تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 15, 2020
11:53 یکشنبه، 25ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109796

استارتاپ‌های بیمیتو و ازکی ادغام شدند

 
 
از بین سه بازیگر اصلی صنعت بیمه آنلاین در ایران، دو بازیگر تصمیم به ادغام با هم گرفته‌اند. با ادغام استارتاپ‌های «بیمیتو» و «ازکی»، شرکت جدیدی تاسیس خواهد شد که «گروه صنعتی ماموت» روی آن سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام خواهد داد.
 
رقابت استارتاپ‌های فعال در صنعت بیمه آنلاین، در چند سال اخیر با بیلبوردهای شهری به خوبی به نمایش کشیده شد. اما اکنون چه اتفاقی افتاده که این رقابت داغ و پر هزینه به یک ادغام رسیده است؟ «حامد ولی‌پوری»، مدیرعامل بیمیتو در گفتگو با دیجیاتو، به همین سوال پاسخ می‌دهد و می‌گوید:
 
«بیمیتو در ۴ سال اخیر تجربیات مهمی در فضای بیمه آنلاین به دست آورد اما در نقطه مقابل تیم ازکی، در بخش‌هایی که ما روی آن‌ها تمرکز زیادی نکرده بودیم، پیشرفت داشت. در نتیجه، در تیم ازکی هم ارزش قابل توجهی ایجاد شده بود. در واقع تمرکز ما در برخی رشته‌ها بود و تمرکز ازکی، در رشته‌هایی دیگر از صنعت بیمه آنلاین. ما با هم صحبت کردیم، پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه می‌توان این موضوع را بررسی کرد، وارد بررسی موضوع شدیم و دیدیم ارزش‌هایی که در هر دو شرکت وجود دارد، هم‌افزایی مورد نیاز را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر VC «ماموت» هم در کنار این جریان قرار گرفت و سرمایه‌گذاری قابل توجهی هم در همین راستا انجام شد.»
 
او توضیح می‌دهد که پس از ادغام، شرکتی جدید تاسیس خواهد شد، که نیمی از آن متعلق به بیمیتو، و مالکیت نیم دیگر آن به ازکی تعلق خواهد داشت. پس از آن سرمایه نقدی از طریق ماموت به شرکت جدید تزریق می‌شود.
 
 
ولی‌پوری در پاسخ به این سوال که کدام‌ یک از برندها در ادامه‌ی این ادغام باقی خواهند ماند و کاربران باید با کدام برند خداحافظی کنند، می‌گوید فعلا استراتژی این است که هر دو برند به کارشان ادامه دهند: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربر مشترک زیادی در پلتفرم‌ها وجود ندارد. دلیلش هم این است که هر کدام از ما، بخش‌های مختلفی از بازار را هدف قرار داده بودیم. به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ایم فعلاً هر دو برند را نگه داریم، تا از ارزش و کاربران متفاوتی که وجود دارد استفاده کنیم. ممکن است بعداً بررسی بیشتری انجام شود و وقتی که بتوان ارزش ایجاد شده در هر یک از برندها را کاملاً به دیگری انتقال داد، در آینده تصمیم دیگری گرفته شود.»
 
تیم ازکی، از اواخر سال ۹۶ با سرمایه‌گذاری یک شریک آلمانی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده بود. همین مسئله، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا شرایط تحریم‌ها و وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری استارتاپی در کشور، باعث حرکت دو برند به سوی ادغام شده است؟ مدیرعامل بیمیتو اما اعلام می‌کند که تصمیم برای ادغام ارتباطی به شرایط کشور، سخت‌شدن جذب سرمایه یا تحریم‌ها نداشته‌ است. او همچنین تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاران ازکی، که شامل مجموعه، از جمله ماموت و سرمایه‌گذار خارجی هستند، هم اکنون و در مرحله ادغام نیز حضور داشته‌اند. او در خصوص دلیل اصلی این ادغام می‌گوید:
 
«هر بخش از صنعت بیمه پیچیدگی‌های بسیاری دارد و واقعاً هزینه و زمانی که باید هر طرف صرف این موضوع کنند، بسیار سنگین بود. از طرفی، بیمیتو و ازکی هر کدام بر بخش‌های مختلف این بازار تمرکز کرده بودند. همین موضوع باعث شد که ما تصور کنیم که این روش، می‌تواند باعث موفقیت هر دو کسب‌وکار شود. همین موضوع، مهم‌ترین نکته‌ای بود که ما را قانع کرد که این تصمیم درستی است.»
 
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از ادغام، هرچند دو پلتفرم جداگانه کار می‌کنند، اما آیا باید انتظار تعدیل نیروی انسانی را داشت یا خیر، می‌گوید: «فعلا برنامه‌ای برای تعدیل نیرو نداریم و احتمالاً باید جذب نیرو هم داشته باشیم. چون به دنبال برخی بازارهای جدید در صنعت بیمه هستیم و برای همین موضوع، نیاز به منابع انسانی متخصص داریم. ضمن اینکه هر دو مجموعه، توانمند هستند و ما ترجیح می‌دهیم از توانمندی منابع انسانی هر دو مجموعه استفاده کنیم. به همین دلیل امروز که صحبت می‌کنیم هیچ برنامه‌ای برای تعدیل نیرو وجود ندارد.»
 
ولی‌پوری همچنین اعلام می‌کند که سهم بازار بیمیتو و ازکی از صنعت بیمه آنلاین، اکنون به ۸۰ درصد رسیده است و برآورد می‌کند که سهم بقیه رقبا مجموعاً ۲۰ درصد باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.