با اعمال مقررات قرنطینه و تعطیلی مدارس و دانشگاهها، آموزش دانشآموزان به صورت اینترنتی و تحت شبکه شاد به اجرا گذاشته شد. اما دانش آموزان برای استفاده از محتواهای آموزشی و حضور در کلاسهای اینترنتی، مجبور به استفاده از اینترنت خانگی یا موبایل خود بودند و به دلیل لزوم بارگذاری و دانلود محتوا، این کلاسهای آنلاین هزینه هنگفتی را به والدین دانش آموزان تحمیل کرده است. این در حالی است که والدین، از ابتدای سال درسی جدید، هزینههای زیادی را برای حضور فرزندانشان در مدرسه متحمل شدهاند که این هزینه در مدارس غیر انتفاعی به چندین میلیون تومان بالغ میشود.
هفته گذشته، در یک برنامه تلویزیونی، با حضور سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش، اعلام شد که تا کنون بیش از 892 میلیون و 210 هزار فایل در شبکه شاد بارگذاری و تبادل شده که حجم هر فایل به طور متوسط 20 مگابایت است. یک محاسبه ساده نشان میداد که استفاده از این فایلها، هزینهای تا 90 میلیارد تومان را به دانش آموزان کشور تحمیل کرده که به گفته متخصصان، تحمیل این هزینه به مردم، با اصل قانونی آموزش رایگان در تضاد است.
حالا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که رایگان شدن اینترنت شبکه شاد از مصوبات ستاد ملی مدیریت کروناست. حاجی میرزایی افزود: ما پیگیر تأمین منابع اقتصادی آن هستیم و این کار حتماً عملی خواهد شد.
وزیر آموزشوپرورش علاوه بر این، با تأکید بر اینکه حضور معلمان در مدرسه برای تدریس نیست گفت: حضور معلمان فقط برای رفع اشکال است لذا معلمانی که در شبکه شاد فعال بودند و آموزشهای لازمه را ارایه دادند ممکن است مراجعه کمتر و یا اصلاً مراجعهای نداشته باشند.
وی با عنوان این مطلب که تلاش داریم تا تکلیف سال تحصیلی جاری را روشن کنیم تا آسیبی به سال تحصیلی آینده نرسد، افزود: زمانی که تعطیلات سراسری مدارس براثر شیوع ویروس کرونا از اول اسفند ۹۸ آغاز شد حدود ۷۰ درصد محتوای آموزشی بهصورت حضوری ارایهشده بود لذا باید برای ادامه فرایند آموزشی و ارایه آموزشهای ۳۰ درصد محتوای باقیمانده تدبیری میاندیشیدیم.
حاجی میرزایی گفت: برای این موضوع روشهای مختلفی را در دستور کار قراردادیم و تمام محتوای باقیمانده از طریق تلویزیون و فضای مجازی به دانشآموزان آموزش داده شد ازآنجاکه آموزشهای تلویزیونی بهصورت تعاملی نبود، شبکه شاد را راهاندازی کردیم و توانستیم ارتباط تعاملی بین دانشآموزان و معلمان برقرار کنیم و ارایه آموزشها در شبکه شاد ادامه یافت.
وی ادامه داد: تعداد قابلتوجهی از دانشآموزان به شبکه شاد پیوستند و فرایند آموزشی را از طریق این شبکه پیگیری کردند لذا بیش از۱۲ میلیون دانشآموزان در شبکه شاد فعال شدند. همچنین تولید بستههای آموزشی و مکتوبات ویژه مناطق محروم نیز از دیگر روشهایی بود که در دستور کار قرار گرفت.
وزیر آموزشوپرورش افزود: با فرض اینکه علیرغم این تلاشها ممکن است برخی از دانشآموزان موفق به دریافت این آموزشها نشده باشند ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم به بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد گرفت تا مدارس منحصراً برای رفع اشکال و پاسخ به پرسشهای دانشآموزان بازگشایی شوند بنابراین دانشآموزانی که آموزشهای ارایهشده را از طرق مختلف دریافت کردهاند نیازی به حضور در مدرسه ندارند تنها دانشآموزانی که اشکالاتی دارند میتوانند با مراجعه به مدارس به رفع اشکال بپردازند.
