اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

April 20, 2020
14:16 دوشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 110970

تب نانوایی در اینستاگرام به روایت آمار

 
پخت نان خانگی با شیوع ویروس کرونا، در سراسر جهان فراگیر شده است. در فرانسه قیمت آرد ۱۶۰ درصد افزایش یافته و جست‌وجوی کلمه «مخمر» در گوگل ۳۰۰ درصد بیشتر شده است.
 
بازی با خمیر، شکل دادن آن و پیچیدن بوی نان تازه در خانه، شبیه به یک درمان روحی برای روزهای قرنطینه خانگی عمل می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که تب نان‌پزی در خانه نه فقط در ایران بلکه در تمام جهان داغ شده است. آنقدر تنور نان‌پزی خانگی گرم است که در برخی از کشورها، قیمت مواد اولیه‌ای مانند آرد افزایش چشمگیری داشته و حتی کم‌یاب و نایاب شده است. 
 
نشریه انگلیسی اکونومیست درباره همین موضوع می‌نویسد:«در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان، مردم به دیدن قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها عادت کرده‌اند. برخی از مردم با ترس اینکه عرضه‌کنندگان دیگر نتوانند ضروریات خانگی را تامین‌کنند- مساله‌ای که بسیار بعید است- تا آن‌جایی‌که می‌توانند خرید می‌کنند. دستمال توالت، محصولات بهداشتی و غذاهای خشک از بسیاری از فروشگاه‌ها به سرعت ناپدید شده است. حالا مشتاقان شیرینی‌پزی و نان‌پزی متوجه‌ شده‌اند که مواد اولیه کار آن‌ها نیز کمیاب شده است.» 
 
بر اساس گزارش «نیلسون»، یک شرکت تحقیقات بازار، در فرانسه در ماه مارس، میزان فروش آرد نسبت به مارس سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش یافت. میزان فروش ماکارونی ۲۰۰ درصد و فروش صابون نیز ۲۲۰ درصد افزایش داشته است. این شرکت میزان فروش آرد در کشورهای دیگر را منتشر نکرده است. اما روزنامه‌نگارانی در کشورهای مختلف، به اکونومیست خبر داده‌اند که در دیگر نقاط اروپا نیز مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه کیک و نان وجود دارد. 
 
داده‌های گوگل نیز تایید می‌کند که این روزها در سراسر جهان، مردم زمان زیادی را به پخت نان و کیک خانگی می‌پردازند. از اول ماه آوریل، جست‌وجو برای کلمه «مخمر» به انواع زبان‌ها در مقایسه با هفته اول ماه مارس(ماه گذشته) نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.  جست‌وجو در گوگل برای کلمه‌های «کوکی‌ها» و «کیک‌ها» نیز به ترتیب ۸۳ و ۵۸ درصد افزایش یافته است. 
 
اکونومیست می‌نویسد:«نمایش دادن آنچه که مردم در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی خلق می‌کنند، هوشمندانه و جالب است. برای نانواهایی که به نان‌هایشان افتخار می‌کنند، راهی برای این نمایش وجود دارد. در شبکه اشتراک عکس «اینستاگرام»، تعداد عکس‌هایی که با عبارت #homebake (پخت خانگی) تگ شده‌اند، تنها در نیمه ماه مارس نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد که کاربران گرسنه‌تر از این حرف‌ها هستند؛ هم میزان لایک‌ها و هم میزان به اشتراک‌گذاری چنین عکس‌هایی دو برابر شده است.» 
 
نمودار زیر که از پایگاه اینترنتی اکونومیست به فارسی برگردانده شده است، با تحلیل داده‌های گوگل تب نانوایی خانگی را نشان می‌دهد: 
 
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.