گزارش آمار روند واردات و مصرف موبایل طی ۱۲ ماه سال ۹۸ نشان میدهد واردات موبایل از طریق رویه تجاری در سال ۹۸ نسبت به سال قبل بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی طبق دادههای آماری این مرکز طی سال ۹۸ تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون آن توسط مصرف کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور خریداری شده و در حال حاضر در شبکه ارتباطاتی کشور فعال شده است.
بر اساس این گزارش در اسفند ماه سال ۹۸ (که مصادف با شیوع ویروس کرونا در کشور بود) تعداد ۱ میلیون و پانصد هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که از این مقدار تعداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در شبکه فعال است که این موضوع در واقع بیانگر میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال ۹۸ حتی با وجود شیوع ویروس کرونا در ایران است.
«امیر اسحاقی» دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش ۱۰ برابری واردات موبایل در فروردین ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ گفت: «بررسی آمارها نشان میدهد که از ابتدای فروردین ماه امسال تا ۲۰ اردیبهشت تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که دلیل آن نیز محدودیتهایی است که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است.»
تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه در حالی وارد کشور شده که پیشتر اعلام شده بود مصرف کشور ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و دویست هزاردستگاه است. البته به نظر میرسد دلیلی که اسحاقی درباره آن صحبت کرده تنها دلیل کاهش واردات موبایل نبوده و عدم تخصیص ارز مورد نیاز شرکتها برای واردات موبایل در اسفندماه سال ۹۸ نیز از دیگر دلایل کاهش شدید واردات در یک ماه اخیر باشد. موضوعی که اسحاقی درباره آن به دیجیاتو میگوید تاکنون نامهنگاریها و اقدامات زیادی برای برطرف شدنش از سوی انجمن صورت گرفته اما فعلا هیچ راهی از پیش نبردهاند.
اسحاقی همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره میکند و به دیجیاتو میگوید اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد نیاز بازار برطرف نخواهد شد. او تاکید دارد که مراجعین به تعمیرگاههای گوشی بسیار زیاد شدهاند و مردم ترجیح میدهند در این روزها گوشیهای قدیمی خود را تعمیر کنند تا دستگاه جدیدی بخرند:
«یکی از دلایل مراجعت بیش از به تعمیرکاران به نحوه نادرست استفاده مردم از محلولهای ضدعفونی کننده روی صفحههای گوشی و بدنه گوشی برمیگردد که آسیبهای فراوانی به این کالاها زده و عمده مراجعین گوشی خود را به خاطر ضدعفونی در راه غلط خراب کردهاند.»
اسحاقی باور دارد که مصرف گوشی در بازار ایران همچنان بیش از یک میلیون در ماه است و به این مساله که قدرت خرید مردم کمتر شده و در نتیجه گوشی دیگر کمتر خریدار دارد معتقد نیست: «مساله موبایل بخاطر دورکاری و آموزش آنلاین و… بیش از پیش مورد نیاز مردم است و اگر دولت در راه واردکنندگان تسهیل ببخشد، ما اطمینان داریم که واحدهای صنفی و واردکنندگان میتوانند نیاز بازار را به سرعت تامین نمایند.»
البته از آنسو «رضا قربانی» عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو اذعان دارد که تقاضای موبایل در بازار خیلی کم شده است و این موضوع با توجه به کاهش قدرت خرید مردم کاملا محرز بوده است: «با وجود اینکه واردات بازار بسیار کمتر شده ولی التهاب خاصی در بازار مشاهده نمیشود و قیمت موبایل هم چندان شدید بالا نرفته است و نسبت به نرخ ارز رشد صعودی داشته است.» قربانی باور دارد که بازار موبایل در حالت عادی با این حجم از کاهش تقاضا باید شرایط عجیبی را طی میکرد ولی در حال حاضر شرایط آرامی را طی میکند چرا که قدرت خرید مردم به شدت کم شده است.
انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده واردات مازادی که در سال ۹۸ به وجود آمده توانسته در این برهه زمانی که از حجم واردات کاسته شده کمک حال بازار باشد و آن را جبران کند؛ هرچند اساسا تقاضا در بازار کاهش یافته و تعطیلی مغازهها نیز این حدس و گمان را به وجود میآورد که عمده این تعداد موبایل فعال شده در ۲۰ روز نخست فروردین ۹۹ توسط فروشگاههای آنلاین عرضه شده است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل بیشترین میزان واردات در سال ۹۸ در دی ماه سال گذشته صورت گرفته است. اسحاقی در اینباره اظهار داشته که: «در دی ماه سال ۹۸ تعداد ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است، در حالی که پر مصرف ترین ماه در سال ۹۸، بهمن بوده که در آن ماه بالغ بر ۱ و نیم میلیون دستگاه موبایل در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است.»
سهم برندها در بازار موبایل کشور
طبق گزارشهای دریافتی از سامانه همتا، برند سامسونگ با ۵۶ درصد، بیشترین سهم بازار موبایل کشور را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبههای دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار در کشور به خود اختصاص داده اند.
با بررسی روند مصرف و واردات برندها میتوان دریافت که برند شیائومی طی یک سال گذشته رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته است.
از سویی گوشیهای سامسونگ مدل گلکسی A۱۰، A۱۰s و A۵۰ و همچنین گوشی ساده نوکیا ۱۰۶ds پر مصرفترین مدلهای موبایل در بازار ایران طی سال ۹۸ بودهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ضمن اشاره به کاهش چشمگیر واردات موبایل از طریق رویه مسافری طی ۶ ماه پایانی سال ۹۸ اعلام کرده که واردات موبایل از طریق رویه مسافری بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد:
«در ۶ ماه پایانی سال شاهد کاهش واردات از طریق این رویه بودیم اما همچنان زور واردات رویه مسافری محصولات اپل به واردات رویه تجاری این برند میچربد. تا جایی که در اسفندماه ۹۸ از مجموع ۶۴هزارو ۹۵۰ دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده به کشور تنها ۱۱ هزارو ۲۰۰ دستگاه از آن از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و ۵۳ هزارو ۷۵۰ دستگاه دیگر به صورت مسافری وارد و در سطح بازار توزیع شده است که قاعدتا این تعداد گوشی موبایل فاقد خدمات پشتیبانی هستند.»
گفتنی است تعداد ۱ میلیون ۳۶۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفند ماه سال ۹۸ عمدتا مدلهایی باقیمت زیر ۳۰۰ دلار بودهاند و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشتهاند و این مساله نشان میدهد واردکنندگان به توان اقتصادی مردم نیز نیمنگاهی داشته و گوشیهای متوسط بیشترین سهم سبد خرید مردم ایران را در این دور و زمانه پیدا کردهاند.