مدیرعامل الوپیک، سرویس فعال در حوزه حملونقل بسته درون شهری با انتشار توییتی، شرکت اسنپ را به رقابت ناعادلانه و انحصار از طریق کاهش قیمت سرویسهایش متهم کرد.
مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک در حساب شخصی خود در توییتر در این مورد نوشت: «اسنپ باز هم از سیاستهای غیر عادلانه خود دست بر نمیدارد و میخواهد با شکستن قیمتها، فشار وحشتناکی به رقبایشان بیاورد.» در همین زمینه هم حالا نایبی در گفتوگو با پیوست، این رفتار اسنپ را خلاف اصول رقابتی میداند و میگوید که دو سال است در این بازار با اسنپباکس در حال رقابت هستند؛ اما هربار که این شرکت نمیتوانند کاری که میخواهد را انجام دهد، قیمتها را ناعادلانه میشکنند تا به آنها فشار وارد کند. نایبی تاکید میکند با این اطلاعرسانی در توییتر خود نمیخواهد رقیب خود را زیرسوال ببرد؛ اما روالی هم که این رقیب در پیش گرفته درست نیست چرا که قیمتگذاری غیرمنطقی در این بازار برای گرفتن مشتری تعادل و فعالیت سالم در این بازار را از بین میبرد.
مدیرعامل الوپیک در رشته توییتی از اقدامات انحصاری اسنپ در بازار حمل و نقل به واسطه شکستن غیر منطقی قیمتها انتقاد کرد
نایبی در مورد جزییات فعالیت انحصاری اسنپ در بازار حمل و نقل آنلاین به پیوست گفت: «الان در وضعیتی هستیم که همه تلاش میکنند این روزها بگذرد. در این شرایط که در تلاش هستیم تا کمتر نیروهای ما صدمه ببینند، نباید چنین سیاستهایی از سمت اسنپ در بازار پیاده شود؛ چرا که قشری که ما با آنها کار میکنیم واقعا قشر ضعیفی هستند. ما در این دو سال تلاش کردیم به یک توافق مناسب با اسنپ برسیم و بعد از آن در یک فضای سالم، رقابت کنیم؛ اما بعد از یک مدت دوباره آنها تعرفهها در این بازار را کاهش دادهاند تا بتوانند اینگونه مشتریان را به سمت خود بکشانند.» به باور او این کار اسنپ شرایط بازار رقابتی و سالم را از بین میبرد؛ چرا که مشتری به قیمتهای کم عادت میکند و دیگر حاضر نیست قیمتهای واقعی را پرداخت کند. نایبی تاکید میکند که این گونه فعالیتهای غیررقابتی و انحصاری اسنپ در بازارهای دیگر مانند سفارش غدا و تاکسیهای اینترنتی هم رقم خورده است و این اولین بار نیست که شرکتهای زیر مجموعه گروه اسنپ اقدام به فعالیتهای غیررقابتی میکنند.
مدیرعامل الوپیک معتقد است که گروه اسنپ به دلیل آنکه میتواند به هر میزان که خواست، سرمایه جذب کند، ماهیتی متفاوت از دیگر استارتآپهایی دارد که سهامداران و مدیرانشان، یکی هستند. نایبی همچنین اسنپ را متهم کرد که با اتکا به سهامداران شبهدولتیاش، به رقبا فشار وارد میکند.
مدیرعامل الوپیک با بیان اینکه در یک بازار که برخی به دنبال ایجاد انحصار هستند باید نهاد رگولاتور سالم وجود داشته باشد توضیح داد : «باید شورای رقابتی داشته باشیم که خودش به سمت بازارها برود و نظارت کند. ما پیش از این و زمانی که اسنپ اجازه نمیداد رانندگان پیکهای ما از اپلیکیشن الوپیک و اسنپباکس به صورت همزمان استفاده کنند و مجبورشان میکرد الوپیک را پاک کنند هم به شورای رقابت رفته و از آنها خواستیم تا جلوی این کار اسنپ را بگیرند اما تاکنون این رفتوآمدها به نتیجه نرسیده است.» مدیرعامل الوپیک تاکید میکند که به خاطر همین روندهای طولانی بررسی شورای رقابت و به نتیجه رسیدن پروند شکایت استارتآپها، آنها تاکنون اقدام به ثبت شکایت در مورد قیمتگذاری غیر منطقی اسنپ در بازار پیکهای آنلاین نکردهاند.
موضوع تلاش اسنپ برای ایجاد انحصار در بازار، از سوی شرکتهای دیگر نیز بارها مورد اعتراض قرار گرفته است. پیش از این تپسی فعال در حوزه تاکسیهای اینترنتی و چیلیوری در زمینه سفارش آنلاین غذا از اسنپ به شورای رقابت شکایت کرده بودند که تنها یک بار رای رای شورای رقابت، به نفع چیلیوری صادر شد. البته مدیرعامل الوپیک میگوید روند بردن شکایت به شورای رقابت آنچنان طولانی است که تا به رای نهایی برسد، فعالیتهای شرکت انحصارگر بازار را قفل کرده و شرکتهای رقیب هم نابود شدهاند. درست مانند اتفاقی که برای چیلیوری رخ داد و این شرکت در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف کرده است.
نایبی درباره شرایط این روزهای بازار گفت: «الان وضعیتی داریم که خیلی عجیب است. از یک طرف پشتیبانی لازم را از طرف دولت نداریم. یعنی همه جای دنیا بستههای حمایتی از طرف دولت تعریف شده که اینجا وجود ندارد و سوی دیگر موضوع تبلیغات در صداوسیما کاملا منتفی است. در این وضعیت ما نباید با شکستن دائم قیمتها، همدیگر را از بین ببریم.»
او معتقد است گروه اسنپ به دلیل آنکه میتواند به هر میزان که خواست، سرمایه جذب کند، ماهیتی متفاوت از دیگر استارتآپهایی دارد که سهامداران و مدیرانشان، یکی هستند. نایبی همچنین اسنپ را متهم کرد که با اتکا به سهامداران شبهدولتیاش، به رقبا فشار وارد میکند.