداری در شب بودند این استراتژی موسوم به 1-8-N شکل میگرفت.
آنر تا کنون به لطف گوشیهایی بسیار خوشقیمت و جوانپسند توانسته در بازارهایی که آمریکاییها در آن نفوذ خاصی ندارند بسیار موفق باشد. گل سر سبدش هم دوم شدن در بازار روسیه و دوم شدن در بازار هند است. بازارهایی که در مجموع نزدیک به یک قاره جمعیت دارند و استراتژی فروش آنلاین آنر توانسته در آنها بسیار کارآمد باشد ولی این بازی برای آنها در حال گسترش است.
اروپای غربی به تنهایی نزدیک به نیمی از طبقه ثروت جهان را در خود جای داده است و هر چه قدر حساسیت در مورد خود هواوی در بازارهای آمریکای شمالی رو به گسترش است آنر فرصت آن را دارد که بیصدا خودش را در ذهن و جیب نسل آینده این بازار حیاتی جا کند. اروپا ۱۷ درصد از سهم بازار جهانی ابزارهای هوشمند را دارد که ۲۱۲ میلیون گوشی، ۸۷ میلیون لپتاپ، ۱۳۶ هدفون، ۴۳ میلیون ساعت هوشمند و ۳۹ میلیون اسپیکر هوشمند در آن هستند. در آخرین تحقیقات این حوزه ۴۱ درصد اروپاییها گفتهاند سر کار بیش از یک ابزار هوشمند را همراهشان دارند و این عدد در خانه به ۶۸ درصد میرسد. خلاصه اگر شما یک گوشی هوشمند را به یک اروپایی فروخته باشید هنوز فرصت بسیار بالایی برای فروختن سرویسها و محصولات هوشمند بعدی دارید. ظرف سه سال آینده پیشبینی میشود این بازار بیش از ۳/۵ درصد رشد کند که هدفونها و اسپیکرهای هوشمند از آن بیشتر سهم را دارند.
اینگونه است که تازه مختصات جدید آنر برای تسلط بر این بازار مشخص میشود. فقط در اروپای غربی به ازای هر ۱۰۰ دستگاه گوشی هوشمندی که فروخته میشود، ۱۸ تبلت، ۲۴ دستبند یا ساعت، ۳۸ دستگاه نوتبوک و رقم باورنکردی ۸۶ هدفون یا اسپیکر هوشمند فروخته میشود. این دسته آخر یعنی هدفونها ظرف سه سال آخر ۱۲/۵ درصد رشد میکنند و وقتی آنر هدفونهایی مانند MagicBuds2 با قابلیت حذف صدای پیرامون را با قیمتی خیرهکننده به این بازار عرضه میکند در حقیقت دارد بذر جدید برای پیروزیش میپاشد.
ساعتها و اسپیکرهای هوشمند هم بخشی از همین بازی هستند ولی اصل بازی برای آنر حتی بزرگتر است. اروپاییهای پیشگام مفهوم شهر هوشمند هستند که بر دوش مفهوم اینترنت اشیا سوار است. خانههای هوشمند دارند بر مبنای پروتکل IP ساخته میشوند و اتحادیه اروپایی معافیتها و حمایتهای ویژهای را برای شرکتهایی که در داخل مرزهایش روی هوش مصنوعی کار می کنند قایل میشود. اینها را به این حقیقت اضافه کنید که همچنان اروپا حساسترین رگولاتور فضای مجازی با نگاهی به حریم شخصی و امنیت است.
از همین روست که آنر، بر دوش یک گوشی، هشت شاخه جدید تعریف میکند: کارمندان موبایلی، کارگردانان دیجیتالی، محتواسازان شبکههای مجازی، گیمبازها، معتادان ورزش و سلامت، کسانی که به سلامتشان حساسند، خانههای هوشمند و زندگی هوشمند. این میشود ۸ راهبرد آنر برای تسلط بر آینده اروپا در مقابل مقاومت آمریکاییها برابر هواوی.
مثلا تحقیقی در ارایه آنر نشان داد ۵۶ درصد اروپاییها چون نگران سلامتیشان هستند بقیه ابزار هوشمند را میخرند، ۱۸ درصدشان میخواهند از امکانات کاری آنها استفاده کنند و ۱۸ درصد دیگر میخواهند بتوانند پیامها و نوتیفیکشنها را روی مچ دستشان ببینند. این دلایل برای شما که از این ابزارها استفاده میکنید آشنا نیست؟ این است که ۸۴ درصد افراد در تحقیق آنر میگویند که احتمالا بیشتر از گوشی در خرید دیجیتالی بعدیشان را خواهند خرید. این میشود N در راهبرد جدید هواوی. ایران هم بدون شک با توجه به تمرکز آنر بر این بازار از این راهبرد جا نخواهد ماند. شما چه فکر میکنید؟