استارت آپ «مزبار»، سامانه آنلاین مزه، فینگرفود و نیازهای مهمانی، اوایل خردادماه سال جاری از سرمایهگذار فرشته سرمایه ۳ میلیارد تومانی جذب کرد. مدیرعامل این استارتآپ با بیان این خبر در نخستین نشست خبری مزبار همچنین اعلام کرد که از امروز (۱۷ تیرماه) این سامانه به مارکتپلیس صنعت پذیرایی تبدیل میشود تا بازیگران حوزه خدمات پذیرایی و عرضهکننده محصولات را گردهم آورد.
ایمان ضیایی، مدیرعامل و بنیانگذار استارتآپ مزبار در ابتدای این نشست تاریخچهای از آغاز فعالیت مزبار ارائه داد و گفت: «استارتآپ مزبار فعالیت خود را بهمن ۹۶ با سرمایه شخصی آغاز کرد. در آن زمان ما مهمانیها بسیاری برگزار میکردیم و متوجه شدیم فراهم آوردن تدارکات مهمانیها و دورهمیها بسیار سخت و زمانبر است.»
او ادامه داد: «ایده مزبار این است که خیلی راحت بتوانیم برای دورهمی برنامهریزی کنیم و تمرکز اصلی ما روی سفارش فینگرفودها است. یعنی در ایران به صورت طبیعی سفارش فینگرفودها ۲۴ ساعت به طول میانجامد و ما سعی کردیم هم این زمان را به ۴ ساعت کاهش دهیم و هم سینیهای غذا متنوع عرضه کنیم.» به گفته ضیایی در منو سامانه مزبار، هزار و ۱۰۰ آیتم وجود دارد که مردم در استان تهران و استان البرز میتوانند سفارش دهند و کمتر از ۴ ساعت تحویل بگیرند.
او همچنین بیان کرد: «در اوایل فعالیت ما همه چیز خوب پیش میرفت و همه اهداف ما محقق میشد. ما همچنین در مورد کشش بازار تحقیقاتی انجام دادیم و دریافتیم که با یک صنعت یک میلیارد دلاری در حوزه پذیرایی در تهران مواجه هستیم و هر تهرانی هفتهای ۳۰ هزار تومان از او پذیرایی میشود.»
براساس گفتههای مدیرعامل مزبار، جهش ارزی در سال ۹۷ سبب شد تا در فعالیت خود با مشکلاتی مواجه شوند به همین خاطر nuts.com که عرضه کننده آجیل در آمریکا است را الگو خود قرار دادند و به صورت جدی وارد صنعت آجیل و خشکبار شدند.
او با بیان اینکه در سال ۹۷ به مشکل تحریم اپلکیشنهای ایرانی در سیستم عامل IoS برخورد کردند، گفت: «۸۵ درصد از کاربران ما از سیستم عامل IOS بهره میبرند و مشکلی که برای اپلکیشنهای ایرانی ایجاد شد،باعث شد تا ما بسیاری از کاربران خود را ازدست بدهیم.»
براساس گفتههای ضیایی از آبان ۹۶ تا آبان ۹۸ استارتآپ مزبار با رشد ۱۰ هزار درصدی روبرو بود. او همچنین تاکید کرد: «با شیوع کرونا صنعت غذایی پس از صنعت گردشگری با چالش روبرو بود. به خصوص کسبوکار ما که بر پایه دورهمی و مهمانیها است و این دوران ما با افت ۸۵ درصدی فروش مواجه شدیم.»
ضیایی در ادامه صحبتهای خود به بحث جذب سرمایه اشاره و بیان کرد: «فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری اوضاع فعالیت ما بهتر شد و پس از آن در خردادماه آقای امیرحسین بحرینی که در حوزه وکالت فعالیت میکند و دوستی ۱۵ ساله با ایشان دارم، به عنوان سرمایه گذار فرشته وارد مجموعه ما شد و سه میلیارد تومان سرمایه جذب کردیم. برنامه ما این است تا پایان سال یک راند دیگر هم جذب سرمایه کنیم.»
او با اعلام اینکه مزبار قرار است به یک مارکتپلیس تبدیل شود، در توضیح بیشتر این مارکت پلیس گفت: «مزبار از امروز به مارکتپلیس صنعت پذیرایی تبدیل شد. تمام بازیگران حوزه خدمات پذیرایی در استان تهران و استان البرز و بازیگران حوزه محصولات در تمام کشور میتوانند وارد این سامانه مزبار شوند و به ارائه خدمات خود بپردازند.»
