کلاسهای مجازی در ایران با توجه به نخستین تجربه به طور کلی نمیتواند کیفیت کلاسهای حضوری را داشته باشد اما همه دانشگاه ها در حال تلاش هستند به بهترین شکل کلاسهای آموزش مجازی را به کیفیت مناسب و استاندارد برسانند.
اگر کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود در حال حاضر که آموزش های مجازی به واسطه بیماری کرونا رونق یافته است باید کیفیت این نوع آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد.
برای بررسی کیفی برگزاری آموزش مجازی در مراکز علمی کشور با تعدادی از مسئولان ، معاونان و دانشجویان دانشگاه ها گفت و گو کردیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.
سکانس اول ، دانشجویان : کیفیت حرف اول را در آموزش می زند
مجید عزتی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی است، او درباره کیفیت آموزشی میگوید: امروزه زندگی همه انسان ها بر محور کیفیت می چرخد به طوری که از خوراک و پوشاک گرفته تا انواع اجناس و حتی اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع در همه امور زندگی کیفیت حرف اول را می زند و اگر وجود نداشته باشد به عنوان یک خلاء بزرگ و ریشه ای به تمامی زوایای زندگی آسیب می رساند همچنین در حوزه آموزش نیز نبود کیفیت آموزشی هزینه های سنگینی را برای افراد و دولت به بار می آورد چراکه دانشجویان فاقد تخصص و مهارت های لازم می شوند و در آینده بعد از فارغ التحصیلی نیز کارایی لازم را نخواهند داشت.
* باید استاندارد لازم در آموزش رعایت شود
محدثه تهرانی از دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی کامپیوتر است، او معتقد است: باید همه فعالیت های دانشگاهی و آموزشی بر محور کیفیت قرار گیرد اگر در مقاطع مختلف تحصیلی استاندارد لازم در آموزش وجود نداشته باشد به معنای واقعی کیفیت آموزشی کاهش پیداکند نتیجه ای که به دست می آید بیهوده است و فقط زمان و هزینه ای بی حاصل برای اساتید صرف شده و در مقابل دانشجویان کارایی لازم را ندارند و از ساعتی که در کلاس بوده اند هیچ نکته علمی را نیاموخته اند که این مسأله بسیار مهمی است و باید مسؤولان در این زمینه فعالیت و برنامه ریزی کنند.
سکانس دوم ، دانشگاه پیام نور : اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است
مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه کیفیت آموزشی اولویت اصلی در تعلیم و تربیت دانشجویان است، گفت: با اقتصاد مقاومتی می توان کیفیت آموزشی را حفظ کرد در واقع از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است که در این رابطه دانشگاه پیام نور با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در رعایت استاندارد آموزشی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که اولویت امسال ما هم همین موضوع است که با ساماندهی رشته های تحصیلی و طراحی دروس مهارتی انجام می شود البته باید بگویم نزدیک به ۸۰درصد منابع درسی ما به روز است از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کسری بودجه در همه حوزه های دانشگاه تأثیر دارد اما ما در راستای اقتصاد مقاومتی با صرفه جویی و فعالیت های درآمدزای اختصاصی تلاش کرده تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.
* سکانس سوم ، دانشگاه خوارزمی: دوره های نحوه آموزش دادن در فضای مجازی توسط اساتید دانشگاه ها نقش زیادی در فرایند بهبود کیفیت آموزشی دارد
محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی درباره کیفیت آموزشی گفت: برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید از کارهایی است که میتواند در پیشرفت علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند از طرفی برگزاری دوره های نحوه آموزش دادن در فضای مجازی توسط اساتید دانشگاه ها نقش زیادی در فرایند بهبود کیفیت آموزشی دارد این در حالی است که این دانشگاه در رشته های علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی نسبت به دیگر دانشگاه ها وضعیت قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که براساس ارزیابی که از سال گذشته بر روی فارغ التحصیلان خود انجام داده ایم مشخص شد در حوزه اشتغال دانش آموختگان ما از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.
* سکانس چهارم ، دانشگاه امیرکبیر : بانظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم
محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رابطه می گوید: برای حفظ کیفیت آموزش از راه دور از طریق نظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم البته دانشکده های مختلف نیز به صورت مجزا بر نحوه برگزاری آموزش های مجازی در طول ساعات روز نظارت دارند.
وی ادامه داد: معاونت آموزشی با استفاده از سامانه دانشگاه تعداد جلسات کلاس های آموزشی را رصد می کند بلکه زمان طول کلاس آموزشی را به همراه زمان ورود و خروج دانشجویان را که به چه میزان در کلاس حضور داشته اند را بررسی می کنند از طرفی محتوای کلاس های آموزش در فضای مجازی در سامانه ذخیره می شود که می توان در هر ساعتی به راحتی آن کلاس مورد نظر را مشاهده کرد در واقع باید بگویم نظارت بر کلاس های آموزش مجازی را بهتر و بیشتر از کلاس های حضوری می توان نظارت کرد.
* سکانس پنجم ، دانشگاه شریف: کلاس های مجازی را نظارت می کنیم تا کیفیت لازم را داشته باشند
محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره اهمیت کیفیت آموزشی گفت: کیفیت دروس نظری که به صورت مجازی برگزار میشود از طریق معاونت آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد که بتواند کیفیت لازم را داشته باشد.کلاسهای مجازی به طور کلی نمیتواند کیفیت کلاسهای حضوری را داشته باشد اما در حال تلاش هستیم به بهترین شکل کلاسهای آموزش مجازی ما از کیفیت لازم برخوردار باشند.
به گفته وی همه کلاسهای دروس نظری که به صورت مجازی برگزار میشود توسط اساتید، دانشکدهها و معاونت آموزشی، نظارت میشود تا کیفیت لازم را داشته باشند.
*سکانس ششم ، دانشگاه فنی حرفه ای: اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به حفظ کیفیت در موضوع آموزش از راه دور دانشجویان می گوید: اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند و بر روی عناصری که به طور مستقیم بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنند چراکه قشر دانشجو در مراکز علمی امانت بوده و مدرسان به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت باید از تجربه نظری و عملی قابل قبولی برخوردار باشند. از طرفی دانشگاه ها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیأت علمی تأثیر گذار را شناسایی و نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند این در حالی است که ماهیت دانشگاه ها باحضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاه ها و کلاس های آموزشی شکل می گیرد اما در شرایط فعلی باید با نظارت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای دانشجویان و اساتید کیفیت آموزش مجازی را افزایش داد.