اوخر هفته گذشته خبری در شبکههای اجتماعی دست به دست شد که شرکتهای زیر مجموعه گروه اینترنتی اسنپ شامل اسنپ فود، اسنپ تریپ و اسنپ در سکوت خبری اقدام به تعدیل گسترده نیرویهای خود کردهاند؛ اما حالا در مقابل اسنپ، اسنپ فود و اسنپ تریپ اعلام میکنند که این خبرها شایعه است. اسنپ فود و اسنپ تریپ هر دو میگویند تعدیل نیروی در کار نبوده و تنها با توجه به پایان سال با نیروهایی که از نظر مدیرانشان عملکرد خوبی در یک سال اخیر نداشتهاند تمدید قرار داد برای ادامه همکاری در سال آینده صورت نگرفته است. در این بین هم شرکت تاکسی اینترنتی یعنی اسنپ اعلام میکند که با چند نفر به دلیل پایین بودن نمرهشان در ارزیابی و نداشتن عملکرد مناسب خداحافظی کردهاند. از سوی دیگر در مقابل این اظهارات؛ شنیدههای پیوست نشان میدهد که تمام شرکتهای زیرمجموعه گروه اینترنتی اسنپ در حالحاضر و با توجه به شرایط فعلی کشور حاضر به تمدید قرار داد با نیروهایی فعلی خود نیز نشده و به کارمندان خود اعلام کردهاند که تا پایان فروردین سال ۱۳۹۹ تکلیف تمدید قرارداد آنها مشخص خواهد شد.
سعید لطفی، مدیرعامل اسنپفود، در گفتوگو با پیوست میگوید که تمدید نشدن قرارداد با نیروهای این شرکت برای ادامه همکاری در سال آینده یک سیاست داخلی بوده و ربطی به یک تصمیم جمعی در گروه اینترنتی اسنپ ندارد. او تعدیل نیرو در این شرکت فعال در حوزه سفارش آنلاین غذا را تکذیب و اعلام میکند که همچون سالهای گذشته این شرکت فقط با افرادی که از نظر عملکردی در سال ۱۳۹۸ ضفیف بودند یا عملکرد خوبی نداشتند تمدید قرار داد انجام نداده است.
لطفی در مورد جزییات این اتفاق به پیوست گفت: «باتوجه به شرایطی که هر سال هم اتفاق میافتد بعد از ارزیابی کارمندان با آن دسته از افرادی که از نظر عملکردی خروجی خوبی نداشتهاند و مدیران آنها هم از آنها رضایت کافی در انجام کارشان نداشتهاند دیگر تمدید قرار داد نکردیم. این اتفاق هم مربوط به امسال نیست و در سالهای گذشته هم اتفاق افتاده است.» در حالی لطفی از خداحافظی با نیروهایی که از نظر عملکردی خروجی مناسب نداشتهاند خبر میدهد که برخی کاربران در توییتر خبر میدهند که این شرکت با ۲۰۰نفر از کارمند خود خداحافظی کرده است.
لطفی ارقام اعلام شده در این زمینه را هم شایعه میداند و توضیح میدهد که تنها با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از تیم اسنپ فود به دلیل عملکرد ضعیفیشان تمدید قرار داد صورت نگرفته است. او در این مورد اعلام میکند: «بین ۵ تا ۱۰ درصد از نیروها به خاطر نوع عملکردشان با آنها تمدید قرارداد انجام ندادهایم. البته از بین ۵ تا ۱۰ درصدی که به دلیل پایان قرارداد و نداشتن عملکرد مناسب با آنها تمدید قرارداد انجام نشده، بین ۱ تا ۲ درصد نیز خودشان استعفا و حاضر به ادامه کار نشدهاند، که عمده این افراد هم از بخش کالسنتر بودهاند؛ چرا که کار کردن در این بخش سخت و فشارهای خاص خودش را دارد.» لطفی تاکید میکند که این شرکت حالا نزدیک به ۹۰۰ نیرو دارد که این رقم در سال گذشته برابر با ۵۰۰ نفر بوده است.
