بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 2, 2020
12:13 پنجشنبه، 12ام تیرماه 1399
کد خبر: 113641

۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین به خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین دسترسی پیدا کردند

 پنج هزار عضو سامانه نوآفرین بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری بانک ایران زمین به خدمات بانکداری باز این بانک دسترسی خواهند داشت.
 
 مرکز نوآوری ایران زمین متعلق به بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن یک بسته رایگان خدمات ارتباطی به ۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین ارائه می‌شود و درآن دسته اعضای این سامانه می‌توانند از طریق ‌API ‌ باز تعریف شده به خدمات و سرویس‌ها بانک ایران زمین دسترسی داشته باشند. این دومین تفاهم‌نامه‌ای است که سازمان فناوری اطلاعات با شبکه بانکی برای ارائه خدمات بانکی به استارتاپ‌های عضو سامانه نوآفرین امضا می‌کند. پیش از امضای این تفاهم‌نامه، سازمان فناوری اطلاعات با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پرداخت الکترونیک سداد بسترهای ارائه خدمات پرداخت را برای اعضای سامانه نوآفرین فراهم کرده بود.
 
 
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، امیر ناظمی معتقد است که اپلیکیشن‌ها علاقمند به جمع‌آوری پول هستند و بانک‌ها با بانکداری باز می‌توانند به آنها کمک کنند.
 
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری سه بخش بانک، اپراتور و فین‌تک با یگدیگر به تعارض رسیدند، گفت: «یکی از کارکردهای مراکز نوآوری نزدیک کردن این سه بخش به یکدیگر است.»
 
او یک بانک را در چند وجه با فناوری اطلاعات در ارتباط دانست و افزود: «سنتی‌ترین بخش‌ها حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه است در دنیا نیز اولین قدم‌ها در همین مسیر برداشته شده است.» او موضوع کاربر را برای بانک موضوع بااهمیتی عنوان کرد و گفت: «یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های بانک‌ها مشتریان آن بانک هستند. چرا که اگر مشتری را از بانک بگیریم دیگر بانک معنایی ندارد.»
 
او در ادامه صحبت‌های خود به موضوع جمع‌آوری پول نیز اشاره کرد وظیفه‌ای که هم‌‌اکنون در اختیار بانکهاست و انحصار آن به گونه ای در اختیار شبکه بانکی اما به عقیده ناظمی بسیاری از اپلیکشن‌ها نیز علاقمند به حضور در این بخش هستند. او در این خصوص گفت: «هر اپلیکیشنی دوست دارد به نحوی جمع‌آوری پول انجام دهد و این کار برای اپلیکیشن‌ها آسان نیست، درنتیجه بانک‌ها باید ازطریق Open API این اجازه را به آنها بدهند.»
 
 
فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین معتقد است اگر شرکتی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده و ۳۰ درصد هزینه‌هایش کاهش نیافته مسیر خود را به خوبی انتخاب نکرده است.
 
فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین نیز در این مراسم با اشاره به شاخص‌های تحول دیجیتال در بانکداری گفت: «بانکداری دیجیتال باید به مشتری توجه ویژه ای داشته و خدمات مشتری محور را سرلوحه فعالیت قرار دهد.»
 
به گفته اینالویی، یکی از شاخص‌های بانکداری در تحول دیجیتال، میزان تراکنش‌های غیرحضوری است. به عقیده او میزان شاخص ۹۷ درصدی تراکنش‌های غیرحضوری بانک ایران زمین در این بخش، نشان از حرکت موفق این بانک در دیجیتالی کردن بانکداری دارد.
 
او با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها از دیگر شاخص‌هایی است که باید در میزان دستیابی یک بانک به تحول دیجیتال مورد توجه قرار گیرد افزود: اگر سازمانی به سمت دیجیتالی شدن گام برداشته و تاکنون حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های آن کاهش پیدا نکرده یعنی راه درستی را انتخاب نکرده‌است.»
 
