سال گذشته، شرکت هواوی با تحریمهای بینالمللی آمریکا روبهرو شد. پس از انتشار خبر تحریمها، عدهای از کارشناسان بر این باور بودند که دوران موفقیت این شرکت به پایان خواهد رسید و هواوی دیگر موفقیتی در جهان به دست نخواهد آورد و فعالیت این شرکت تنها به داخل چین محدود خواهد شد. اما اکنون با گذشت یک سال از این تحریمها، اتفاق دیگری از آنچه پیشبینی میشد رخ داده است. حضور هواوی به عنوان تنها برند چینی در لیست برترین برندهای سال، نشان از شکست سیاستهای آمریکا و موفقیت هواوی با وجود سختیهای فراوان دارد.
به گزارش روابطعمومی هواوی، در اولین ماه از سال جدید میلادی، شرکت انگلیسی Brand Finance که در زمینه ارزیابی برندها و شرکتهای تجاری فعالیت میکند، لیستی از ارزشمندترین برندهای سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد. هواوی با دو پله ارتقا در مقایسه با سال گذشته میلادی، در رتبه دهم این لیست قرار گرفت. این برای اولینبار است که هواوی در میان ۱۰ برند با ارزش جهان قرار گرفته است.
علاوه بر این، هواوی در لیست با ارزشترین برندهای سال ۲۰۱۹ میلادی که در نشریه Forbes منتشر شد؛ در جایگاه ۹۷ قرار گرفت تا تنها برند چینی این لیست باشد.
در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی هم Interbrand از جمله شرکتهای مشاور در حوزه برندها، لیستی از برترین برندهای جهان را منتشر کرد که یکبار دیگر هواوی تنها برند چینی حاضر در این لیست بود.
اما چه اتفاقاتی باعث شده ت این برند به این جایگاه قابل قبول جهانی برسد. در ادامه عملکرد هواوی در سال گذشته میلادی را مروری میکنیم:
بازار گوشیهای هوشمند
در سال ۲۰۱۹ میزان عرضه گوشیهای هوشمند هواوی به بازار به ۲۴۰ میلیون دستگاه رسید تا این شرکت با افزایش ۱۶.۸ درصدی میزان عرضه، سهم ۱۷.۶ درصدی از بازار داشته باشد. به این ترتیب، هواوی بار دیگر به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه بعد از سامسونگ قرار گرفت. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی با عرضه ۶.۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند 5G، بهعنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند 5G در جهان شناخته شد. در بازه زمانی یک ساله، میزان عرضه پرچمدارهای سری Mate و P این شرکت با رسیدن به ۴۴ میلیون دستگاه، افزایش بیش از ۵۰ درصدی را در مقایسه سال به سال نشان میدهد.
بازار محصولات الکترونیکی و اکوسیستمها
آخرین نسخه از ساعت هوشمند جدید هواوی یعنی هواوی واچ جیتی ۲، تا تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۹ یعنی به فاصله سه ماه از ورود به بازار، بیش از ۲ میلیون دستگاه فروش رفت. هواوی Freebuds 3 نیز، بیشتر از یک میلیون دستگاه فروخت. Huawei VR Glass محصول دیگری بود که در روز اول عرضه به بازار، ۱۰ هزار عدد از این دستگاه به فروش رفت.
هواوی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی از نظر میزان عرضه دستگاههای الکترونیکی به بازار، در جایگاه سوم جهان قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹ میلادی، میزان عرضه تبلتهای هواوی در سراسر جهان به ۱۴ میلیون دستگاه رسید تا این شرکت با سهم ۹.۸ درصدی از بازار، در جایگاه سوم قرارگیرد. هواوی در سال 2019 مجموعا بیش از ۶۴ هزار فروشگاه را در سراسر جهان راهاندازی کرده است.
اکوسیستم سرویسهای موبایلی هواوی (HMS) که جایگزینی برای سرویسهای موبایلی گوگل (GMS) روی گوشیهای جدید هواوی است؛ روی بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. همچنین تعداد کاربران فعال ماهیانه AppGallery، مارکت رسمی برنامههای اندرویدی هواوی به بیش از ۴۰۰ میلیون رسیده و این مارکت دیجیتال را به سومین مارکت بزرگ دنیا تبدیل کرده است.
تحقیق و توسعه
هواوی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالیانه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهد. به این ترتیب، هواوی در ۱۰ سال گذشته حدود ۷۳ میلیارد دلار روی این بخش سرمایهگذاری کرده است. از تعداد ۱۹۴ هزار نیروی کاری این شرکت، بیش از ۹۶ هزار نفر در بخش تحقیق و توسعه کار میکنند.
همچنین هواوی در سال ۲۰۱۸ میلادی با ثبت ۵ هزار و ۴۰۵ اختراع در WIPO، در میان شرکتهای جهان، در جایگاه نخست قرار گرفت.
نوآوری در زمینه 5G
هواوی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴ میلیارد دلار روی تحقیق و توسعه در زمینه 5G سرمایهگذاری کرده است. این رقم شامل سرمایهگذاری روی تراشهها، مواد مصرفی، الگوریتم، آنتن، سیستمهای خنککننده و غیره است. همین امر باعث شده هواوی مالکیت بیش از ۲۰ درصد از طرحها و ایدههای ضروری مربوط به استانداردهای 5G را در اختیار داشته باشد تا از این نظر در جایگاه اول جهان قرار بگیرد. هواوی تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ میلادی ۹۱ قرارداد تجاری مرتبط با توسعه 5G را به ثبت رسانده که از این تعداد، ۴۷ مورد در اروپا، ۲۷ مورد در آسیا و ۱۷ مورد در نواحی دیگر بوده است. از سوی دیگر، هواوی بیش از ۶۰۰ هزار مورد آنتن 5G MIMO به بازارهای جهانی ارسال کرده است.
با توجه به موفقیتهای این شرکت چینی، بهنظر شما آیا آمریکا در تحریم و محدود کردن فعالیتهای هواوی در جهان موفق بوده است؟