حدود ۹ ماه از آغاز به کار اپراتورهای پست خصوصی میگذرد. این اپراتورها از دریافت پروانه فعالیت در اسفندماه ۹۶ تا آغاز به کار در مهرماه ۹۸ به توسعه و راهاندازی زیرساختهای خود در شهرهای مختلف پرداختند و در همین زمان سرویسهایی نیز ارائه دادند؛ مانند شرکت «تعاونی پست پیشگامان بادپا» با نام تجاری «پارسیپست» که به صورت آزمایشی اپلیکیشن«بازرگام» را عرضه کرد. با ارائه این برنامه خرید آنلاین میوه، صیفیجات و خشکبار با قیمتی کمتر از بازار فراهم شد. به گفته سید مجتبی نصیری، قائم مقام شرکت «تعاونی پست پیشگامان بادپا» در دی و بهمن ماه ۹۸ روزانه حدود ۲۰۰ درخواست در اپلیکیشن آنها ثبت میشده و پس از شیوع کرونا در کشور و بحث قرنطینه این تعداد به حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ درخواست رسید. این شرکت همچنین به عنوان اپراتور پست خصوصی قصد دارد وارد حوزههایی شود که کمبود یا نبود آن در جامعه احساس میشود و در هراستان براساس نیاز آن استان به خدمترسانی بپردازد. آنطور که نصیری به پیوست میگوید در این زمینه این اپراتور در گام نخست با کمیته امداد استان کرمان برای توسعه بازار مجموعهها و بنگاههای زیرمجموعه کمیته امداد تفاهمنامهای امضا کردهاند.
سید مجتبی نصیری، قائم مقام شرکت «تعاونی پست پیشگامان بادپا» در مورد اپلیکیشن بازرگام به پیوست گفت: « بازرگام یک سامانه خرید و فروش میوه و خشکبار و صیفیجات به صورت آنلاین است. در بازرگام به تفکیک محصولات هر استان عرضه میشود. امکان دارد در بازار تهران محصول خاصی عرضه شود که در بازار بوشهر چنین محصولی وجود نداشته باشد. پس پنلهای هر استان متفاوت است و شهروندان میتوانند از محصولات استان خود خرید کنند. در حال حاضر در ۴ استان تهران، یزد، کرمان و اصفهان فعال هستیم.»
او ادامه داد: «در این سامانه مردم میوه و صیفیجات و خشکبار خود را خریداری میکنند و سپس سفیران ما سفارشها را به مردم میرسانند. مجموعه بازرگام به صورت مستقیم میوه را از کشاورز و تولیدکننده خریداری و به مردم عرضه میکند و قیمتها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از قیمت بازار پایینتر است.»
به گفته نصیری این اپلیکیشن در زمان شیوع کرونا مورد استقبال کاربران قرار گرفت و پیش از عید و پیش از شیوع کرونا یعنی در بهمن و دی ماه روزانه در تهران ۲۰۰ درخواست ثبت شد و پس از شیوع کرونا این تعداد به۴۰۰ تا ۴۵۰ درخواست در روز رسید. او همچنین تاکید کرد: «علیرغم اینکه هیچ اطلاعرسانی نکردیم و هماکنون این اپلیکیشن دوره پایلوت خود را میگذراند و تنها لوگو بازرگام را در پویش ازخانه بخریم ثبت کردیم؛ اما استقبال خیلی خوب بود.جتی در کرمان به ۱۰۰ درخواست در روز هم رسیدیم.»
نصیری در ادامه افزود: «وقتی محدودیتهای ترددی برداشته شد آمار کاهش یافت و نشان داد که در آن ایام نیاز مردم به خرید آنلاین بیشتر بوده و به همین خاطر از بازرگام استقبال صورت گرفت. حال شروع به اطلاعرسانی و استفاده از بنر برای آشنایی بیشتر مردم با قابلیتهای بازرگام کردیم و همچنین تلاش میکنیم تا فعالیت خود را در استانهای دیگر هم توسعه دهیم و هماکنون در حال آمادهسازی تجهیزات در استان البرز و خراسان رضوی هستیم.»
