اپلیکیشن

تلفن همراه

April 8, 2020
11:22 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110541

اپلیکیشن دیوار به رکورد ۲۰ میلیون نصب در بازار رسید

هفته گذشته نصب اپلیکیشن اندروید دیوار در بازار از مرز ۲۰ میلیون عبور کرد. به این بهانه نگاهی به دیوار و تعداد کاربرانش و مقایسه آن با چند اپلیکیشن دیگر ایرانی انداخته‌ایم.
 
سایت و اپلیکیشن دیوار یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های آنلاین ایرانی است که مخاطبان بسیاری در آن به خرید و فروش انواع کالاهای نو و کارکرده می‌پردازند. شاید بتوان دلیل موفقیت این سرویس را عمومیت خدمات، کاربرپسند بودن و ارائه خدمات باکیفیت آن دانست. هر کاربری فارغ از این که چقدر با فضای وب و اپلیکیشن آشنا است، می‌تواند به راحتی تنها با چند کلیک کالای مورد نظر خود را در دیوار برای فروش ثبت کند، یا اگر به کالایی نیاز دارد با جستجو در آن چندین و چند گزینه برای خرید با قیمت‌ و شرایط متنوع پیدا کند. واقعیت آن است که دیوار توانسته معامله کالاها را ساده‌تر کند و این امکان را ایجاد کند تا فروشنده و خریدار بتوانند راحت‌تر همدیگر را پیدا کنند. همچنین حذف واسطه‌ها را می‌توان دلیل دیگر موفقیت دیوار قلمداد کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه و دلال‌ها، خریدار و فروشنده مستقیما با هم معامله کنند. هفته گذشته نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار در بازار مرز ۲۰ میلیون نصب را رد کرد و به این بهانه می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به آمار و ارقام مربوط به کاربران این سرویس و آن را با چند اپ ایرانی پرطرفدار دیگر و البته رقبایش مقایسه کنیم.

 
 
دیوار در بازار
بر اساس آنچه در بازار مشاهده می‌کنیم به نظر می‌رسد اپلیکیشن دیوار پرنصب‌ترین اپ ایرانی بازار باشد؛ آن هم با اختلافی چشم‌گیر نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های ایرانی!
 
دیوار در حالی از مرز ۲۰ میلیون نصب عبور کرده که نزدیک‌ترین اپ‌های ایرانی به آن اسنپ با بیش از ۶ میلیون نصب و دیجی‌کالا و شیپور با بیش از ۵ میلیون نصب هستند که اتفاقا مورد آخر رقیب مستقیم دیوار نیز محسوب می‌شود و می‌توان بر اساس این آمار نصب متوجه شد که دیوار نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش، شیپور ۴ برابر کاربر بیشتری دارد.
 
تنها اپلیکیشن‌های موجود در بازار که آمار بالاتری نسبت به دیوار ثبت کرده‌اند، واتس‌اپ و اینستاگرام هستند که از پرکاربردترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در تمام دنیا محسوب می‌شوند.
 
دیوار در پلی‌استور گوگل
در پلی‌استور گوگل هم می‌توان همین اختلاف را با سایر اپلیکیشن‌های ایرانی مشاهده کرد. در حالی که شیپور رقیب دیوار ۵ میلیون نصب در پلی‌استور دارد، دیوار مدت‌ها است که برایش بیش از ۱۰ میلیون نصب فعال ثبت شده که اگر دست پایین بگیریم، می‌توانیم بگوییم حداقل ۱۲ میلیون نصب در گوگل‌پلی برای آن ثبت شده است. اسنپ با ثبت بیش از ۱۰ میلیون نصب از پلی‌استور احتمالا هنوز هم تعداد نصب پایین‌تری نسبت به دیوار دارد و دیجی‌کالا با یک میلیون نصب اپلیکیشن در پلی‌استور فاصله بسیار بیشتری نسبت به آمار بازار دارد.

حال اگر بخواهیم مجموع کاربران نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار را محاسبه کنیم باید آمار بازار و پلی‌استور را با هم تجمیع کنیم، اما از آنجا که بازار موارد نصب شده در گوگل‌پلی را به عنوان بخشی از آمار خود محاسبه می‌کند، می‌توان با تقریب خوبی گفت که احتمالا حدودا ۸ میلیون از ۱۲ میلیون کاربری که دیوار را از طریق پلی‌استور نصب کرده‌اند، بازار را روی گوشی خود دارند و در آمار ۲۰ میلیونی بازار محاسبه شده‌اند. بر این اساس تعداد کاربران اختصاصی پلی‌استور دیوار را می‌توان ۴ میلیون نفر قلمداد کرد که باید آن را به ۲۰ میلیون نصب اپلیکیشن در بازار اضافه کنیم تا به مجموع کاربران نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار برسیم؛ یعنی دیوار حدودا ۲۴ میلیون کاربر اندروید دارد.
 
 
kjhhhhhhhhhhhhhhh.PNG
 
سایت دیوار و اپ‌استور اپل
متاسفانه اپ‌استور اپل تعداد نصب اپلیکیشن را نمایش نمی‌دهد. اما با توجه به الگوهایی که در دست داریم می‌توان درباره آن حدس‌هایی زد. از سوی دیگر بخشی از کاربران از طریق وب‌سایت دیوار فعالیت می‌کنند و از اپلیکیشن‌های آن استفاده نمی‌کنند. با توجه به رنک الکسای سایت دیوار هم که بین ده وبسایت برتر ایران قرار دارد، می‌توان حدس‌هایی درباره ترافیک آن زد. می‌توان با توجه به نشانه‌ها تحمین زد که مجموع کاربران سایت و iOS دیوار حداقل ۱۰ میلیون است.
 
دیوار، پرطرفدارترین اپلیکیشن ایرانی
بنا بر آنچه گفته شد، تحمین نهایی ما این است که مجموع کاربران دیوار در همه پلتفرم‌ها حداقل ۳۴ الی ۳۵ میلیون کاربر فعال است که در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت مشغول معامله  و خرید  و فروش اجناس هستند و با این حساب «دیوار» پرنصب‌ترین اپلیکیشن ایرانی و پرطرفدارترین سرویس آنلاین ایرانی است.
 
اما دلیل محبوبیت این سرویس چیست و چطور جامعه کاربری به این بزرگی را ایجاد کرده است؟ بدون شک پاسخ این پرسش کوتاه نیست و مجموعه‌ای از دلایل را باید برای این موفقیت بیان کرد که به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:
 
  • کاربرپسند بودن و تجربه کاربری ساده وب‌سایت و اپلیکیشن‌های دیوار
  • ارائه خدمات به صورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت وجه
  • عام بودن جامعه مخاطب و این که هر کاربری فارغ از سن، جنسیت، درجه تحصیل و طبقه اجتماعی می‌تواند از خدمات دیوار استفاده کند
  • کیفیت مناسب ارائه خدمات و سرعت بالا در انتشار آگهی
  • پشتیبانی تلفنی باکیفیت
  • گستردگی کالاهای قابل ارائه که به همه این امکان را می‌دهد تا هر کالایی که تمایل دارند در دیوار بفروشند یا بخرند
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.