تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 6, 2020
12:01 شنبه، 17ام خردادماه 1399
کد خبر: 112625

تمرکز بر انسانی‌کردن فناوری‌ها در دوره بحران کرونا

 
 
تجربیات دو شهر تهران و بارسلون در مواجهه با بحران کرونا طی نشست مجازی مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و عضو کمیسیون نوآوری‌های فناورانه و مدیریت الکترونیکی شورای شهر بارسلون مورد بررسی قرار گرفت.
 
 به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان با مایکل دونالدسن، عضو کمیسیون نوآوری‌های فناورانه و مدیریت الکترونیکی شورای شهر بارسلون به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
 
فرجود در این جلسه پس از معرفی مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند و مجموعه‌ای از فعالیت‌های انجام شده در جهت هوشمندسازی تهران گفت: مدیریت شهری پایتخت از ابتدا در تلاش برای تبدیل خدمات حضوری به خدمات دیجیتال بوده است. استفاده از سرویس و اپلیکیشن «تهران من» که حالا به حدود ۳ میلیون کاربر سرویس‌دهی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین اقدامات و گام‌ها در این جهت بوده است. 
 
او سپس بر بهره‌گیری از تحلیل داده‌ برای تصمیم‌گیری بهتر در مقابله با انواع بحران‌ها تاکید کرد و با اشاره به شتاب‌گیری خدمات‌رسانی غیرحضوری پس از شیوع کرونا افزود: ترغیب شهروندان به خرید اینترنتی با معرفی فروشگاه‌های آنلاین در «تهران من» و توسعه خدمات غیرحضوری مانند خدمات شهرسازی و نیز فوریت‌های شهری، از دیگر اقدامات شهرداری تهران در این حوزه بوده است. 
 
مدیرعامل سازمان با تاکید بر اهمیت حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری و کسب و کارهای نوپا، به اقدام ویژه شهرداری تهران مبنی بر تسهیل استقرار کسب و کارهای دانش بنیان در دوران کرونا اشاره کرد. 
 
در ادامه این نشست مجازی، دونالدسن با اشاره به نقش فناوری‌های دیجیتال در مواجهه با شیوع کرونا و نیز مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی در دوران پساکرونا از جمله بیکاری گسترده، تاکید کرد آموزه‌های بحران کرونا و موفقیت و شکست‌های مدیریت شهری در این دوره، باعث شده است دوران جدیدی از مدیریت شهری مبتنی بر تحول دیجیتال آغاز گردد. وی افزود، این بحران باعث شده فناوری بیشتر در خدمت مردم قرار گیرد و سازمان‌ها و مدیران شهری و دولتی بر انسانی‌کردن فناوری بیشتر تمرکز کنند. 
 
این مقام مسوول شهر بارسلون در بیان تجربیات این شهر افزود: ما در گام اول سعی کردیم از فناوری‌های دیجیتال در جهت کمک به اقشار مختلف در مواجهه با کرونا استفاده کنیم. برای مثال شهرداری سعی کرد به دانش آموزان در دسترسی به خدمات آموزشی کمک کند، همچنین در همکاری با شرکت‌های نوآور و استارت آپها، اقدام به تولید اقلام بهداشتی و حفاظت فردی برای شهروندان کرد. همچنین از دیگر کاربردهای فناوری در این دوره، استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل میزان تراکم جمعیت و اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در مراکز عمومی بوده است، اما مساله اصلی در این اقدامات، حفظ حریم شخصی افراد است. 
 
او در پایان اقداماتی که در جهت برنامه تهران هوشمند به ویژه برنامه «تهران من» انجام شده را تحسین‌برانگیز توصیف کرد و ابراز علاقه کرد در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار ایشان قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.