مرحله اول ثبتنام متقاضیان خودرو به اتمام رسید و منتخبان قرعهکشی و دریافتکنندگان نهایی خودرو مشخص شدند اما حال بیم آن میرود که خریداران خودرو با یافتن راهکارهایی اقدام به واگذاری خودرو به سایرین کنند؛ راهکارهایی که وزارت صنعت معدن و تجارت با توجه به شرایط تعیین شده در ثبتنام خودرو و همچنین شرایطی که پس از واگذاری خودرو در نظر گرفته سعی کرده آن را به حداقل برساند؛ حال سرپرست دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت اعلام کرده که این وزارتخانه اقدامهای فعالانهای در برخورد با این افراد انجام خواهد داد تا مانع سوداگری در بازار خودرو شود.
با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو که در مرحله اولیه اجرای این طرح قیمتهای خودرو از سایتهای آگهی آنلاین حذف شد منجر به ثبتنام متقاضیان خرید خودرو از سوی دوخودروساز کشور تحت شرایط نظارتی ویژه وزارت صنعت معدن و تجارت شد؛ حال امیر جعفرپور سرپرست دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در گفتوگو با پیوست اعلام میکند که این احتمال وجود دارد که بعد از اینکه اسامی افراد اعلام شود تلاشهایی از سوی سوداگران برای انجام فعالیتهای غیرقابل قبولشان صورت گیرد. البته ما هم قطعا سعی میکنیم در قبال هر ترفندی که دوستان انجام میدهند فعالانه عمل کنیم و واکنش مناسبی را در قبال آن به صورت بهروز انجام دهیم تا مانع این اتفاق بشویم.
سرپرست دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت از احتمال اتصال سامانه امتا به دیگر سامانههای حاکمیتی خبر میدهد
به نظر میرسد احراز هویتی کاملی که از طریق سامانه امتا در هنگام ثبتنام خودرو صورت گرفته است میتواند در این زمینه وزارت صمت و دستگاههای مسئول در این زمینه را کمک کند. سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با درخواست کاربران و احراز اطلاعات هویتی، مکانی، تماسی، اعتباری آنها از طریق پایگاههای اطلاعاتی حاکمیتی به صورت آنلاین و اختصاص حساب کاربری یکتا برای هر یک از کاربران ایجاد میکند و کاربران از طریق آن میتوانند بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری جدید یا احراز هویت مجدد وارد سایت مورد نظر شده و خرید یا هر فعالیت دیگری را انجام دهند.
امیر جعفرپور در این خصوص گفت: «ما همه هم و غممان خارج کردن خودرو از حوزه نفوذ واسطههای بعضا سوداگر است، از همین رو سعی کردیم با اتصال سامانههای فروش خودرو به سامانههایی که امکان احراز هویت افراد را فراهم میکند مانع این سوداگریها شویم.»
او ادامه داد: «در اصل سامانههای فروش خودرو از طریق سامانه امتا به سامانه سجلی ثبتاحوال متصل شدند تا امکان شناسایی افراد ثبتنام کرده فراهم شود همچنین با اتصال به سامانه شاهکار شماره تلفن آنان صحت سنجی شد و مشخص شد که این شماره تلفن متعلق به خود فرد است و با اتصال به سامانه وزارت ارتباطات برای آدرسهای پستی نیز آدرس آنان به صورت کامل چک شد.» او افزود: «از سوی دیگر امکان اتصال به سامانه پلیس راهور نیز فراهم شد در این صورت مشخص شد که فرد در طول دو سال گذشته پلاک فعال در اختیار داشته یا خیر و همچنین مطمئن میشویم که فردی که برای خودرو ثبت نام کرده است گواهینامه رانندگی دارد و خودرو را برای خودش تهیه کرده نه برای خرید و فروش و سودا گری.»
او با اشاره به شرایط ویژهای که برای این دوره از ثبتنام در نظر گرفته شده بود پیشبینی کرد که ممکن است در آینده با کم شده التهاب شرایط تعیین شده برای پیشفروش خودرو و همچنین ثبتنام خودرو تغییر کند. او احتمال اتصال سامانه امتا به سامانه هدفمندی یارانه را دور از انتظار ندانست؛ چرا که ممکن است شرایطی در نظر گرفته شود که فقط خانوادههایی بتوانند در طرح ثبتنام خودرو شرکت کنند که خودرویی در اختیار ندارند. او ادامه داد که این احتمال وجود دارد که با تغییر شرایط سامانه امتا به سامانههای دیگر حاکمیتی نیز متصل شود.
جعفرپور با اشاره به اینکه درابتدا امکان اتصال به سامانه امتا برای شرکتهای خودروسازی به دلیل مسائل زیرساختی فراهم نبود گفت: « اما پس از مطرح شدن دستور رئیس جمهور و مصوبات تنظیم بازار و بهخصوص پیگیریهای سرپرست وزارت صمت این ارتباط برقرار شد.»
او در پاسخ به این سوال پیوست که آیا امکان بازگشت قیمتهای خودرو روی پلتفرمهای آگهی آنلاین هست گفت: « اینها تدابیری است که باید در مراحل بعدی در کمیته خودرو اتخاذ شود و نمیتوان الان به صورت قاطع در مورد آنها صحبت کرد اما به تدریج که به سمت کاهش التهاب برویم خیلی از مسائل به حالت طبیعی خودش باز میگردد.»
همزمان با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو درج قیمت روی پلتفرمهای آگهی خرید خودرو ممنوع شد این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه درج قیمت روی پلتفرمهای آگهی را موثر در افزایش قیمت نمیدانستند.