لطفی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه شیوع ویروس کرونا و خسارت وارد شده به این شرکت به دلیل کاهش ثبت سفارش آنلاین غذا باعث شده تا این شرکت این تصمیم را سریعتر و در بین نیروهای بیشتر بگیرد، توضیح داد: «این تصمیم ربطی به شیوع کرونا نداشته و سیاستی است که هر سال آن را دنبال کردهایم؛ اما متاسفانه برخی در حال سوءاستفاده از شرایط کشور میخواهند به ما فشار وارد کنند. خسارتی که ما از کرونا دیدیم نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان در همین چند هفته اخیر بوده و نزدیک به ۷۰ درصد با کاهش فروش مواجه بودهایم.»
لطفی تاکید میکند که عدم تمدید قرار داد با چند نیرو نمیتواند این خسارتها را رفع کند و تمدید نکردن قرارداد با برخی از نیروهای این شرکت ربطی به شیوع کرونا در کشور ندارد؛ بلکه آنها تنها با نیروهایی خداحافظی کردهاند که عملکرد خوبی نداشتهاند. به گفته او آنها باید همین حالا مانند تمام شرکتها در پایان سال، تکلیف بسیاری از قراردادها و ادامه همکاری با نیروهای خود را مشخص کنند تا برای سال آینده و برنامهریزی برای ادامه فعالیت و همچنین جذب نیرو فرصت کافی را داشته باشند.
بیانیه اسنپ فود
اسنپ فود به عنوان شرکتی که حالا بیشتر از دو مجموعه دیگر در شبکههای اجتماعی مورد انتقاد کاربران قرار گرفته که به باور آنها “نیروهای خود را تعدیل کردهاند” در بیانیهای که در اختیار پیوست گذاشته تاکید کرده که به هیچ وجه به خاطر فشارهای ایجاد شده برای این شرکت به دنبال شیوع کرونا آنها با نیروهای خود خداحافظی نکردهاند. در این بیانیه آمده است: «به هیچ عنوان نمیتوان تاثیر شرایط حاضر بر کسبوکار اسنپ فود را نادیده گرفت. پیشبینی ما لزوم تحمل هزینهای بیش از ۳۰ میلیارد تومان از جنس درآمد از دست رفته و هزینههای مستقیم و غیرمستقیم است. اما این تصور که سنگینی این شرایط را بر دوش همکاران خود در شرکت قرار دهیم و از محل نیروی انسانی به دنبال جبران این شرایط باشیم تصور درستی نیست. بحرانی که با آن روبرو هستیم و باید مرتفع گردد ابعادی وسیعتر ازین موضوع دارد.» اسنپ فود در این بیانیه اعلام کرده است که بیش از ۵ سال است که به طور جدی در فضای کسبوکار اینترنتی ایران مشغول به فعالیت است و هم اکنون حدود ۱۰۰۰ همکار تمام وقت و مستقیم و بیش از ۳۰۰۰ همکار در شبکهی ارسال این شرکت فعالیت دارند. در ادامه این بیانیه به دلیل تمدید نشدن گروهی از نیروهای این شرکت اشاره شده و آمده است: «اسنپ فود هر ساله ۵ تا ۱۰ درصد تغییر نیروی کار خصوصا در بخش مرکز تماس و پشتیبانی تجربه میکند و فارغ از جزییات این امر تا حدودی اجتنابناپذیراست. معمولا بهترین زمان برای این تصمیم بسته به تقویم پیش از تعطیلات نوروز و پیش از ماه رمضان است؛ چرا که به دلیل افت فصلی تقاضا در این زمانها فرصت کافی جهت جذب و آموزش در اختیار شرکت قرار میدهد. امسال همزمانی پایان تعطیلات سال جدید با شروع ماه رمضان این بازه را طولانیتر میکند. امسال نیز این اتفاق به همین روال رخ خواهد داد. با این تفاوت که به دلیل شرایط خاص بازار کار یک ماه دریافتی اضافه برای عزیزانی که از ما جدا میشوند در نظر گرفته میشود تا شاید به عبور از این شرایط کمکی هر چند ناچیز کند.» در پایان این بیانیههم اسنپ فود با تشکر از تمامی تیمی که در سالهای گذشته این شرکت را برای رسیدن به موفقیت کمک کرده ابراز امیدواری کرده که در شرایط فعلی نیز بتواند با همراهی و همدلی نیروهایش هرچه سریعتر شرایط پیش رو را پشت سر بگذارد و شاهد عادی شدن شرایط کسبوکار برای همه فعالان عرصه کسب و کار باشیم.
