ساعت فعالیت کاربران اپلیکیشنها و سایتها در ماه رمضان تغییر کرده است و بازدید از اپلیکیشنها و سایتها در زمان سحر در بازه زمانی ۳ تا ۵ صبح به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
طبق مطالعهای که از سوی بانک داده تپسل و مدیااد، صورت گرفته است رفتار کاربران اپلیکیشنها و سایتها در ماه رمضان درست برخلاف ماههای عادی است چرا که در ماههای عادی سال بیشترین کلیک روی تبلیغات در ساعت ۸ تا ۱۲ شب است این در حالی است که در ماه رمضان به غیر از این دوره زمانی، در زمان سحر نیز میزان بازدید از سایتها و اپلیکیشنها به صورت قابل توجهی افزایش یافته است، در حالی که در زمان افطار تا نیمه شب بازدید از سایتها نسبت به گذشته کاهش یافته است.
اینفوگرافی منتشر شده از سوی تپسل که تغییرات میزان کلیک روی تبلیغات درون اپلیکیشنها و وبسایتها را در بازه زمانی ۱۰ روز ابتدای ماه رمضان و ۱۰ روز قبل از شروع ماه رمضان بررسی کرده است. بر اساس این اینفوگراف، در دو بازه زمانی یاد شده فعالیت کاربران در زمان سحر و افطار متفاوت بوده است.
در ماه رمضان، میزان کلیک کاربران اپلیکیشنها روی تبلیغات در بازه زمانی افطار تا ساعت ۱۲ شب کاهش چشمگیری داشته است. در عوض در بازه زمانی سحر یعنی بین ساعتهای ۳ تا ۵ صبح میزان کلیک روی تبلیغات درون اپلیکیشن بهطور قابل توجهی افزایش داشته است. در حالی که بازه زمانی قبل از ماه رمضان کاملا برعکس این آمار را نشان میدهد و در بازه زمانی سحر فعالیت کاربران به پایینترین حد خود و در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ شب به بیشترین حد خود میرسد.
مقایسه میزان کلیک روی تبلیغات درون اپلیکیشنی در بازه زمانی ۱۰ روز قبل و ۱۰ روز بعد از آغاز ماه رمضان افزایش تعداد کلیک روی تبلیغات در بازه سحر را نشان میدهد
همچنین بررسی تعداد کلیک کاربران وبسایتها در بازه زمانی یاد شده نشان میدهد کاربران وبسایتها در بازه زمانی افطار تا نیمه شب، کاملا از دستگاههای خود فاصله گرفته چرا که میزان کلیک روی تبلیغات در این بازه ساعتی نسبت به پیش از ماه رمضان کاهش قابل توجهی داشته است.
این اینفوگراف نشان میدهد که کاربران وبسایتها در ماه رمضان نسبت به پیش از شروع این ماه در بازه زمانی سحر بیشتر به سراغ وبسایتها میروند چرا که تعداد کلیک روی تبلیغات در بازه زمانی سحر افزایش بسیار زیادی داشته است. همچنین کاربران وبسایتها در بازه زمانی ۱۲ ظهر تا ۶ عصر نسبت به همین بازه پیش از شروع ماه رمضان کلیک بیشتری روی تبلیغات داشتهاند.
مقایسه میزان کلیک روی تبلیغات فضای وبسایتها در بازه زمانی ۱۰ روز قبل و ۱۰ روز بعد از آغاز ماه رمضان افزایش تعداد کلیک روی تبلیغات در بازه سحر را نشان میدهد
کاربران در ماه رمضان بیشتر خرید میکنند
تبلیغات درون برنامه (in-app ads) یکی از موفقترین استراتژیها برای ماه رمضان است. با توجه به حضور و تعامل بیشتر کاربران درون اپلیکیشنهای بازی و سایر اپلیکیشنهای کاربردی، این شیوه تبلیغاتی میتواند دسترسی به حجم زیادی از کاربران را برای کسبوکارها فراهم کند.
این رفتار فقط مخصوص کاربران ایرانی نیست، بلکه تقریبا تمامی مسلمانان چنین رفتار مشابهی را در ماه رمضان دارند. نمودار زیر که توسط ادجاست ارائه شده، میزان هزینه صرف شده در اپلیکیشنها توسط کاربران موبایلی در بازه زمانی ماه رمضان، پیش و پس از آن را نشان میدهد. این نمودار بر اساس مطالعه روی ۱۳ هزار اپلیکیشن در کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، مالزی و سنگاپور بدست آمده و مربوط به ماه رمضان سال گذشته است. همانطور که در نمودار مشخص است، میزان بودجه صرفشده در اپلیکیشنهای E-Commerce در رمضان به شدت افزایش یافته است. این شرایط امسال نیز برقرار است و با وجود شرایط کرونا و قرنطینه، رشد بیشتری خواهد داشت.
نمودار تعداد ایونتهای درآمد اپلیکیشنها در سال ۲۰۱۹ در سه بازه زمانی پیش از ماه رمضان، در ماه رمضان و پس از آن، نشان از افزایش خرید کاربران در ماه رمضان دارد
این آمار و ارقام نشان میدهد ساعت خوابوبیداری و همچنین ساعت فعالیت کاربران زیادی با شروع ماهرمضان تغییر میکند. کاربرانی که در بازه زمانی سحر بیدار میشوند و فعالیت دارند شبها زودتر میخوابند و به همین دلیل شاهد کلیک کمتری در آخرین ساعات روز هستیم. در مجموع تعداد کلیک روی تبلیغات در بازه زمانی سحر افزایش بسیار زیادی دارد. همچنین با توجه به نمودار میزان مصرف هزینه کاربران در ماه رمضان، کسبوکارها بدانند این ماه بهترین فرصت برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی است.