اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 18, 2020
15:12 دوشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112019

سایت‌های اینترنتی در ۶۴ درصد موارد بیماری را اشتباه تشخیص می‌دهند

 
 
بسیاری از کاربران برای آگاهی در مورد علائم بیماری‌ها از گوگل و سایت‌های تشخیص بیماری استفاده می‌کنند. حال مطالعه جدید نشان می‌دهد که اغلب ابزارهای تشخیص بیماری آنلاین کم‌دقت هستند.
 
مطالعه جدید محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا (Edith Cowan University) نشان می‌دهد که سایت‌های تشخیص بیماری فقط در ۳۶ درصد از مواقع تشخیص دقیق انجام می‌دهند. کاربران با وارد کردن علائم خود در این قبیل سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توانند از احتمال ابتلا به بیماری باخبر شوند.
 
محققان در این تحقیق ۳۶ ابزار تشخیص بیماری مبتنی بر موبایل و وب در دنیا را تحلیل کرده و دریافتند که اولین نتیجه در ۳۶ درصد از مواقع و سه نتیجه اول نیز در ۵۲ درصد از مواقع درست از آب در می‌آیند.
 
محققان متوجه شدند سایت‌های تشخیص بیماری، در ۶۰ درصد از مواقع به درستی به بیمار توصیه می‌کنند تا برای مراقبت اورژانسی به پزشک مراجعه کند، ولی دقت آن‌ها در مواقع غیر اورژانسی به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
«Michella Hill»، پژوهشگر ارشد تحقیق می‌گوید کاربران باید با احتیاط از ابزارهای تشخیص بیماری آنلاین استفاده کنند چون آن‌ها برای ارائه توصیه‌های پزشکی نمی‌توانند سوابق پزشکی کامل بیمار را در نظر بگیرند. به گفته او کمبود قوانین و داده‌های مطمئن سبب شده‌اند تا کیفیت این سایت‌ها افت پیدا کند و اعتماد به نفس کاذب در بیماران ایجاد کنند.
 
این تحقیق نشان می‌دهد که با برقراری توازن ابزارهای تشخیص بیماری آنلاین می‌توانند نقش مثبت ایفا کنند. «Hill» در این رابطه می‌گوید:
 
«این سایت‌ها را نباید جایگزین پزشک کرد، ولی می‌توانند در ارائه اطلاعات بیشتر پس از معاینه توسط پزشک مفید باشند.»
 
به گفته او سایت‌های تشخیص بیماری پس از شیوع ویروس کرونا نقش مثبتی بازی کرده‌اند. برای مثال سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) از آن‌ها در سطح ملی برای پایش علائم و مناطقی که موارد ابتلا در آن‌ها بیشتر است استفاده می‌کند.
 
گوگل مارس سال گذشته میلادی اعلام کرد که حدود ۷ درصد از جستجوهای روزانه گوگل (برابر با ۷۰ هزار سرچ در هر دقیقه) مربوط به مسائل بهداشتی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.