وی اضافه کرد: حضور مدیران در مدارس الزامی است و دبیران نیز طبق تقویم آموزشی در مدرسه حضور خواهند داشت پس از گذشت یک هفته پس از بازگشایی و مشخص شدن میزان مراجعه دانشآموزان به مدرسه شورای آموزشگاه بر اساس اختیاراتی که از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا دارد میتواند در خصوص نحوه فعالیت و روزهای بازگشایی مدرسه تصمیمگیری کند. درصورتیکه تعداد مراجعات دانشآموزان کم باشد و یا به پایان برسد شورای مدرسه میتواند در خصوص برگزاری امتحانات تصمیمگیری کند.
حاجی میرزایی ادامه داد: بر اساس پروتکلی که وزارت بهداشت در اختیار ما قرار داده و ما آن را به مدارس ابلاغ کردیم منابعی را در اختیار مدارس قراردادیم تا تجهیزات موردنیاز پروتکلهای بهداشتی تأمین و بهخوبی از دانشآموزان استقبال شود. البته اگر تعداد دانشآموزان مراجعهکننده به مدرسه محدود باشد پروتکلهای بهداشتی نیز سادهتر خواهد بود و اگر بیشتر باشد طبیعتاً پروتکلهای سختگیرانهتری اعمال خواهد شد.
وی با اشاره به رعایت ۸۲ درصدی پروتکلهای بهداشتی در جامعه، اظهار کرد: با توجه به آشنایی خوب مدیران مدارس و خانوادهها با پروتکلهای بهداشتی امیدواریم مرحله بازگشایی مدارس را بهخوبی پشت سر بگذاریم.
وزیر آموزشوپرورش در خصوص امتحانات گفت: اصل بر برگزاری حضوری امتحانات است مگر اینکه به لحاظ پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر نباشد البته ما در پایه نهم به جهت سرنوشتساز بودن امتحانات این پایه در هدایت تحصیلی دانشآموزان اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات داریم؛ لذا بر اساس پروتکلهای بهداشتی این موضوع بررسی و انجام میشود امیدواریم حداقل آزمونهای ضروری و همچنین تمام امتحانات پایه نهم را بهصورت حضوری برگزار کنیم.
وی از قرار گرفتن یک آزمون ساز در دستور کار خبر داد و گفت: امیدواریم تا هفته آینده این آزمون ساز را در اختیار مدارس قرار دهیم تا کسانی که میخواهند آزمونهای غیرحضوری را از طریق شبکه شاد برگزار کنند بتوانند این کار را انجام دهند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی برگزاری آزمون حضوری را منوط به تصمیم مدارس دانست و افزود: با توجه به متفاوت بودن میزان تراکم دانشآموزان در مدارس، اختیاراتی را به مدارس دادیم تا متناسب با شرایط هر مدرسه تصمیمگیری کنند لذا مواردی که آزمون سرنوشتساز است یا مربوط به دروس فنی میشود حتماً باید آزمون حضوری برگزار شود.
وی در خصوص عدم حضور دانشآموزان استثنایی در مدارس گفت: نیمی از این دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی هستند و مطابق سایر دانشآموزان عمل میکنند و برای نیم دیگر این دانشآموزان سازمان آموزشوپرورش استثنایی تدبیر خواهد کرد.
وزیر آموزشوپرورش از ضدعفونی کردن مدارس و رعایت پروتکلهای بهداشتی خبر داد و افزود: همچنان که مساجد و سایر اماکن عمومی بر اساس مقررات بهداشتی بازگشایی میشود مدارس نیز تابع همان مقررات بهداشتی است لذا روزانه مدارس ضدعفونی خواهد شد.
وی در خصوص سرویس مدارس در ایام بازگشایی گفت: ما نمیتوانیم تصمیمی واحد برای کل مدارس اتخاذ کنیم؛ بلکه شورای مدارس درجاهایی که تعداد دانشآموزان مراجعهکننده قابلتوجه باشد تصمیم مقتضی را اتخاذ میکند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: رایگان شدن اینترنت شبکه شاد از مصوبات ستاد ملی مدیریت کروناست لذا ما پیگیر تأمین منابع اقتصادی آن هستیم و این کار حتماً عملی خواهد شد.