تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 19, 2020
12:16 پنجشنبه، 29ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109932

ساترا از آپارات پاسخ خواست

 
انتشار محتواهای نامناسب از سوی برخی از کاربران روی پلتفرم‌های اشتراک ویدئو (UGC) از جمله آپارات یا پلتفرم‌های مشابه آن همیشه نه تنها یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران حوزه تنظیم‌گری قواعد و مقررات این حوزه است؛ بلکه یکی از نگرانی‌های اصلی مدیران این پلتفرم‌ها نیز به شمار می‌آید چرا که اشتباهاتی از سوی کاربران می‌تواند آن پلتفرم را تا مرز تعطیلی پیش برد. هرچند مسئولان دستگاه‌های تنظیم گری مقررات صوت و تصویر فراگیر تلاش می‌کنند اقدامات صورت گرفته برای مواجه با محتوای ناسالم در فضای مجازی را از یکسری اقدامات سلبی به سمت اقدامات ایجابی هدایت کنند.
 
 سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر پس از انتشار یک ویدئوی نامناسب در آپارات و حذف آن از سوی خود پلتفرم‌ پس از مدت کوتاهی؛ از این رسانه خواسته است تا با بررسی و ارزیابی سازوکارهای فعلی پلتفرم آپارات دلایل عدم شناسایی این ویدئو به عنوان یک ویدئوی نامناسب را مشخص و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن را انجام دهند.
 
مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «در گزارش اولیه‌ای که از سمت آپارات به دست ما رسیده، این رسانه مدتی پس از انتشار این ویدئو از طریق گزارش‌های مردمی متوجه نامناسب بودن آن شده و به سرعت اقدام به حذف آن از پلتفرم خود کرده است.»
 
محمد رسول حاج اقلی گفت: «یکی از اصلی‌ترین موارد که در این رخدادها باید مدنظر قرار گیرد این است که ما مطمئن شویم که رسانه تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاق‌هایی را مدنظر قرار داده است از سویی همکاری لازم را نیز برای رفع مشکلات انجام می‌دهد.»
 
او اضافه کرد: «آپارات طبق الزاماتی که ما تعیین کرده‌ایم و همچنین زیرساخت‌هایی و سامانه‌هایی که خودش طراحی کرده است از سامانه‌های نظارت ماشینی و همچنین نظارت انسانی برخوردار است از سویی طبق سازوکارهای تعیین شده از سوی ساترا تمامی پلتفرم‌هایی که قابلیت بارگذاری محتوا به مخاطبان و کاربران خود می‌دهند باید امکان گزارش تخلف از سوی کاربران را در پلتفرم خود فعال کرده‌ باشند.» او ادامه داد: «در بخش گزارش تخلف و نوع تخلفاتی که مد نظر است ساترا چارچوب مشخصی دارد و تمامی رسانه‌هایی که با ما همکاری دارند و مجوزهای لازم را از ما کسب کرده‌اند از آن تبعیت می‌کنند. بخش گزارش تخلف از سوی کاربران یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نظارتی روی پلتفرم‌های اشتراک ویدئو به شمار می‌آید.»
 
حاجی اقلی اعلام کرد که ساترا به عنوان تنظیم‌گر قواعد حوزه صوت و تصویر محتوا سلامت محتوای منتشر شده در فضای مجازی برایش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و جزو کلیدی‌ترین اصول این سازمان به شمار می‌آید، از سویی پلتفرم‌های اشتراک ویدئو همیشه با ریسک بارگذاری محتوای نامناسب مواجه هستند از همین رو ما قواعدی تنظیم کرده‌ایم که این رسانه‌ها با پیروی از آن کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.
 
او ادامه داد: «نظارت حین بارگزاری ویدوئو و نظارت‌های ماشینی بخشی از ماجرا هستند و نظارت‌های پس از آن و نظارت‌های انسانی بخش دیگری از ماجرا به شمار می‌آیند اما باید توجه داشته باشید که با این حجم از تولید محتوا خیلی طبیعی است که هیچ‌گاه نظارت به صورت کامل و صددرصدی رخ نمی‌دهد از همین روست که نظارت‌های مردمی و  گزارش‌های تخلف از سوی کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخودار می‌شوند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا پس از حذف محتوای نامناسب و همکاری از سوی پلتفرم با دستگاه‌های مربوطه، مشکلی برای پلتفرم پیش خواهد آمد؟ گفت: «باید در نظر داشت که هیچکدام از رسانه‌های ما عالی نیستند و خطا همیشه ممکن است اتفاق بیافتد اما رشد رسانه‌های بومی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخودار است چرا که امکان نظارت و حکمرانی روی محتواهای رسانه‌های خارجی وجود ندارد اما با همکاری با رسانه‌های داخلی و بومی می‌توانیم از نشر اطلاعات ناسام در محیط و فضای مجازی جلوگیری کنیم.»
 
او تاکید کرد: «روی رسانه‌‌ها خارجی محتواهای بسیار مخرب و زننده‌ای منتشر می‌شود که ما نه تنها ابزار حکمرانی روی آنها نداریم بلکه مسئولان کشور نیز کاری از دستشان برای مقابله با آن بر نمی‌اید و در این زمینه منفعلانه عمل کرده‌اند.»
 
او افزود: «از همین روست که حضور رسانه‌های بومی در این عرصه از اهمیب بسزایی برخوردار است و ما تلاش می‌کنیم به عنوان تنظیم گر این حوزه اقدامات سبلی را به سمت اقدامات ایجابی در برخورد و مواجه با رسانه‌های مختلف هدایت کنیم.»
 
حاجی‌اقلی با اشاره به اقداماتی که از سوی رسانه‌های فضای مجازی در بحران‌های اخیر صورت گرفته است گفت: «در دوره‌های مختلف مواجه با بحران‌ این رسانه‌ها با تولید محتوای مناسب سعی کرده‌اند تا اطلاعات صحیح و سالمی را در اختیار کاربران قرار دهند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.