ضیایی در ادامه اضافه کرد: «در این مارکتپلیس تمام عرضهکنندگان مواد پروتئین و شیرینیفروشیها و قنادیها در سراسر کشور و عرضهکنندگان خدمات پذیرایی در تهران و استان البرز میتوانند در این سامانه حضور داشته باشند. علاوه بر آن قصد داریم پلتفرمی راهاندازی کنیم تا اگر کاربری دوست داشت از گز اصفهان سفارش دهد به مارکتپلیس مزبار مراجعه کند. صنعت آجیل و خشکبار از معدود صنایعی است که کشش بینالمللی شدن دارد. فعلا در چارچوب مرزی خود فعالیت میکنیم و در برنامه داریم تا بینالمللی شویم و پتانسیل داریم که فرامنطقهای پیش رویم.»
در این مراسم امیرحسین بحرینی، سرمایهگذار فرشته سامانه مزبار در مورد اینکه چرا مزبار را برای سرمایهگذاری انتخاب کرده است، گفت: «در سالهای اخیر رویکردی که در مورد استارتآپها در کشور ایجاد شده، سبب شد تا من به این حوزه علاقمند شوم. مهمترین انگیزه من این بود که به ایمان ضیایی باور داشتم و نسبت به توانمندیها او شناخت کافی داشتم. اگر مالک و موسس این سامانه فرد دیگری بود انگیزه زیادی برای سرمایهگذاری نداشتم. هدف دیگر من این بود که مزبار به مارکتپلیس تبدیل شود و به سراسر کشور خدمترسانی کند و دیگر هدف من گسترش این کسبوکار در حوزه B2B است.»
در ادامه نرگس مستجیر، مدیربازاریابی مزبار در پاسخ به سوال پیوست در مورد مدل کسبوکار مزبار و نوع مشتریان آنها گفت: «ما در دو حوزه B2B و B2C مشتری داریم. در بخش B2C خانمهای خانهدار را در نظر گرفتیم که برای برنامهریزی دورهمیهای خود وقت کافی ندارند. چون سبک زندگی ما نسبت به ۱۰ سال پیش تغییر کرده است و تغییر سبک روی دورهمیهای ما هم تاثیر گذاشته است.»
او در ادامه اضافه کرد: «افراد ترجیح میدهند یکسری فینگرفودهای کوچک و شیک و متنوع در زمان کوتاه در منزل خود تحویل بگیرند. ۷۵ درصد از مخاطبان ما هم خانمهای خانهدار هستند. در این بخش همچنین آقایان مجرد حضور دارند که در آخرین لحظات خریدهای خود را برای دورهمیهای خود انجام میدهند. »
مستجیر در مورد مشتریان بخش B2B همچنین بیان کرد: «در بخش B2B افرادی که برگزارکننده همایشها و تالارها هستند، بخش پذیرایی خود را برونسپاری میکنند و به ما میسپارند. سازمانها و ادارهها نیز عمده هدایای سازمانی خود را از ما دریافت میکنند. ما حتی به سازمانهای دولتی و سفارتخانهها هم خدماتی عرضه میکنیم.»
او ادامه داد: «در بحث B2C ما از ابزار دیجیتال مارکتینگ برای شناساندن خود استفاده کردیم. در مورد B2B هم از ابزارهای سنتی ارتباط بهره بردیم یعنی به صورت حضوری به سازمانها و ادارهها مراجعه کردیم وسعی کردیم ارتباط برقرار کنیم.»
در این نشست همچنین طاها هاشمی، مدیر عملیات مزبار در مورد بحث لجستیک با اشاره به اینکه روزهای پنجشنبه با حجم بالا سفارش مواجه هستند، بیان کرد: «امکان دارد مردم خرید آنلاین کنند و مهم نباشد که چه زمانی آن سفارش را تحویل بگیرند؛ اما در کسبوکار ما با مشتریانی سرکار داریم که باید سروقت سفارش خود را دریافت کنند. یکی از راهحلهای ما این بود که رانندگانی با وسیله نقلیه در اختیار خود بگیریم که البته از شنبه تا سه شنبه سفارشهای چندانی نداریم؛ اما در بازه زمانی ۴ تا ۸ شب پنجشنبه میزان سفارشها برابر است با کل سفارش شنبه تا سهشنبه. برای اینکه فشار را یکدست کنیم علاوه بر ناوگان توزیع خود، از مازاد نیروهای کترینگهایی که با ارگانها کار میکنند و روزهای پنجشبه وقت آزاد دارند برای ارسال سفارش خود بهره بردیم.»
هاشمی همچنین در ادامه آمار و ارقامی در مورد تعداد درخواستها و رضایتمندی کاربران عرضه کرد و گفت: «در بحث رضایتمندی مشتریان ۹۸ درصد مشتریان از کسبوکار ما رضایت دارند. در بحث کیفیت بستهبندی ۹۶ درصد مشتریان راضی بودند. در مورد ارسال به موقع سفارشها نیز ۹۴ درصد مشتریان رضایت داشتند. ۶۵ درصد سفارشها در چهارشنبهو پنجشنبه و جمعهها ثبت میشود. ۴۰ درصد سفارشها در پنجشنبه و ۲۵ درصد سفارشها پنجشنبهها در بازه زمانی ۴ تا ۸ ثبت میشود.»