شیوع کرونا از یک ماه گذشته در تهران و سایر شهرهای کشور برندگان و بازندگان خود را داشته است، همانطور که قرنطینه و خانهنشینی به واسطه شیوع این ویروس خرید آنلاین و استفاده از اپلیکیشنهای مربوط به دریافت خدمات و کالا را افزایش داده و اپهای سلامتی را در مدار توجه کاربران فضای مجازی قرار داده، در مقابل استفاده از اپلیکیشنهای حمل و نقل آنلاین و گردشگری تقریبا از چشم کاربرانشان در دوره فعلی افتاده است. این فقط مربوط به بخش استفاده کاربران از اپلیکیشنهای مختلف نیست بلکه تبلیغات و هزینه تبلیغات نیز تقریبا روی هر کدام از این اپلیکیشنها رفتار مشابه کاربران را نشان میدهد. همانطور که تبلیغات روی اپهای سلامتی و آموزش مجازی افزایش یافته، در مقابل تبلیغات روی تاکسیهای آنلاین به کمترین میزان خود رسیده است.
بررسیهای انجام شده از سوی شرکت تپسل، فعال در حوزه تبلیغات هوشمند آنلاین نشان میدهد تبلیغات روی اپلیکیشنهای مربوط به آموزش، سلامت و خرید به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. طبق این بررسی تبلیغات روی اپلیکیشنهای مربوط به سلامت در حدود ۸۲۲ درصد رشد داشته و همچنین روی اپلکیشنهای آموزش آنلاین با رشدی در حدود هزار و ۹۶۱ درصد مواجه بوده است. این میزان رشد نشاندهنده استقبال مردم از این مدل اپلکیشنها طی دوره قرنطینه و دورکاری است. همچنین تبلیغات در اپلیکیشنهای مربوط به فروشگاههای آنلاین نیز در حدود ۲۴۵ درصد رشد داشتهاند. این میزان رشد روی سوپر مارکتهای آنلاین به میزان ۹۱ درصد، سرگرمی در حدود ۳۷ درصد و همچینن نقشههای آنلاین در حدود ۳۶ درصد خود را نشان میدهد.
در مقابل تبلیغات روی اپلکیشنهای تاکسی آنلاین و گردشگری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در بخش گردشگری تبلیغات با کاهش ۸۱ درصدی و در بخش تاکسیهای آنلاین با کاهش ۷۷ درصدی مواجه بود. کاهش درآمد بخش گردشگری طی ماه گذشته موجب تعطیلی تعدادی از استارتآپهای فعال در این حوزه شده است همچنین مدیران تاکسیهای آنلاین نیز همواره از کاهش میزان سفرهای درون شهری و همچنین میزان تقاضا برای سفر به مقدار قابل توجهی خبر میدهند.
رفتار کاربران در بخش تبلیغات جستوجوی کافه بازار نیز همین تغییر را نشان میدهد. میزان جستوجو برای خرید ۷۰۳ درصد در این بخش اضافه شده است و میزان جستوجو برای اپهای آموزشی رشدی به میزان ۴۷۵ درصد را نشان میدهد.
همچنین طبق آمار متریکس به عنوان یک پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ، کاربران فضای مجازی در دوران کرونا ۷۷ درصد بییشتر از زمان قبل از آن با اپلیکیشنهای خرید تعامل داشتهاند. این افزایش تعامل در دسته موسیقی و سرگرمی به ۲۲ درصد میرسد. در اصل کاربران پس از شیوع ویروس کرونا زمان بیشتری را در مقایسه با مدت مشابه پیش از بحران در اپلیکیشنهای خرید گذراندهاند. پس از اپلیکیشنهای خرید و سرگرمی پیامرسانها بیشتر از سایر اپلیکیشنها مورد توجه کاربران در این دوران بوده است.
از دیگر آمار قابل توجه کاهش شدید استفاده از اپلیکیشنهای سفر و حمل و نقل و همچنین غذا و نوشیدنی است. از همین روست که طی اسفند ماه تعدادی از استارتآپهای حوزه سفر و گردشگری و همچنین غذا تصمیم گرفتند نیروهای خود را تعدیل کنند یا به صورت کامل از بازار رقابت کنار روند.
هر چند هنوز مشخص نیست که در روزهای آتی چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد و معلوم نیست که چه زمانی ویروس کرونا از بین میرود به گونهای که رئیس جمهوری نیز در هیات دولت اعلام کرد که شاید ویروس کرونا تا پایان سال در کشور بماند، بنابراین کسبوکارهای این حوزه برای بقا و پایداری در دوره بحران باید بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.