اما لطفی در پاسخ به این سوال که اسنپفود برای گذر از این دوران با توجه به کاهش فروش به دلیل شیوع ویروس کرونا، چه راهکاری را در پیش گرفته گفت: «اینکه بخواهیم برای این شرایط راهکار بدهیم سخت است چون این ویروس کل دنیا را فلج کرده، با این حال ما در چند روز گذشته برای جلب اطمینان کاربران برای ثبت سفارش اقدام به کارهایی کردهایم از جمله فراهم کردن دسترسی به دوربین آشپزخانهها. در واقع طی یک توافق با رستورانهای بزرگ و مطرح، اجازه دسترسی به دوربین آشپزخانههایشان را گرفتیم تا تمامی عملیات در این آشپزخانهها از طریق اپ اسنپفود برای کاربران قابل مشاهده باشد. از سمت دیگر امکان فروش غذاهای نیمه پخت یا خام رستورانها را نیز در اپلیکیشن برای کاهش نگرانی کاربران فراهم کردهایم.» لطفی اعلام میکند که در کنار سفارش غذا آنها سعی کردهاند بخش سوپرمارکتهای خود را نیز گسترش دهند تا مردم به جای خروج از خانه امکان سفارش آنلاین مایحتاج روزانه خود را داشته باشند. براساس اظهارت او هرچند در حالحاضر فروش سوپرمارکت این شرکت دوبرابر شده؛ اما در مقابل به دلیل شرایط پیچیده انبارگردانی و مجهز کردن ناوگان حملونقل و عملیات به ملزومات بهداشتی در این شرایط هزینههای تحمیلی به آنها نیز افزایش قابل توجهای پیدا کرده است.
اما اسنپ تریپ، فعال در حوزه گردشگری دیگر شرکت زیر مجموعه گروه اینترنتی اسنپ است که کارمندان آن در شبکههای اجتماعی از تعدیل نیرو در این مجموعه خبر میدهند. با این حال تیم اسنپتریپ هم اعلام میکند که تعدیل نیرویی در این شرکت اتفاق نیفتاده و تنها با برخی نیروهایی که قراردادشان به پایان رسیده، تمدید قراردادی صورت نگرفته است. روابطعمومی این شرکت در گفتوگو با پیوست تاکید میکند که هیچ تعدیل نیرویی در اسنپتریپ اتفاق نیفتاده است. روابطعمومی این شرکت میگوید که هیچ تعدیل نیرویی مانند آنچه در علیبابا شاهد آن بودیم در اسنپ تریپ رخ نداده و تنها قرارداد بخشی از نیروها به دلیل پایان زمان آن تمدید نشده است. این شرکت اعلام میکند جزییات این اتفاق و شفافسازی در این زمینه را در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
اسنپ، فعال در حوزه تاکسی اینترنتی و بزرگترین شرکت زیرمجموعه گروه اینترنتی اسنپ هم اعلام میکند که در این شرکت نه تعدیل نیرویی صورت گرفته و نه خبری از عدم تمدید قرار داد با همکاران به دلیل پایان زمان قرارداد بوده است. روابطعمومی این شرکت با تایید این موضوع به پیوست میگوید که در پایان سال ۱۳۹۸، با توجه به زمان پایان قرارداد کارمندان، مانند هر سال تنها با چند نفر به دلیل پایین بودن نمرهشان در ارزیابی و نداشتن عملکرد مناسب خداحافظی کردهاند.