لغو همایشها و رویدادها و همچنین لغو برنامههای سینما و تئاتر طی هفته جاری به دلیل خطر گسترش کرونا به صورت مستقیم روی حمل و نقل شهری و به صورت محسوستر روی حمل و نقل آنلاین شهری تاثیرگذار بوده است. حالا تقریبا تمامی مدیران سیستمهای آنلاین شهری به کاهش درخواستهای درون شهری و همچنین کاهش درخواست ارسال کالا اشاره میکنند؛ این در شرایطی است که با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حجم درخواستهای مسافرتهای درون شهری و همچنین خرید کالا باید به صورت چشمگیری افزایش مییافت.
الوپیک به عنوان یک پلتفرم آنلاین جابهجایی بار و مسافر با همین چالشها مواجه است. مدیر اجرایی الوپیک در این مورد به پیوست میگوید: «در شرایطی که در روزهای پایانی سال ما باید با افزایش درخواستهای سفرهای درون شهری و ارسال کالا مواجه باشیم اما با توجه به شرایط پیش آمده چنین اتفاقی نیافتاده است.»
به گفته مجتبی سادات در ماههای بهمن و اسفند حجم درخواستها در پلتفرمهایی مانند الوپیک به دلیل درخواست برای ارسال هدایا از سوی شرکتهای مختلف و همچنین افزایش فروش کسبوکارها، به صورت قابل توجهی افزایش مییافت؛ اما در حالحاضر بر اثر شرایط به وجود آمده ما با کاهش تقاضا مواجهیم.»
او کاهش تقاضا را اینگونه توضیح میدهد: «این کاهش تقاضا نسبت به میزان هر ساله در بازه زمانی مشابه رخ داده است. به این معنی که در این بازه زمانی ما باید شاهد یک افزایش تقاضا باشیم اما این افزایش رخ نداده است از همین رو میتوان آن را نوعی کاهش درخواستها تلقی کرد.»
هرچند تقاضا از سوی کاربران کاهش یافته؛ اما او تاکید میکند که فعالیت سفیرانشان کاهش چشمگیر نداشته و آنان در همان حدی که انتظار میرفت به فعالیت خودشان ادامه میدهند.
او تاکید میکند که به صورت جدی روی سلامت سفیرانشان حساس هستند. سادات در توضیح بیشتر درباره فعالیتهای پیشگیرانه از ابتلا به کرونا برای سفیران الوپیک میگوید: «ما تلاش کردیم برخی راهکارها را به سفیران آموزش دهیم که از طریق این آموزش بتوانند از مبتلا شدن به ویروس کرونا پیشگیری کنند.» او یکی از مشکلات پیش آمده در این مسیر را تهیه ملزومات پیشگیری از قبیل دستکش و ماسک و همچنین ژل ضدعفونی برای رانندگانشان عنوان میکند. از همین روست که الوپیک اعلام کرده است تا زمان تهیه ماسک و سایر ملزومات پیشگیری برای سفیران دفتر ثبتنام الوپیک را تعطیل کرده است.
او معتقد است آنها باید بتوانند دستکش در اختیار موتورسواران قراردهند و این مساله بزرگترین مشکل آنهاست. به عقیده سادات بزرگترین مشکل همین بخش است. زیرا سفیران کالاها را لمس میکنند و این ویروس بیشتر از طریق لمس کردن انتقال مییابد. او میگوید: «تهیه دستکش در میزان بالا برای ما اهمیت زیادی دارد که متاسفانه برای تهیه آن با مشکل مواجه هستیم. با این حال ما به سفیران اعلام کردیم حالا که ما توان تامین در حجم بالا را نداریم خودشان در تعداد کم این ملزومات را تهیه کنند.»
تامین ملزومات مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا فقط مشکل الوپیک نیست. سایر شرکتهای فعال نیز در این خصوص با مشکل مواجه شدهاند؛ هومن دمیرچی، معاون عملیات شرکت تپسی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مواجه آنها با این بحران به پیوست میگوید: «از همان روزهای اولیه، با استفاده از مطالب سازمان بهداشت جهانی و با مشورت پزشک، آموزشهای متناسب برای هر دو گروه سفیران و مسافران تدارک دیده شد و از طریق کانالهای مختلف مانند شبکههای اجتماعی، پوش نوتیفیکیشن و داخل اپلیکیشن، در اختیارشان قرار گرفت. این آموزشها ادامه خواهد داشت تا اطمینان حاصل کنیم کاربرانمان نسبت به اصول بهداشتی مرتبط آگاه شدهاند.»
به گفته او این موضوع روی کسبوکار آنها و تعداد درخواستهای سفر تاثیر محسوسی داشته است. دمیرچی در توضیح بیشتر این موضوع اعلام میکند: «ورود این ویروس به کشور، بر تعداد درخواستهای سفر از سمت مسافران اثر داشته و این موضوع نیز به تبع موجب کاهش تردد در سطح شهر، تعطیلی مدارس و لغو شدن رویدادهای تخصصی و برنامههای فرهنگی و همچنین پرهیز شهروندان از حضور در اماکن شلوغ اتفاق افتاده است.» به عقیده او این ویروس هر چند بر فعالیت رانندگان نیز تاثیر داشته: اما تاثیر محسوستر، سمت درخواست مسافران بوده است.