او با اشاره به اینکه نوآوری در داخل سازمان و در یک محیط بسته رخ نمی‌دهد، گفت: «بانک در سال می‌تواند دو الی سه محصول ارائه کند اما وقتی در یک  اکوسیستم بازتری قرار بگیرد؛ استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها می‌توانند به بستر و بازوی ارائه خدمت آن بانک تبدیل شوند.»
 
 
عبدالمجید پورسعید، مدیر عامل بانک ایران زمین به ایجاد پلتفرم باز و ارائه خدمات به فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها اعتقاد دارد.
 
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز در این مراسم با بیان این که حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، گفت: «بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند.» به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.
 
او در مورد جزئیات تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری بانک ایران زمین گفت: « مرکز نوآوری ایران زمین، شرکت آرین تل و سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای حمایت از کسب‌وکارهای‌ نوپا و شرکت‌های دانش بنیان که عضو سامانه نوآفرین هستند، بسته حمایتی را فراهم کرده‌اند. در این بسته خدمات بانکی-ارتباطی شامل سیم‌کارت، اینترنت پرسرعت، نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان و دسترسی به زیرساخت باز API بانکی در اختیار اعضای نوآفرین قرار می‌گیرد.» طبق گفته او اعضای سامانه نوآفرین با استفاده از بسته خدمات ارتباطی نوآوران به سیم‌کارت رایگان، اینترنت پرسرعت، مکالمه و نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان مجهز می‌شوند.
 
وحید محمودیان، مدیر عامل مرکز نوآوری ایران زمین نیز در این مراسم تفاهم نامه بین سازمان فناوری اطلاعات و بانک ایران زمین خبر از رونمایی از بانک دیجیتال ایران زمین به صورت پایلوت در پاییز سال جاری(۹۹) داد.
 
علاوه بر این خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین از طریق سامانه نوآفرین برای گروه‌های خلاق و شرکت‌های دانش­بنیان قابل استفاده خواهد بود. بیش از ۷۰ خدمت حوزه فناوری مالی و در مجموع ۲۰۰ خدمت بانکی به این ترتیب در اختیار زیست‌بوم نوآورانه کشور است. مرکز نوآوری ایران زمین به عنوان درگاه ارتباطی با زیرساخت بانکداری باز بانک ایران زمین، بستر ارائه خدمات API سایر زیرساخت‌های موجود را نیز فراهم کرده تا صاحبان کسب‌وکارهای نوآور و گروه‌های خلاق برای رفع نیازهای خود یا خلق کسب‌وکارهای جدید از آن استفاده کنند.» به گفته محمودیان هدف مرکز نوآوری بانک ایران زمین ارائه زیرساخت‌های مناسب به کسب و کارها به جای سرمایه و سرمایه‌گذاری است.
 
سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری نوآفرین با اشاره به این موضوع که نوآفرین بزرگترین درگاه ارائه خدمات دولتی به اکوسیستم استارتاپی ایران است گفت: «در ابتدا تلاش این سامانه ارائه خدمات دولتی در یک پلتفرم واحد و یکپارچه به اکوسیستم نوافرینی بود.» او با اشاره به اینکه طرح نوآفرین اردیبهشت ۹۸ به تصویب رسید گفت: هم‌اکنون در حدود یک سال از این فرایند می‌گذرد. در این یکسال ما توانسته ‌ایم؛ ۲۵۴۸ کسب و کار نوپا ، ۱۳۰ سرمایه گذار ، ۲۲۲مرکز رشد، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی ، ۱۹۲۴تیم نوپا، ۶۳۰ شرکت بزرگ رشدیافته، ۲۵۵علاقمند به حوزه کارآفرینی در به این سامانه اضافه کنیم.»
 
او اضافه کرد: «ما ۱۳ سامانه دولتی چه در قالب وب‌سرویس چه در قالب ارائه خدمات به اکوسیستم نوآرفرینی معرفی کرده‌ایم که این سامانه‌ها کمک کردند دو پلتفرم کسب وکار و کسب و کار بوم‌واره ایجاد شود، این دو پلتفرم از یک ماه پیش فعالیت خود را شروع کرده اند و در حال حاضر 24 سرویس روی این پلتفلرم ارائه خدمات می کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.