نزدیک به دو هفته از شروع طرح واگذاری آنلاین سیمکارت به سرپرست خانوارها برای دریافت بسته حمایتی دولت میگذرد و براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت پست تاکنون ۷۲۹ هزار و ۹۲ فقره سیمکارت به نشانی سرپرست خانوارها ارسال شده است.
اواخر فروردین ماه سال جاری حسن روحانی، رئیس جمهوری از بسته حمایتی دولت در قالب وام یکمیلیون تومانی خبر داد. پس از آن اعلام شد که به دلیل شرایط پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا، افراد بدون حضور در بانکها تنها از طریق پیامک ثبتنام برای دریافت این وام را انجام دهند؛ اما افرادی که خواستار دریافت وام هستند برای احراز هویت خود باید سیمکارت به نام خود داشته باشند و این موضوع سبب شد تا مردم مقابل پیشخوان دفاتر ارتباطی برای دریافت سیمکارت تجمع کنند. این مساله با واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روبرو شد و او در توییتی اعلام کرد که مردم آنلاین ثبتنام کنند و شرکت ملی پست سیمکارت را به منازل آنها تحویل میدهد.
حال پس از گذشت دو هفته از آغاز تحویل سیمکارتهای سرپرست خانوار توسط شرکت ملی پست، مهدی مقصودی، مجری طرح ارسال سیم کارتهای سرپرستان خانوار شرکت ملی پست در گفتوگو با پیوست اعلام میکند که این شرکت از ابتدای طرح ۷۲۹ هزار و ۹۲ مرسوله سیمکارت از سه اپراتور اصلی کشور تحویل گرفته و به خانوادهها ارسال کرده است.
مهدی مقصودی در مورد همکاری شرکت ملی پست با اپراتورها در زمینه ارسال سیمکارهای سرپرست خانوار گفت: «ما روزهایی را میگذرانیم که براساس توصیههای نظام سلامتی کشور مردم باید برای سلامتی خود فاصله اجتماعی را رعایت کنند. از طرف دیگر یکی از سیاستهای دولت پرداخت وام یکمیلیونی به مردم است و قرار شد اطلاعرسانی پرداخت وام نیز از طریق سیمکارتهایی صورت گیرد که به نام سرپرست خانوار است. پس از تصمیم دولت برای پرداخت وام، برای ثبت نام سیمکارت ما شاهد ازدحام جمعیت در پیشخوانهای دولت بودیم.»
او ادامه داد: «بسیاری از کشورهای مترقی از ظرفیت پست به خوبی بهره میبرند. به عنوان مثال پست انگلستان «رویال میل» است و مردم این کشور معمولا به سازمان دولتی مراجعه نمیکنند و تمام فعالیتها از طریق پست انگلستان انجام میشود.» به گفته مقصودی شرکت ملی پست نیز شبکه خوبی برای توزیع دارد و میتواند سیمکارتها را به دست مردم برساند، حتی در قانون برنامه ششم توسعه هم به این موضوع که دستگاهها فعالیت خود را پست واگذار کنند هم اشاره شده است.
مقصودی در مورد حسن دیگر ارسال سیمکارتها توسط پست بیان کرد: «با ارسال سیمکارتها توسط شرکت پست، ما به سمت ارائه خدمات مکان محور پیش میرویم. امکان دارد شخصی سیمکارت بدون هویت از دکهای خریداری کند و با آن سیمکارت باعث اختلاف خانوادگی شود یا فعالیتهای دیگر با آن سیمکارت انجام دهد؛ اما وقتی مردم برای سیمکارت ثبتنام میکنند یعنی مجموعه حاکمیت از افراد آدرس دارند و وقتی مامور پست سیمکارت را تحویل میدهد، به این معناست که آدرس وارد شده درست است. به این صورت فسادهایی که از طریق سیمکارت انجام میگیرد، کاهش مییابد.»
او با بیان اینکه در شرکت پست مرحلهای به نام تحویل و مرحلهای به نام توزیع وجود دارد و اگر نامهرسان به خانهای مراجعه کند کار توزیع انجام شده و اگر گیرنده در محل نباشد کار تحویل انجام نشده است، اضافه کرد: « سیمکارتهای سرپرست خانوار هم در حال توزیع هستند؛ اما بخشی از آنها تحویل داده نشدهاند. امکان دارد گیرنده در محل حضور نداشته باشد، شاید آدرس به درستی وارد نشده باشد؛ اما تمام تلاش خود را میکنیم تا کار توزیع به درستی صورت گیرد.»
مقصودی در خصوص اینکه برای توزیع سیمکارت با چه چالشهایی روبرو بودند، بیان کرد: «ما در پست زمانی میتوانیم به خوبی خدمت کنیم که آدرس گیرنده به درستی وارد شده باشد. یکی از چالشهای ما در این طرح این بود که برخی از متقاضیان وقتی میخواستند از سامانه یکی از سه اپراتور ثبتنام کنند، آدرس خود را کامل وارد نمیکنند.» به گفته مدیرکل پست استان تهران اگر به هر علت متقاضیان سیمکارت خود را دریافت نکردند میتوانند با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی به آدرس
https://eptracking.post.ir و درج کدملی شماره مرسوله را پیدا کرده و از مکان نگهداری سیم کارت خود مطلع شوند.