مرحله نخست مهاجرت بانک سپه از روی سامانههای فعلی بانک سپه به سامانه بانکداری متمرکز امید در دو بخش منابع و کارت تا پایان تیرماه به صورت یکباره یا BigBang طی دو روز اجرایی میشود.
این مهاجرت پس از موفقیت آمیز بودن مانورسوم تست آمادگی کربنکینگ بانک سپه صورت میگیرد. سومین مانور تست آمادگی کربنکینگ بانک سپه ۲۶ خرداد ماه سال جاری با موفقیت انجام شد و پیشبینی میشود تا پایان تیرماه، به صورت عملیاتی زیر بار برود.
پروژه پیادهسازی کر داتین در بانک سپه به صورت رسمی از ۲۸ فروردین ماه سال ۹۸ آغاز شدهاست. طبق قرار داد منعقد شده میان بانک سپه و داتین پیادهسازی سامانه یکپارچه بانکی داتین در شعب بانک سپه در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه صورت خواهد گرفت و پس از آن در ۱۸ ماه باقی مانده نیز پشتیبانی از این سرویس آغاز میشود.
طبق برنامهریزی صورت گرفته مهاجرت در بخش تسهیلات و ارز در شهریور روی کربنکینگ داتین عملیاتی میشود در این صورت پروژه پیادهسازی و مهاجرت به کربنکینگ امید به پایان میرسد.
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید به عنوان مجری اختصاصی پیاده سازی کربنکینگ سپه خبراز مهاجرت کامل بانک سپه به سامانه بانکداری متمرکز امید تا پایان شهریور ماه داد.
احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید در گفت و گو با پیوست، ضمن تائید این مطلب با اشاره به اینکه بانکهای بزرگ در کشور ما مانند بانک سپه با توجه به مسائل مختلف از جمله گستردگی شبکه شعب، جمعیت زیاد کارمندان و مشتریان و مهمتر از همه تکالیف ارجاعی از سوی نهادهای بالادستی، از نظر حجم کار و خدمات با سایر بانکها اصلا قابل مقایسه نیستند، افزود: «نکته اصلی در اجرا و پیاده سازی مانورهای آمادگی، ماهیتاً پذیرش کارایی سامانه است و اینکه بانک بزرگی مانند بانک سپه با شبکه مویرگی گسترده شعب در سراسر کشور، میتواند تمام اطلاعات و سامانههای متعدد خود را به یک سامانه واحد منتقل و متمرکز کند.»
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید به عنوان مجری اختصاصی پروژه پیاده سازی سامانه کربنکینگ بانک سپه درباره جزئیات بیشتر مانور سوم آمادگی این سامانه افزود: «اصلیترین چالش بانک یعنی موضوع واریز گروهی نیز در این مانور تست شد. پیش از مانور سوم، تستهای مختلفی برای بررسی سیستم صورت گرفته بود از جمله تست توزیع بار که طی آن بار سامانه را با توجه به زیرساختی که برای آن فراهم کرده بودیم، مورد سنجش قرار دادیم. همچنین به روش تستهای واقعی که برای آن از کاربران خواستیم در سه زمان مختلف، همزمان به سامانه لاگین کنند تا فشاری که روی سیستم وارد میشود، مورد آزمون قرار دهیم.»
او در ادامه با اشاره به اینکه تست لاگین، تست دیگری بوده که قبل از انجام مانور اخیر انجام شده بود، افزود: «ورود کاربران با توجه به مسائل امنیتی به سامانه لزوما به طور شخصی خواهد بود و این الزام برای عموم کاربران در سطح شعبه تعریف شده است.»
سلمانی آرانی در ادامه اشاره کرد: «پیش بینی شده که توسعه این سامانه پس از استقرار و بهره برداری کامل، ضمن انتقال دانش فنی از شرکت تامین کننده، با مجری اختصاصی یعنی شرکت رایانه خدمات امید باشد البته در یک زمان بندی 10 ساله صرفا برنامه های اصلی توسعه ای که نیازمند منبع تامین کننده هستند با شرکت تأمین کننده خواهد بود و سایر برنامههای پشتیبانی و توسعه ای از روز بهره برداری بر عهده شرکت رایانه خدمات امید است.»
او در ادامه با اشاره به برنامه مهاجرت سامانه گفت: «بر اساس برنامهریزی و اقدامات صورت گرفته، مهاجرت در دو بخش منابع و کارت و دستگاههای خودپرداز تا پایان تیرماه به طور کامل انجام خواهد شد و در فاز بعدی، مهاجرت در دو بخش تسهیلات و ارز نیز از شهریور ماه آغاز خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید در پاسخ به اینکه پیش بینی می کنید با استقرار و مهاجرت به این سامانه چه تعداد افت یا چه میزان کاهش میزان رضایت کاربران را داشته باشید، گفت: «پیش از پیاده سازی این سامانه، با ارائه آموزشهای لازم به کارمندان شعب، زمینه همراهی حداکثری کاربران با سامانه فراهم شده است. با توجه به نتایج تست ها و مانورهای انجام شده پیش بینی میکنیم در هفته نخست اجرا، با مشکلات جزئی مواجه شویم که راهکارهای لازم برای آن از پیش اندیشیده شده است و بنابراین در روز بهره برداری با ضریب اطمینان بیش از۹۰ درصدی، این پروژه بهرهبرداری خواهد رسید.»
آرانی به برخی مسائل و مشکلات پیش آمده در زمان مراحل مختلف پیاده سازی این سامانه در نظام بانکی نیز اشاره کرد و گفت: «مسائلی نظیر شروع اجرای رمز پویا، برخی مسائل که منجر به آسیب دیدن شعب بانک در شهرها شد و از همه مهمتر موضوع تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور سبب شد این پروژه با سختی و زمان بیشتری به مرحله بهره برداری برسد که البته با وجود همه این مسائل ما موفق شدیم با پیشی گرفتن از برنامه زمان بندی تعیین شده، امکان مهاجرت به سامانه کربنکینگ جدید را در بانک سپه فراهم سازیم و با توجه به نتایج تست های صورت گرفته و نیز آموزش و پیگیری کارمندان شبکه شعب بانک در سراسر کشور، زمینه به طور کامل برای پیاده سازی و مهاجرت به این سامانه فراهم است.»