تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 26, 2020
16:56 سه شنبه، 6ام خردادماه 1399
کد خبر: 112246

تحولات دنیای دیجیتال در سال 2020

در سه‌ماهه نخست سال۲۰۲۰، شاهد رشد فزاینده استفاده از فناوری‌های نوین بودیم که نشان می‌دهد دنیا به عرصه جدیدی وارد شده است.
 
دنیا دیگر آن دنیای سابق نیست؛ این جمله را شاید این روزها خیلی شنیده باشید، اما واقعیت این است که شیوع ویروس جدید کرونا باعث شده که سبک زندگی مردم جهان تغییر کند؛ ضمن اینکه ما درحال حاضر، شاهد استفاده بیشتر از فناوری‌های جدید هستیم که این را هم باید به وضعیت کنونی نسبت داد.
 
بررسی فعالیت‌های بیش از یک میلیارد خریدار در بیش از 34کشور جهان و با تمرکز بر 10بازار کلیدی، داستان اصلی خرید را در این دوران کشف کرده است. شاخص به‌دست آمده، رشد انفجاری تجارت الکترونیک را در همه جغرافیاها و صنایع کلیدی به‌خوبی نشان می‌دهد.
 
کارشناسان اعلام کرده‌اند که سالی که در آن هستیم، سالی است که مسیر تجارت الکترونیک، پزشکی و دورکاری را تغییر خواهد داد.‌ به‌عنوان مثال، بر اساس آمار اعلام شده، ماه مارس 2020برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، مصرف‌کنندگان بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی خریده‌اند. در این آمار آمده است که در این‌ماه شاهد رشد 22درصدی خرید آنلاین سوپرمارکتی بوده‌ایم. با این وصف می‌توان با صراحت کامل گفت که به‌نظر می‌رسد دنیا وارد عرصه جدیدی از سبک زندگی خود شده باشد.
 
در خانه‌ ماندن
 
وظیفه همه ما به ما داده شده است؛ وظیفه‌ای از سوی متخصصان بهداشت، سیاستمداران و کارفرمایان و آن «ماندن در خانه» است. آنها گفته‌اند: مسافرت نروید، تجمع نکنید، به بیمارستان نروید مگر اینکه علائم ایجاد شده باشد و در کل «خانه بمانید». اکنون این دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی که کاملاً هم در جریان نیست، نوعی عدم‌تحرک اجباری و انزوا را ایجاد کرده و در عین حال اتفاق‌های قابل‌توجهی در حال رخ‌دادن است.
 
بررسی یافته‌های کلیدی
 
در اینجا برخی از یافته‌های کلیدی شاخص خرید در سه‌ماهه نخست سال2020، در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2019آورده شده است:
 
20 درصد رشد درآمد تجارت الکترونیک در سه‌ماهه نخست سال2020در مقابل 12درصد رشدی که در سه‌ماهه نخستسال 2019 شکل گرفته بود نشان می‌دهد همه‌گیری کووید-19شاخص اصلی خرید دیجیتال بوده است. مقایسه این دو مدت زمانی نشان می‌دهد که روند کاری تجارت دیجیتال تقریبا یکسان بوده، اما با افزایش آگاهی از همه‌گیری بیماری و شیوه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، در 15روز پایانی سه‌ماهه اول (15تا 31مارس 2020) 41درصد افزایش درآمد دیجیتال وجود داشته است.
 
ترافیک اینترنت در سه‌ماهه نخست سال2020در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، 16درصد افزایش داشته است.
 
 4 درصد مدت بازدید خریداران در سه‌ماهه نخست سال2020در مقابل مدت مشابه سال2019رشد داشته است. درآمد از راه فروش دیجیتال در صنایع کالاهای خانگی، 51درصد برای پوشاک، 31درصد و برای اسباب‌بازی‌ها 34درصد افزایش یافته است.
 
ترافیک تجارت دیجیتال صنایع گوشی‌های همراه نیز در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشدی 25درصدی روبه‌رو بوده است.
 
 6درصد از خریداران سرگرم کار با برنامه‌های کاربردی دارای هوش مصنوعی با توصیه‌های محصول خریداری شده، هستند.
 
