تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 19, 2020
16:33 یکشنبه، 31ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110948

صدا و سیما تسهیلات تبلیغاتی برای فیلم‌های آنلاین اکران شده در نظر می‌گیرد

 
صدا وسیما برای فیلم‌هایی که در دوره شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما‌ها از طریق بسترهای پخش آنلاین فیلم و VODها  نمایش داده شوند، تسهیلات پخش تبلیغات فیلم در دوره اکران عمومی در نظر گرفته است.
 
بر اساس توافق ساترا و اداره کل بازرگانی رسانه ملی، در صورتی که فیلم‌های سینمایی در ایام تعطیلی سینماها در رسانه‌های صوت و تصویر داخلی اکران شوند و در زمان اکران به نحو «غیرانحصاری» و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه‌های دارای مجوز قابل دسترس برای عموم باشند، می‌توانند از تسهیلات ویژه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در رسانه ملی بهره‌مند شوند.
 
همچنین ساترا به صورت دستورالعمل رویه اکران آنلاین فیلم‌ها را نیز منتشر خواهد کرد تا فرایند مشخص و ثابتی برای این مدل اکران در نظر گرفته شود. مشخص نبودن فضای اکران آنلاین برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان تا حدودی تصمیم‌گیری برای آنان را مشکل کرده است.
 
تا کنون از میان فیلم‌هایی که اکران نوروزی گرفته بودند فقط فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به صورت آنلاین اکران شده است و هنوز هیچ تهیه کننده و کارگردان دیگری حاضر به اکران فیلم خود به این شیوه نمایش نشده است. بیشتر تولید کنندگان فیلم و حتی کسانی که با این نوع اکران موافق هستند تصمیم‌گیری در این خصوص را به مشخص شدن نتیجه اکران آنلاین فیلم ابراهیم حاتمی کیا گره زده‌اند. این تنها تسهیلاتی نیست که برای این مدل از اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شده، سازمان سینمایی پیش از این اعلام کرده بود «به فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده درصورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰درصد مبلغ قرارداد را علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند پرداخت می‌کنند.»
 
در شرایطی صدا و سیما امکانات ویژه برای تبلیغات فیلم‌های اکران شده به صورت آنلاین را در نظر گرفته که محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران ایران اعلام کرده است: «فیلمی که در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی ارائه شده باشد، قطعاً در آینده و در سینماها به نمایش در نخواهد آمد.» هرچند که هنوز مشخص نیست سرانجام اکران فیلم‌ها با توجه به نامشخص بودن زمان کنترول شیوع کرونا در آینده چه خواهد شد.
 
در بیانیه‌ای که از سوی ساترا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، در این زمینه صادر شده آمده است: «این نها به عنوان نهاد تنظیم‌گر این حوزه ضمن استقبال از اکران فیلم‌های سینمایی از طریق سامانه‌های صوت و تصویر کشور، همچنین با محترم شمردن قراردادهای دوطرفه میان تهیه‌کنندگان و سامانه‌های پخش محتوای صوتی و تصویری، اعلام می‌‌کند در راستای انجام وظایف ذاتی خود، ایجاد شرایط برابر برای همه سرویس‌های دارای مجوز، جلوگیری از شکل‌گیری رفتارهای ضدرقابتی و تبدیل محدودیت اکران به فرصت توسعه متوازن کل صنعت رسانه‌های فراگیر را جزو سیاست‌ها و راهبردهای مد نظر خود قرار می‌دهد.»
 
یکی از نگرانی‌هایی کارگردانان و تهیه کنندگان از نمایش آنلاین فیلم رعایت نشدن کپی‌رایت فیلم‌هاست، حال ساترا در بیانیه خود اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای حفظ حقوق پدیدآورندگان اثر به‌کار خواهد برد. این سازمان در اطلاعیه‌ خود در این زمینه تاکید کرده است: « همانگونه که در روزهای گذشته از انتشار فیلم‌های اکران‌شده در رسانه‌ها به صورت غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است در روزهای آتی نیز همین رویه با شدت و دقت دنبال می‌شود تا زمینه معماری و شکل‌گیری اقتصاد اکران در سامانه‌های صوتی و تصویری به درستی صورت پذیرد.» تا کنون فیلم خروج فقط از طریق فیلیمو و نماوا نمایش داده شده است و روی هیچ بستر دیگری قرار نگرفته از همین رو شاید بتوان به آینده اکران آنلاین فیلم‌ها از طریق بستر‌های فضای مجازی امیدوار بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.