اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 3, 2020
14:35 جمعه، 15ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110331

گوگل برای بررسی تاثیر قرنطینه، اطلاعات مکانی کاربران در 131 کشور را منتشر کرد

 
 
 
گزارش تازه منتشر شده گوگل برای 131 کشور مشخص می‌کند که بازدید از فروشگاه ها، کارها و اماکن کاری در ماه مارس به دنبال محدودیت های اعمال شده از سوی دولت ها برای خانه نشینی شهروندان کاهش یافته است.
 
به گزارش رویترز گوگل داده های مورد نیاز برای این تحلیل را از میلیاردها کاربر گوشی های هوشمند خود در سراسر دنیا به دست آورده و بزرگترین مجموعه داده موجود برای کمک به مقامات بهداشتی به حساب می آید. اطلاعات، از کاربرانی به دست آمده که تاریخچه مکانی دستگاه های آنها فعال بوده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی از به خطر افتادن هویت افراد در گزارش جدید جلوگیری کرده است.
 
در این گزارش، ترافیک مترو، قطارها، ایستگاه های اتوبوس و فروشگاه های مواد غذایی و دیگر مراکز از روز 27 بهمن 98 تا 10 فروردین 99 با 5 هفته قبل از آن مقایسه شده است. در ایتالیا که یکی از کشورهایی است که به شدت با مشکل شیوع ویروس درگیر شده بازدید از فروشگاه های خرده فروشی و مکان های تفریحی از جمله رستوران ها و سالن های سینما به میزان 94 درصد کاهش یافته است. حضور در مکان های کاری 63 درصد، مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها 85 درصد و گردش در پارک ها 90 درصد کاهش داشته است.
 
در کالیفرنیا که یکی از اولین ایالت هایی بود که تعطیلی گسترده را تجربه کرد، بازدید از فروشگاه ها و مراکز تفریحی نصف شده اما در آرکانزاس که از معدود ایالت هایی بود که با تعطیلی گسترده مواجه نشد، مراجعه به این مراکز تنها 29 درصد کاهش یافته است.
 
این گزارش همچنین خبر از برخی چالش هایی می دهد که مقامات کشورها با آنها مواجه شده اند. به دنبال اعمال محدودیت های سفر، در سنگاپور، بریتانیا، و برخی مناطق دیگر، مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی افزایش یافته است.
 
از سوی دیگر در ژاپن که مقامات برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی نسبتاً ملایم رفتار کرده اند بازدید از فروشگاه ها و مکان های تفریحی 26 درصد کم شده و حضور در محل کار هم 9 درصد کمتر از قبل بوده است.
 
علاوه بر گوگل، فیسبوک هم اطلاعات تحلیل شده بر اساس داده های مکانی یک میلیارد کاربر خود را در اختیار محققان غیر دولتی قرار داده تا گزارش مشابهی را برای مقامات برخی از کشورها تهیه کنند. این شبکه اجتماعی اما بر خلاف گوگل خود هیچ گونه تحلیلی را انجام نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.