اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو و ثبت نام بیش از ۷ میلیون نفر در طرح قرعه کشی خودرو موجب شد تا سامانه امتا به عنوان سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی بیش از ۷ میلیون نفر را احراز هویت کند.
سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی برای تایید و تشخیص هویت کاربران دو خودروساز، سایپا و ایران خودرو در اردیبهشت ماه گذشته (۱۳۹۹) عملا به سامانههای فروش این دو خودرو ساز کشور متصل شد و با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو احراز هویت کاربران این سایت برای ثبتنام در طرح پیشفروش خودرو از طریق این سامانه انجام شد.
سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود (KYC) و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است.
اگرچه نام «امتا» به عنوان سامانه احراز هویت متشریان در فضای مجازی با پیاده سازی طرح ثبت نام پیش فروش خودرو بر سر زبان ها افتاده است؛ اما موضوع احراز هویت کاربران تجارت الکترونیکی بیش از ۲ سال است که در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکتروینکی قرار گرفته و این مرکز برای اولین بار سامانه امتا را سال گذشته در الکامپ ۹۸ رونمایی کرد. از آن زمان تا کنون این سامانه روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است با اینکه قرار بود این سامانه امکان احراز هویت کاربران تجارت الکترونیکی را برای پلتفرمهای فعال در این بازار فراهم کند؛ اما به دلایل مختلف این طرح به صورت کامل اجرایی نشد. این درحالی است که پس از حذف قیمت خودرو در دور اول حذف قیمتها از روی پلتفرمهای مختلف فروش آنلاین مقرر شد تا سایت های فروش خودرو با استفاده از بستری که امتا در اختیارشان میگذارد و سرویسهایی که خود آماده کردهاند کاربران خود را به صورت کامل احراز هویت کنند تا مشکلی پیش نیاید اما این طرح پیش از اینکه به صورت کامل اجرایی شود با حذف قیمتها از روی پلتفرمها برای بار دوم در اوایل اردیبهشت ماه فعلا به حالت تعلیق در آمده است.
اوایل اردیبهشت ماه اعلام شد که به دلیل افزایش قیمت خودرو و تاثیر سایتهای آگهی فروش خودرو در افزایش قیمتها، قیمتها باید از روی پلتفرمها حذف شود؛ افزایش قیمت خودرو فقط موجب حذف قیمت از روی پلتفرمهای آگهی آنلاین نشد، بلکه موجب شد تا وزارت صنعت معدن و تجارت اقدام به اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو کند. در این طرح مقرر شد در مرحله اول خودروسازان اقدام به عرضه تعدادی از محصولات خود در بازار کنند و برای اینکه محصولات به دست مصرف کننده واقعی برسد شرایطی تعیین شد که برای پیادهسازی دقیق آن شرایط و نظارت بر اجرای آن از سوی خودروسازها نیاز به احراز هویت دقیق در فضای مجازی بیش از گذشته در اولویت قرار گرفت.
برای اجرایی شدن این طرح، با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای واجدین ثبت نام از قبیل محدودیتهای سنی و دارا بودن خودرو عملا سامانه امتا علاوه بر اینکه به سامانه ثبت احوال متصل شد به سامانه پلیس راهور نیز متصل شده است. ازهمین رو امکان بررسی و تایید سن و مالکیت خودرهای فرد میسر شده است.
بر همین اساس امروز (شنبه ۱۷ خرداد ۹۹) اولین قرعه کشی میان متقاضیان خرید محصولات ایران خودرو برگزار میشود و فردا (یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹) نیز خریداران نهایی محصولات سایپا مشخص میشوند. در این مرحله قرار است به متقاضیان خودرو ظرف یک دوره زمانی ۳ ماهه خودروهای ثبتنام شدهاشان واگذار شود و منتخبان این قرعه کشی باید ظرف مدت ۴۸ ساعت وجه خود را واریز کنند. از روز دوشنبه ثبتنام برای پیش فروش دوم نیز آغاز خواهد شد و علاوه بر کسانی که در سری اول ثبتنام شرکت کردهاند متقاضیان دیگری نیز میتوانند برای خرید و ثبتنام خودرو اقدام کنند.
با توجه به اینکه طرح پیشفروش خودرو ادامه خواهد داشت و شرکتهای خودرو ساز برای فروشهای آتی خود نیز اقدام به ثبت نام خواهند کرد. انتظار میرود پایگاه دادهای سامانه امتا گسترده تر شود و افراد بیشتری از سوی این سامانه احراز هویت شوند در این صورت پلتفرمها وبسترهای آگهی آنلاین از این پس با خیال آسودهتری با این سامانه کار خواهند کرد چرا که تعداد زیادی از افراد از طریق این سامانه یکبار احراز هویت شدهاند و دیگر نیاز به احراز هویت مجدد ندارند بلکه به سادگی و فقط با لاگین کردن در این سامانه میتوانند از خدمات آن برخوردار شوند. از همین رو انتظار میرود که در ماههای آتی پلتفرمهاو بسترهای آگهی آنلاین برای ارائه خدمات به کاربران خود و برای احراز هویت مشتریان خود بیش از گذشته از این سامانه استفاده کنند.