تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 16, 2020
14:42 دوشنبه، 26ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109839

تشکیل ستاد بحران در نظام صنفی رایانه‌ای/پیگیری مشکلات کسب و کارها

سازمان نظام صنفی رایانه ای با انتشار فراخوانی از تشکیل ستاد بحران در این سازمان برای گردآوری مشکلات و دغدغه‌ های کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بحران کرونا خبر داد.
 
 به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، دبیرخانه ستاد بحران در راستای گردآوری درخواست ‏ها و مطالبات اعضا و یاری گرفتن از تمام ظرفیت ‏های ممکن و با همکاری با سایر تشکل ‏های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران خواهد کوشید.
 
در این فراخوان آمده است: «بیش از یک ماه است که کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-۱۹ است. در حالی که این مقطع زمانی اوج فعالیت‌های کاری شرکت‌ها است، بنا به توصیه‌های ستاد بحران، بسیاری از کسب‌وکارها به حالت نیمه‌تعطیل در آمده و نیروی های کار مولد قرنظینه و خانه‌نشین شده‌اند.
 
لطمات انسانی و از دست دادن عزیزانی در سراسر کشور، تاثیر بیم بیماری و مراقبت‌های بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسب‌وکاری، و مهم‌تر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران نگرانی‌ها را چند برابر کرده و بهره‌وری‌ نیروهای فعال فعلی را نیز به شدت کاهش داده است.
 
علاوه بر موارد فوق و جنبه‌های انسانی موضوع، همه کسب‌وکارها از جنبه‌های دیگری نیز شدیدا تحت فشار (به طور مشخص شرایط خاص پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی کارمندان) هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیرقابل جبرانی به پیکره آنها وارد آمده و بحران‌های دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.
 
عمده‌ تمرکز و اهتمام فعلی دولت بر کنترل روزانه‌ بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه‌ محروم و آسیب‌های آشکار فضای کساد کسب‏ وکار است. اما واقعیت آن است که عمده‌ چالش‏ های کسب‌وکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد.
 
به عنوان نمونه‌ای از این چالش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱. زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژه‌ها؛
 
۲. عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخش‌های دولتی و عمومی؛
 
۳. اقساط سررسید شده وام‌ها؛
 
۴. تامین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاه‌ها؛
 
۵. سررسید پرداخت‌های بیمه و مالیات و جریمه‌های تاخیر آنها؛
 
۶. نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به عنوان «نمونه ‏ای از شرایط فورس ‏ماژور» در قراردادها
 
در این راستا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در راستای مسئولیت‌های خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران نسبت به گردآوری درخواست ‏ها و مطالبات اعضا در زمینه محورهای زیر اقدام و با یاری گرفتن از تمام ظرفیت‏ های ممکن و با همکاری با سایر تشکل‏ های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران، بکوشد.
 
• شناسایی سایر چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه؛
 
• جمع‌آوری راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه با چالش‌های شناسایی شده؛
 
• اعلام چالش‌ها و راهکارها با دولت و حاکمیت و پیگیری اجرای این راهکارها، به عنوان یک مطالبه عمومی صنفی؛
 
• معرفی نماینده به ارگان‌های دولتی و حاکمیتی برای حضور در کارگروه‌های تشکیل شده برای اجرای راهکارهای پیشنهادی.
 
به منظور گردآوری مشکلات و چالش ‏های کنونی، از همه اعضای سازمان درخواست می ‏شود دغدغه‏ ها و مشکلات جاری و آینده خود را به آدرس info@irannsr.org ارسال تا پس از دسته‏ بندی مشکلات و با توجه به ظرفیت‌ها، پیگیری ‏های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم ‏ساز با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام شده انجام پذیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.