قطع فیبر شهرداری متعلق به شرکت کنترل ترافیک تهران که باعث از دسترس خارج شدن برخی سایتها و سرویسهای کشور از جمله سایت ماهنامه پیوست، تپسی، ابرآروان، زرینپال، رایچت، ترجمیار و… شده بود بعد از گذشت نزدیک به ۵ ساعت رفع شد. دلیل این قطعی هنوز مشخص نیست؛ اما برخی پیگیریهای پیوست نشان میدهد که دزدیده شدن بخشی از مسیر فیبرنوری این شرکت باعث از دست رفتن ارتباط سایتها و سرویسهای داخلی شده بود. اتصال مجدد مسیر فیبرنوری قطع شده با کمک مسیر جایگزین از طریق شهرداری و مخابرات مجدد متصل شده است.
در زمان این اتفاق نشان داد که قطع مسیر فیبر بین برج میلاد و ساختمان شرکت زیرساخت (ال سی تی) باعث شده بود تا سایتهایی که در دیتاسنترهای شرکت آسیاتک نگهداری میشدند، از دسترس خارج شوند. به دنبال این قطعی بسیاری از سایتها و سرویسهای داخلی از جمله تپسی، ابرآروان، زرین پال، شنوتو، رایچت، ترجمیار، سیبچه، اسکای روم، و … که در دیتاسنتر آسیاتک میزبانی میشدند از دسترس خارج یا با اختلال شدید در ارائه سرویس روبهرو شدند. یک ساعت بعد از این قطعی محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک در توییتی اعلام کرد که قطع مسیر فیبر ارتباطی از برج میلاد باعث شد تا سایتهایی که در دیتاسنتر میلاد آسیاتک نگهداری میشوند از دسترس خارج شوند. او تاکید کرد که آنها در حال حل این موضوع به کمک شهرداری تهران و همچنین پیگیری جابجایی با مسیر جایگزین هستند.
مدیرعامل شرکت آسیاتک چند ساعت بعد از قطعی دیتاسنترهای این شرکت در توییتی نوشت که قطع مسیر فیبر ارتباطی از برج میلاد باعث شد تا سایتهایی که در دیتاسنتر میلاد آسیاتک نگهداری میشوند از دسترس خارج شوند
در ابتدای این قطعی در پیگیری پیوست از شرکت آسیاتک اعلام شد که این قطعی فیبر متعلق به مسیر فیبرنوری سازمان فاوای شهرداری بوده است. همچنین در تماس پیوست با فاوای شهرداری در ساعات اولیه این قطعی، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که تیم شبکه این سازمان به محل قطعی فیبر برای بررسی فرستاده شدهاند؛ اما از آنجا که مشخص نیست این قطعی به دلیل خرابکاری بوده یا اتفاق دیگر، نمیتوانند توضیحات بیشتری در مورد این قطعی را اعلام کنند. در نهایت چند ساعت بعد روابط عمومی این سازمان به پیوست اعلام کرد که قطعی ارتباطی با سازمان فاوای شهرداری نداشته و مربوط به فیبرنوری شرکت کنترل ترافیک تهران بوده است.
قطعی این مسیر فیبر بدون داشتن مسیر جایگزین و طولانی شدن زمان قطعی سرویسهای داخلی مهم کشور باعث انتقاد بخشی از کسبوکارها نیز شد. برای نمونه مصطفی امیری، مدیرعامل سرویس پرداختی زرینپال در توییتی با اشاره به قطعی بیش از یک ساعته دیتاسنتر برج میلاد آسیاتک نوشت : «حداقل کاری که در این بازه صورت بپذیرد اطلاعرسانی شفاف است.»
مدیرعامل زرینپال به دنبال از دسترس خارج شدن این سرویس در توییتی از آسیاتک خواست تا در این زمینه شفافسازی کند
از سوی دیگر هم مانوئل اوهانجانیانس، موسس و مدیر ایسمینار هم در توییتی نوشت که به دلیل قطعی دیتاسنتر آسیاتک آنها امکان استفاده از سرویسهای جانبی مانند رایچت، رزرینپال و اسکای روم را ندارند. همچنین پویا پیرحسینلو، ناخدای سرویس ابری ابرآروان هم در توییتی نوشت: «سرویسهایی مانند CDN و امنیت ابری ابرآروان به دلیل توزیع شدگی در سطح جهان اختلالی ندارند، اما سرویسهایی که وابستگی درون دیتاسنتری دارند با اختلال مواجه شدهاند.» او تاکید کرد اگرچه مشکل در سطحی خارج از کنترل ابرآروان است، اما طبق SLA به مشتریان خود به خاطر این قطعی پاسخگو خواهند بود.
ناخدای ابرآروان هم در توییتی اعلام کرد گرچه این قطعی خارج از کنترل این شرکت بوده اما طبق SLA به مشتریان خود به خاطر این قطعی پاسخگو خواهند بود
از دسترس خارج شدن بخش قابل توجهای از سایتها و سرویسهای داخلی که روی مهمترین و بزرگترین دیتاسنتر کشور نگهداری میشوند، تنها اتفاق بد اینترنتی چند روز اخیر نبود؛ چرا که هفته گذشته نیز شبکه اینترنت کشور با اختلالهای گوناگونی همراه شد. پنجشنبه شب( ۱۹تیر) هم برخی دیگر از سایتهای داخلی کشور از جمله سایت وزارت ارتباطات و سرویسهایی مانند آپارات از دسترس خارج و یا با اختلال امکان دسترسی به آنها فراهم بود. از سوی دیگر چهارشنبه شب (۱۸ تیر) قطع مسیرهای فیبر خارج از کشور هم باعث شد تا کاربران با اختلالهای شدید اینترنتی روبهرو شوند. در همین زمینه عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در توییتر خود اعلام کرد که دلیل اختلال گسترده اینترنت کشور به دلیل قطعی اینترنت در خارج از مرزهای ایران به ویژه در ارمنستان و ترکیه است. قرار بود در مورد این اختلال جزییات مشخصی منتشر شود که هنوز گزارش جامعی در این خصوص منتشر نشده است.