درخواست برای خرید محصولات دارای هوش مصنوعی، 26درصد افزایش داشته که این افزایش بیشتر به‌خاطر توصیه آنهایی که خریده‌اند به دیگران بوده است.
 
 
تلفن‌های همراه تقریبا 56درصد از کل سهم سفارش‌ها در سه‌ماهه نخست سال2020را به‌خود اختصاص داده‌اند.
 
تلفن‌های همراه، 71درصد از کل سهم ترافیک سه‌ماهه نخست سال2020را در اختیار داشته‌اند.
 
نرخ تبدیل تجارت الکترونیک در سه‌ماهه نخست سال2020میلادی از 75/0درصد (پوشاک لوکس) تا 69/3درصد (سلامتی و زیبایی) متغیر بوده است.
 
متوسط ارزش سفارش (AOV) در سه‌ماهه نخست سال2020میلادی 89/112دلار و میانگین نرخ تخفیف 22درصد بوده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 21درصد بوده است. نرخ تخفیف در ایالات متحده در اواسط ماه مارس2020به 34درصد افزایش یافت.
 
میزان ترک سبد خرید الکترونیکیبرای دستگاه‌های تلفن همراه 88درصد بوده است.
 
 رسانه‌های اجتماعی 8درصد از کل سهم ترافیکی را که با استفاده از تلفن‌های همراه و همچنین استفاده از تبلت به‌وجود آمده، به‌خود اختصاص داده‌اند.
 
 
افزایش معنی‌دار تجارت الکترونیک
 
آمارهای ارائه‌شده توسط وب‌سایت Salesforce در سه‌ماهه نخست سال2020از طریق تجزیه و تحلیل فعالیت بیش از یک میلیارد خریدار در بیش از 34کشور جهان میزان صحیح خرید را فاش کرد. یافته‌های سه‌ماهه نخست نشان می‌دهد که خریداران چگونه با استفاده از کانال‌های تجارت دیجیتال، برای تطبیق با هنجار جدید، فاصله‌های اجتماعی و فیزیکی را افزایش داده‌اند. همه‌گیری بیماری کووید-19به‌طور قابل توجهی منجر به اتخاذ روش تجارت الکترونیک توسط مصرف‌کنندگان و مشاغل مختلف در سراسر جهان شده است.
 
تغییر در مسیر تجارت الکترونیک
 
سال2020میلادی، سالی خواهد بود که مسیر تجارت الکترونیک، ارتباط از راه دور و دورکاری را تغییر داده است. ما برنامه‌های آزمایشی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ توسعه خودروهای بدون سرنشین تحویل کالا، پرداخت‌های دیجیتال، فناوری پرداخت بدون تماس، کنفرانس صوتی و تصویری، برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه با صدای فعال، سیستم‌عامل‌های CRM با هوش مصنوعی، حسگرها و فناوری نظارت بر سلامت پوشیدنی با فناوری اینترنت اشیا، با هدف قابلیت‌ سرویس‌دهی خودکار و مستقل، ارسال کالا، مواد غذایی و دارو با پهپاد دارو و ساخت مواد افزودنی با کمک چاپگرهای سه‌بعدی. بنابراین چه چیزی می‌توانیم از پاسخ‌مان به بیماری همه‌گیر یاد بگیریم؟ از نظر تاکتیکی، می‌توانیم یاد بگیریم که برای یک نوع خاص از بحران، واکنش باید خلاف هنجار باشد؛ دمکراتیک، توزیع‌شده و مستقر در خانه. ما از تحقیقات خود دریافته‌ایم که راه‌حل‌های شناور به نسبت روش‌های سنتی مؤثرتر هستند. بنابراین می‌توانیم از اصول شناور برای طراحی راه‌حل‌های جامع برای بحران‌های آینده نیز استفاده کنیم. ما می‌توانیم به ناوگان وسایل نقلیه خودکار که به‌طور مداوم در حال گردش هستند برای تحویل‌دادن وسایل به خانه‌هایمان نگاه کنیم و بیشتر وابستگی‌مان به مراکز غذایی و خطوط موجود در محل صندوق‌ها را کاهش دهیم تا از مجاورت و تعامل جلوگیری کنیم.
 
