تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 29, 2020
16:52 دوشنبه، 9ام تیرماه 1399
کد خبر: 113547

اینستاگرام، تلگرام و فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارهای ایرانی هستند

نوین ‌هاب، پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی در ایران، گزارشی از عملکرد کسب‌وکارهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که نشان می‌دهد، اینستاگرام در آستانه فیلترینگ و تلگرام و فیس‌بوک فیلتر شده محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند که کسب‌وکارهای ایرانی برای تبلیغات و توسعه فعالیتشان از آنها در فضای مجازی استفاده می‌کنند. در بخشی از این گزارش اشاره‌ای هم به تعداد تخمینی کاربران فعال ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مختلف شده که براساس آن واتس‌اپ با ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر در جایگاه نخست، تلگرام با ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر در جایگاه دوم و اینستاگرام با ۴۴ میلیون کاربر در جایگاه سوم قرار دارند.
 
 نوین‌ هاب در گزارش خود به صورت مشخص رفتار کسب ‌و کارها در شبکه‌های اجتماعی را از نظر سهم هر شبکه‌ اجتماعی از حضور کسب‌وکارها و سهم هر شبکه ‌اجتماعی از پست‌های منتشر شده از سمت هر کسب‌وکار را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس آمار نوین‌هاب، ۵۸.۲۸ درصد از کسب‌وکار‌های ایرانی در اینستاگرام حضور فعال دارند که این آمار برای دو شبکه فیلتر شده در ایران یعنی تلگرام برابر با ۱۱.۴۲ درصد و فیس‌بوک ۹.۵۳ درصد است. در بین شبکه‌های اجتماعی که کسب ‌و کارها ایرانی در آن فعالیت دارند تنها می‌توان نام سه شبکه اجتماعی داخلی یعنی آپارات، بله و گپ را دید که با فاصله بسیاری از رقیبان خارجی خود مورد توجه کسب ‌و کارهای ایرانی قرار گرفته‌اند. براین اساس سهم آپارات از حضور کسب‌ و کارهای ایرانی برابر با ۳.۲۷ درصد و سهم بله و گپ به ترتیب ۱.۰۹ و ۰.۱۷ درصد گزارش شده است.
 
 
سهم هر شبکه اجتماعی از پست‌های منتشر شده کسب‌وکار‌ها و سهم هر شبکه اجتماعی از حضور کسب‌وکارها
 
در گزارش نوین هاب، سهم هر شبکه‌ اجتماعی از پست‌های منتشر شده از سوی هر کسب‌ و کار هم مشخص شده است که باز هم اینستاگرام، تلگرام و فیس‌بوک در صدر قرار دارند. در این زمینه ۵۳.۳۲ درصد از پست‌های منتشر شده توسط کسب‌وکار‌ها در اینستاگرام اتفاق افتاد  و ۲۶.۴۵ درصد سهم در این زمینه هم متعلق به  تلگرام بوده و سهم اشتراک پست‌ به فیس‌بوک برابر با ۷.۰۵ درصد درصد می‌رسد که اختلاف قابل توجهی با اینستاگرام و تلگرام دارد. در این بخش هم تنها نام سه شبکه اجتماعی ایرانی یعنی بله، آپارات و گپ دیده می‌‌شود که به ترتیب سهم پست‌هایی که کسب‌وکارهای ایرانی در این سه سرویس منتشر می‌کنند برابر با ۱.۳۲، ۰.۸۲و ۰.۱۲ درصد است.
 
از سوی دیگر نوین هاب میزان پست‌های روزانه ارسال شده هر کسب و کار از طریق این پلتفرم را نیز بررسی کرده و اینکه بیشتر چه محتوایی توسط کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. براین اساس محبوب‌ترین قابل محتوایی عکس است که سهمی برابر ۵۵.۱۹۷ درصد دارد و بعد از آن استوری با سهم ۲۲.۴ درصدی و البوم با سهم ۹.۲۹ درصدی قرار دارد. نکته جالب در این بخش این است که برعکس کشورهای دیگر که تولید محتوای ویدئویی با استقبال قابل توجه‌ای مواجه شده، در ایران سهم تولید محتوا از سمت کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی تنها ۲.۴۴ درصد است.
 
 
میانگین تعداد پست‌های ارسال شده روزانه طی یک سال گذشته در نوین هاب ۸۶۰ پست بوده است
 
اما هشتگ‌های مورد علاقه کسب‌وکارها بخش دیگر این گزارش است که به آن توجه شده است. بر اساس گزارش نوین‌هاب، تهران، هنر، معماری، ایران و لاکچری، ۵ هشتگ پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی هستند و پرترافیک‌ترین لوکیشن ارسال پست هم مربوط به تهران، پاسداران،‌شیراز، اصفهان و ایران است.
 
زمان فعالیت درست در شبکه‌های اجتماعی وابستگی شدیدی به دریافت میزان بازخورد مناسب از سمت کاربران نیز دارد. در گزارش نوین هاب این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفته که براین اساس  ساعت ۱۱ ظهر شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، پرترافیک‌ترین زمان فعالیت شبکه‌های اجتماعی بوده است. به‌طور کلی بازه زمانی ۹ صبح تا ۷ بعد‌ازظهر بیشترین زمان حضور و فعالیت کاربران و کسب‌وکار‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. این میزان در طی ساعت‌های ۴ تا ۷ صبح به کمترین حد خود می‌رسد.
 
 
پرترافیک‌ترین زمان‌ها در شبکه‌های اجتماعی
 
در این گزارش میزان رشد پلتفرم نوین‌هاب نسبت به سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته که نشان می‌دهدتعداد کاربران این پلتفرم ۳۸۹ درصد رشد داشته‌اند. همچنین تعداد پست‌های منتشر شده توسط این پلتفرم ۳۷۲ درصد رشد کرده است. تیم نوین‌هاب نسبت به سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته و اپلیکیشن این پلتفرم تنها در مدت یک سال بیش از ۱۱ هزار بار نصب شده است.
 
نوین‌هاب، پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که امکان زمان‌بندی و انتشار محتوا، مدیریت و دانلود کامنت‌ها، آنالیز، مدیریت تیمی، پیشنهاد و رصد هشتگ‌ها را در ۱۱ شبکه اجتماعی و پیام‌رسان از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکداین، فیسبوک، بله، گپ، آپارات و غیره فراهم می‌کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.