اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 19, 2020
13:45 پنجشنبه، 29ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109940

رگولاتوری اعلام کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات ارتباطی با کیفیت در ایام نوروز

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید با توجه افزایش میزان مصرف اینترنت در یک ماه گذشته به واسطه شیوع ویروس کرونا، آنها با همکاری مخابرات، زیرساخت و اپراتورها تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات باکیفیت ارتباطی در ایام نوروز را به کار گرفته‌اند. به گفته او در این زمینه تمام پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه سرویس با کیفیت ارتباطی به شهروندان در نظر گرفته شده است.
 
حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که با توجه به شیوع کرونا در کشور که باعث دروکاری و خانه‌نشینی برخی شده، میزان مصرف در بخش اینترنت ثابت ۱۰۰ درصد افزایش داشته و این میزان مصرف در بخش دیتای موبایل هم تا ۴۰ درصد بالا رفته است. فلاح تاکید می‌کند که با توجه به شروع سال جدید از روز آینده و اینکه امسال برعکس سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است بسیاری از مراسم دید و بازدید را به کمک ابزارهای آنلاین انجام دهند، میزان مصرف چند برابر نیز خواهد شد. او تاکید می‌کند که بر همین اساس سازمان تحت مدیریتش با کمک تمام زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات تلاش کرده‌اند تا مردم با کمترین مشکل امکان استفاده از سرویس اینترنت و همچنین دیگر سرویس‌های ارتباطی را داشته باشند.
 
 
 
 
به گفته حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، با توجه به شیوع کرونا در کشور که باعث دروکاری و خانه‌نشینی برخی شده، در روزهای شیوع کرونا میزان مصرف در بخش اینترنت ثابت ۱۰۰ درصد افزایش داشته و این میزان مصرف در بخش دیتای موبایل هم تا ۴۰ درصد بالا رفته است.
 
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به ۱۴۰۰گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی کشور اضافه شده است گفت:  «اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ثابت از شرکت‌های بخش خصوصی گرفته تا مخابرات به عنوان بزرگترین بازیگر این بازار تمام ظرفیت‌های خود را برای ارائه سرویس با کیفیت به کاربران به کار گرفته‌اند. حتی با توجه به تحریم‌ها که تهیه تجهیزات شبکه برای اپراتورها را با مشکل مواجه کرده اما برخی شرکت‌ها تا جایی که در توان داشته‌اند تجهیزات لازم به شبکه خود برای ارائه سرویس با کیفیت به مردم را نصب کرده‌اند.»
او ادامه داد: «این افزایش ظرفیت هم در شبکه زیرساخت کشور و هم در شبکه انتقال مخابرات نیز اتفاق افتاده است. در واقع در حال حاضر نزدیک به ۷ هزار مرکز مخابراتی داریم که شرکت‌های اینترنت ثابت به کمک تجهیزات در این مراکز مخابراتی اقدام به ارائه سرویس ADSL می‌کنند. بنابراین در حال حاضر در بیشتر این مراکز مخابراتی افزایش ظرفیت در بخش انتقال رخ داده است.» براساس اظهارات او  هم اکنون زیر ۱۰۰ مرکز مخابراتی با مشکل کمبود تجهیزات روبه‌رو هستند که آن هم در حال رفع شدن است.
 
اما او در پاسخ به این سوال پیوست که با وجود تمام این افزایش ظرفیت‌ها چرا همچنان سرویس اینترنت با سرعت پایین و قطع و وصل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد توضیح داد: «در یک ماه گذشته افزایش چندبرابری در مصرف اینترنت را شاهد بوده‌ایم که این اتفاق نه تنها در ایران که در جهان هم رخ داده و شرکت‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. با این حال سعی کرده‌ایم تمام ظرفیت‌هایی که وجود داشته را برای ارتقاء شبکه در جهت ارائه سرویس با کیفیت به کار بگیریم.»
فلاح تاکید می‌کند که اضافه کردن تجهیزات به شبکه اپراتورها و شرکت زیرساخت و مخابرات در حالی رخ می‌دهد که این گروه در تامین تجهیزات خود به دلیل تحریم‌ها با مشکلات بسیاری همراه هستند. همچنین او تاکید می‌کند که تامین این تجهیزات از سمت تولید‌کنندگان داخلی نیز با موانعی همراه است، با این حال آنطور که رئیس رگولاتوری می‌گوید تمامی افزایش ظرفیت‌ها با توجه به امکانات موجود رخ داده تا در ایام نوروز کاربران بدون مشکل امکان برقرار ارتباطات با کیفیت با عزیزانشان را داشته باشند.
 
فلاح از کاربران می‌خواهد تا در این ایام برای کاهش مشکلات به صورت توزیع‌تر شده اقدام به استفاده از سرویس اینترنت کنند. همچنین او پیشنهاد می‌کند که کاربران در صورت برخورد با مشکل کاهش کیفیت شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ و یا سامانه نت‌سنج پلاس ثبت کنند تا در سریع‌ترین زمان شکایت آنها بررسی و به اپراتورها برای حل مشکل ارجاع داده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.