اپلیکیشن

تلفن همراه

April 4, 2020
12:04 شنبه، 16ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110356

برندگان و بازندگان کرونا چه اپلیکیشن‌هایی هستند؟

شیوع کرونا از یک ماه گذشته در تهران و سایر شهرهای کشور برندگان و بازندگان خود را داشته است، همانطور که قرنطینه و خانه‌نشینی به واسطه شیوع این ویروس خرید آنلاین و استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط به دریافت خدمات و کالا را افزایش داده و اپ‌‌های سلامتی را در مدار توجه کاربران فضای مجازی قرار داده، در مقابل استفاده از اپلیکیشن‌های حمل و نقل آنلاین و گردشگری تقریبا از چشم کاربرانشان در دوره فعلی افتاده است. این فقط مربوط به بخش استفاده کاربران از اپلیکیشن‌های مختلف نیست بلکه تبلیغات و هزینه تبلیغات نیز تقریبا روی هر کدام از این اپلیکیشن‌ها رفتار مشابه کاربران را نشان می‌دهد. همانطور که تبلیغات روی اپ‌های سلامتی و آموزش مجازی افزایش یافته، در مقابل تبلیغات روی تاکسی‌های آنلاین به کمترین میزان خود رسیده است.
 
 بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت تپسل، فعال در حوزه تبلیغات هوشمند آنلاین نشان می‌دهد تبلیغات روی اپلیکیشن‌‌های مربوط به آموزش، سلامت و خرید به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. طبق این بررسی تبلیغات روی اپلیکیشن‌های مربوط به سلامت در حدود ۸۲۲ درصد رشد داشته و همچنین روی اپلکیشن‌های آموزش آنلاین با رشدی در حدود هزار و ۹۶۱ درصد مواجه بوده است. این میزان رشد نشان‌دهنده استقبال مردم از این مدل اپلکیشن‌ها طی دوره قرنطینه و دورکاری است. همچنین تبلیغات در اپلیکیشن‌های مربوط به فروشگاه‌های آنلاین نیز در حدود ۲۴۵ درصد رشد داشته‌اند. این میزان رشد روی سوپر مارکت‌های آنلاین به میزان ۹۱ درصد، سرگرمی در حدود ۳۷ درصد و همچینن نقشه‌های آنلاین در حدود ۳۶ درصد خود را نشان می‌دهد.
 
 
در مقابل تبلیغات روی اپلکیشن‌های تاکسی‌ آنلاین و گردشگری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در بخش گردشگری تبلیغات با کاهش ۸۱ درصدی و در بخش تاکسی‌های آنلاین با کاهش ۷۷ درصدی مواجه بود. کاهش درآمد بخش گردشگری طی ماه گذشته موجب تعطیلی تعدادی از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه شده است همچنین مدیران تاکسی‌های آنلاین نیز همواره از کاهش میزان سفرهای درون شهری و همچنین میزان تقاضا برای سفر به مقدار قابل توجهی خبر می‌دهند.
 
رفتار کاربران در بخش تبلیغات جست‌وجوی کافه بازار نیز همین تغییر را نشان می‌دهد. میزان جست‌وجو برای خرید ۷۰۳ درصد در این بخش اضافه شده است و میزان جست‌وجو برای اپ‌های آموزشی رشدی به میزان ۴۷۵ درصد را نشان می‌دهد.
 
 
همچنین طبق آمار متریکس به عنوان یک پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ، کاربران فضای مجازی در دوران کرونا ۷۷ درصد بییشتر از زمان قبل از آن با اپلیکیشن‌های خرید تعامل داشته‌اند. این افزایش تعامل در دسته موسیقی و سرگرمی به ۲۲ درصد می‌رسد. در اصل کاربران پس از شیوع ویروس کرونا زمان بیشتری را در مقایسه با مدت مشابه پیش از بحران در اپلیکیشن‌های خرید گذرانده‌اند. پس از اپلیکیشن‌های خرید و سرگرمی پیام‌رسان‌ها بیشتر از سایر اپلیکیشن‌ها مورد توجه کاربران در این دوران بوده است.
 
از دیگر آمار قابل توجه کاهش شدید استفاده از اپلیکیشن‌های سفر و حمل و نقل و همچنین غذا و نوشیدنی است. از همین روست که طی اسفند ماه تعدادی از استارت‌آپ‌های حوزه سفر و گردشگری و همچنین غذا تصمیم گرفتند نیروهای خود را تعدیل کنند یا به صورت کامل از بازار رقابت کنار روند.
 
هر چند هنوز مشخص نیست که در روزهای آتی چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد و معلوم نیست که چه زمانی ویروس کرونا از بین می‌رود به گونه‌ای که رئیس جمهوری نیز در هیات دولت اعلام کرد که شاید ویروس کرونا تا پایان سال در کشور بماند، بنابراین کسب‌وکارهای این حوزه برای بقا و پایداری در دوره بحران باید بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.