پیش‌بینی از وضعیت سال 2020
 
به‌طور کلی و با وضعیت به‌وجود آمده در سبک زندگی مردم دنیا، پیش‌بینی می‌شود که در سال2020شاهد گسترش این موارد باشیم:
 
تجارت الکترونیک
 
به انجام تمامی فعالیت‌های تجاری اعم از فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت تجارت الکترونیک گفته می‌شود. این روند چند سالی است که در نقاط مختلف دنیا وجود داشته است اما به‌نظر می‌رسد که باید به‌مراتب مفصل‌تر از اینها باشد.
 
خدمات تحویل با پهپاد
 
درحال حاضر ارسال دارو و مواد غذایی در برخی نقاط دنیا به‌وسیله هواپیماهای بدون‌سرنشین صورت می‌گیرد. این فرایند باید شتاب بیشتری بگیرد تا نیروی انسانی از جریان فیزیکی تحویل کالا حذف شود. البته با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها، نمی‌توان انتظار رشد چشمگیر این روش را داشته باشیم.
 
پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس
 
داشتن کارت‌های هوشمندی که برای خواندن اطلاعات نیاز به برقراری تماس فیزیکی با دستگاه‌های پوز را ندارند، می‌تواند راه‌حلی بهداشتی برای آینده باشد. درصورت فراهم‌آمدن زیرساخت‌های لازم، این سامانه می‌تواند دستگاه‌های پوز را از رونق بیندازد.
 
ویدئو کنفرانس‌ها
 
نشست‌های ویدئویی در طول دوره همه‌گیری بیماری کووید-19رونق بسیاری در نقاط مختلف جهان پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد حتی با رهایی از شر ویروس کرونا، می‌توان روی این روش به‌منظور برگزاری جلساتی کم‌دردسرتر و ارزان‌تر حساب ویژه‌ای باز کرد.
 
خودروهای خودران
 
توسعه خودران‌ها شاید با همه‌گیری بیماریکووید-19افزایش بیشتری به‌خود بگیرد. استفادهاز این خودران‌ها برای ارسال کالا و محموله‌های سفارشی می‌تواند کمک شایانی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باشد.
 
نظارت‌های بهداشتی پوشیدنی
 
وسایلی مانند ساعت‌ها، مچ‌بندها و… که می‌توان آنها را برای نظارت بر وضعیت سلامت استفاده کرد، با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شده است. این موضوع البته خیلی به شیوع ویروس کرونا ارتباط ندارد، اما در این روزها، ارزش چنین تجهیزاتی بیش از پیش مشخص شده است.
 
استفاده از پرینترهای سه‌بعدی
 
استفاده از فناوری چاپگرهای سه‌بعدی این روزها، گره‌گشای برخی صنایع ازجمله صنایع پزشکی است. با این حال به‌نظر می‌رسد که توسعه این صنعت می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، بسیاری از مشکلات تولید را برطرف کند.
 
اپلیکیشن‌های صوتی گوشی‌های همراه
 
با این اپلیکیشن‌ها، تماس فیزیکی با گوشی همراه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در این روزها که توصیه می‌شود مراقب آلودگی تلفن‌های همراه خود باشیم، توسعه استفاده از اپلیکیشن‌های صوتی یک راهکار ایده‌آل محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد این توسعه در سال‌جاری میلادی به اوج برسد.
 
آموزش آنلاین
 
به محض همه‌گیری بیماری کووید-19، کلاس‌های درس حضوری تعطیل و به‌جای آن آموزش آنلاین جایگزین آن شد. اگرچه این روش، روشی جدید نیست اما فراگیرشدن آن می‌تواند کمک شایانی به تداوم این راه داشته باشد. شاید تازه دریافته‌ باشیم که چقدر راحت‌تر و ارزان‌تر می‌توانیم تحصیل کنیم.
 
روبات‌های هوشمند
 
دنیای روبات‌های هوشمند این روزها تبدیل به دنیای ویژه‌ای شده است. استخدام روبات‌های هوشمند برای خدمت در منازل، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و شرکت‌های مختلف روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و در این روزها، به‌نظر می‌رسد روبات‌های هوشمند نقش مؤثری در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.