اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 31, 2020
12:48 سه شنبه، 12ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110250

اختلال روتر در سرویس‌های گوگل، سرویس‌های این شرکت را از دسترس خارج کرد

 
 
کاربران چند روز پیش با اختلال در دسترسی به سرویس‌های گوگل روبه‌رو شدند که طبق بیانیه‌‌ی شرکت، ارتباطی به افزایش ترافیک نداشته است.
 
چند روز پیش، سرویس‌های اصلی گوگل همچون جی‌میل و گوگل داکز و یوتیوب به‌مدت دو ساعت از دسترس کاربران در برخی مناطق شرقی ایالات متحده خارج شد. بسیاری از کاربران نگران بودند که احتمالا افزایش ترافیک ورودی به‌خاطر افزایش استفاده از سرویس‌ها در دوران قرنطینه‌ی خانگی ویروس کرونا، باعث اختلال در سرویس‌های گوگل شده است. معاون ارشد زیرساخت گوگل کلاد، ارش هولتز، در پاسخ به‌ نگرانی‌های ایجادشده گفت:
 
ما از رخداد پیش‌آمده واقعا عذرخواهی می‌کنیم. یک اشکال در روتر آتلانتا شرکت ایجاد شده بود که روی ترافیک آن منطقه تأثیر گذاشت. همه‌ی فعالیت‌ها اکنون در شرایط عادی ادامه دارند. باید به این نکته اشاره کنم که مشکل ایجادشده هیچ ارتباطی به فشار بیش‌ازحد به سرورها نداشت. شبکه‌ی ما به‌خاطر بحران کنونی کووید ۱۹ تحت فشار قرار ندارد.
 
گوگل کلاد هم در بخش وضعیت داشبورد مدیریتی متنی برای شرح اختلال پیش‌آمده منتشر کرد:
 
برخی از کاربران ما، امروز اختلال در سرویس را تجربه کردند که به‌خاطر اشکال در عملکرد روتر در دیتاسنترهای آتلانتا رخ داد. درنتیجه سرویس‌های گوگل که در آن دیتاسنتر دچار مشکل شدند و تا زمان رفع اختلال و تغییر مسیر ترافیک توسط مهندسان ما، اختلال ادامه داشت. کاربران در جنوب شرقی ایالات متحده، احتمالا در دسترسی به برخی از سرویس‌های دیگر گوگل هم با چالش روبه‌رو بوده‌اند.
 
همان‌طور که در بیانیه‌ها گفته شد، حدود نیم ساعت پس از شروع اختلال، اکثر سرویس‌ها به دیتاسنتر جایگزین منتقل شدند و برخی دیگر نیز با گذشت کمی زمان بیشتر، به روال عادی بازگشتند. گوگل همچنین در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که راهکارهایی برای به حداقل رساندن رخدادهای مشابه انجام خواهد داد. شرکت ThousandEyes که در حوزه‌‌ی نظارت بر ترافیک شبکه فعالیت می‌کند، پاسخ و دلیل گوگل را منطقی می‌داند. در اختلال پیش آمده، کاربران در ساحل شرقی ایالات متحده به‌مدت ۲۰ دقیقه به‌خاطر قطع کامل ترافیک، به سرویس‌های گوگل دسترسی نداشتند که دلیل اختلال در عملکرد روتر را منطقی نشان می‌دهد.
 
اختلال در عملکرد روتر گوگل، در مناطقی گسترده‌تر از شرق ایالات متحده هم تأثیر گذاشت. کاربران در دیگر مناطق هم شاهد مشکلاتی در عملکرد سرویس‌ها بودند و حتی در برخی مناطق، وب‌سایت اصلی گوگل هم از دسترس خارج شد. کاربران مذکور، خطاهای متناوب سرور HTTP 500 دریافت می‌کردند. کارشناس ThousandEyes می‌گوید چنین خطاهایی در زمانی‌که دسترسی به سیستم‌های بک‌اند برای بارگذاری سرویس‌ها مختل شود، به وفور مشاهده می‌شوند. او می‌گوید هر ترافیکی که از منطقه‌ی دچار اختلال عبور کند (شامل ترافیکی که فرانت‌اند و بک‌اند سرویس‌های گوگل را متصل می‌کند)، در زمان اختلال روتر، تحت تأثیر خواهد بود. این توضیح نشان می‌دهد که چرا برخی از کاربران ساحل غربی آمریکا نیز با اختلال در عملکرد سرویس‌ها روبه‌رو شدند.
 
بسیاری از کاربران و کارشناسان دنیای فناوری، نگران فشار زیادی هستند که شرایط کنونی بر زیرساخت اینترنت وارد می‌کند. درواقع در وضعیت کنونی که اکثر کارها از خانه انجام می‌شود و کنفرانس‌های ویدئویی به‌همراه سرویس‌های استریم فیلم و بازی، سهم عمده‌ای از ترافیک اینترنت را اشغال کرده‌اند، شاید ظرفیت شبکه‌ها به حداکثر برسد. به‌هرحال رخدادهایی مشابه آن‌چه برای گوگل اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که اینترنت همیشه هم پایدار نیست. اگرچه اتفاق اخیر ارتباطی با افزایش ترافیک در شبکه‌ی اینترنت خانگی نداشت، اما چنین اختلال‌هایی در شرایط کنونی، بالاخره نگران‌کننده هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.