خدمات دیگر پارسیپست
«پارسیپست» به عنوان نام تجاری شرکت «تعاونی پست پیشگامان بادپا» علاوه بر اپلیکیشن بازرگام در ۳۰ مرکز استان زیرساختهای خود را برای ارائه خدمات آماده میکند. مجتبی نصیری در مورد برنامهها و راهبردهای این شرکت به عنوان اپراتور پستی گفت: «شرکت پست پیشگامان بادپا با توجه به پروانهای که از سازمان تنظیم مقررات دریافت کرده، باید تعهداتی را انجام دهد و طبق زمانبندی مشخصی پیش رود. براین اساس سال اول ۱۰ مرکز استان، سال دوم ۳۰ مرکز استان، سال سوم شهرهای تا ۲۵ هزار نفر جمعیت و سال چهارم شهرهای بالای ۳۰ هزار جمعیت را باید تحت پوشش خدمات خود قرار دهیم. از سال گذشته که فعالیت خود را آغاز کردیم، بحث ما این بود تا زیرساختهای ارائه خدمات خود را در ۱۰ مرکز استان آماده کنیم. هماکنون توانستیم زیرساختهای خود را در ۳۰ مرکز استان آماده کنیم و در هر ۳۰ استان نماینده مستقر داریم و مدیریت خدمات را در سطح استان به عهده دارند. بحث تجهیز و آمادهسازی و عقد قرارداد به عهده مدیران نمایندگی ما در سطح استان است.»
او ادامه داد: «وظایفی که سازمان رگولاتوری به عهده ما گذاشته، خدمات پستی روزمره است که بسته و مرسولات مردم یا کسب وکارها را جابه جا کنیم. ما همچنین به عنوان اپراتور پستی میخواهیم وارد حوزههایی شویم که کمبود یا نبود آن در جامعه احساس میشود یا خدمات خاصی را ارائه دهیم که نیاز به سرمایهگذار و تجهیزات خاص داشته باشد.»
او تاکید کرد که آنچه برای آنها بسیار اهمیت دارد ارائه خدمات خاص مانند فروش کالا و توزیع کالاهای زودمصرف مانند گوشت و مرغ است و به زودی در این زمینه هم خدماتی طراحی و عرضه میکنند.
نصیری در پاسخ به این سوال که آیا خدماتی که میخواهند عرضه کنند، شناسایی شدند، بیان کرد: «براساس برنامه راهبردی که تعیین کردیم یکی از محورها و اهداف ما این است تا خدماتی ارائه دهیم که دیگران عرضه نمیکنند یا زیرساختهای لازم را برای ارائه خدمات ندارند.در این مورد خدمات شناسایی شدند و در حال آمادهسازی زیرساختها هستیم؛ اما تا این خدمات را راهاندازی نکنیم در مورد آنها اطلاع رسانی نمیکنیم.» او در ادامه اضافه کرد: «استراتژی ما این است تا اگر خدمات معمول در زمینه جابهجایی بستهها عرضه میکنیم ویژگیهای خاصی داشته باشند. به همین خاطر قابلیتهایی روی سرویسها ارائه میکنیم و امیدواریم مورد استقبال مردم قرار بگیرند.»
نصیری همچنین به ارائه خدمات شرکت «تعاونی پست پیشگامان بادپا» در استانها اشاره کرد و گفت: «در هر استان براساس بازار آن استان و نوع فعالیتهایشان خدمات خاص باید عرضه کنیم. برخی از استانها در حوزه گردشگری، بعضی دیگر در زمینه کشاورزی و صنعتی فعالیت میکنند. سمت جنوب و شمال جابهجایی میگو و ماهی یک معضل است در برخی از استانها که کشاورزی فعالیت اصلی آنها است، انتقال محصولات کشاورزی به بازار فروش یک معضل است و ما سعی میکنیم خدمات را شناسایی و امکاناتی ایجاد کنیم تا به راحتی به مردم خدمترسانی شود.»
او با بیان اینکه در خراسان رضوی و کرمان همکاریهایی آغاز شده است، بیان کرد: «در خراسان رضوی با همکاری مجموعه آستان قدس رضوی خدمات تحویل محصولاتی که توسط آستان قدس رضوی خریداری میشود را به عهده گرفتیم. در استان کرمان برای توسعه بازار مجموعهها و بنگاههای زیرمجموعه کمیته امداد، تفاهمنامه امضا کردیم. براساس این تفاهمنامه ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد در دستور کار است. این مورد هم در راستای مسئولیت اجتماعی ما است و هم میتوانیم از ظرفیتهایی که در کمیته امداد است در مجموعه خود بهرهمند شویم.»
نصیری ادامه داد: «در کمیته امداد همچنین ظرفیت خوبی بابت محصولات و کارخانههایی که تحت پوشش انها است، وجود دارد؛ مانند بازار صنایع دستی یا مشاغلی که خانگی هستند. در این زمینه میتوانیم به توسعه بازار آنها کمک کنیم. امیدواریم بقیه استانها هم برای همکاری با پست پیشگامان بادپا ترغیب شوند.»