تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 16, 2020
12:05 پنجشنبه، 26ام تیرماه 1399
کد خبر: 114126

سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری گوگل در هندوستان

چندی پیش بود که خبرهایی از منع فعالیت 58 اپلیکیشن چینی در هندوستان به‌گوش رسید؛ خبری که غول‌های فناوری امریکایی را بیش ‌از پیش به بازار هند علاقه‌مند کرد. به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییر موضع هندوستان وممنوعیت فعالیت کمپانی‌های چینی در این کشور، شرکت‌های بزرگ فناوری امریکایی این فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا سهم خود را از کیک اینترنت هندوستان افزایش دهند. در این راستا مدیرعامل گوگل بتازگی از سرمایه‌گذاری 10میلیارد دلاری در هندوستان به منظور سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال در این کشور، توسعه اینترنت و همچنین تحقق اقتصاد دیجیتال خبر داده است.
یک ملاقات فناورانه
کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، فیس بوک، نتفلیکس و توئیتر از هرگونه فعالیت در چین محروم هستند و حالا تغییر رفتار دیجیتال هند و ممانعت از فعالیت بسیاری از کمپانی‌های چینی در این کشور، چشم‌انداز بهتری برای غول‌های فناوری امریکایی به‌منظور حضور در هند به‌عنوان دومین کشور جهان از نظر تعداد کاربران اینترنت ترسیم کرده و سرمایه‌گذاری گوگل هم در راستای چشم‌انداز کمپانی‌های بزرگ جهان نسبت به هند انجام شده است.
«ساندار پیچای» مدیرعامل هندی گوگل در ملاقات سالانه‌اش با نخست‌وزیر هندوستان در رویداد Google for India اعلام کرد که قرار است گوگل طی 5 تا 7 سال، 10میلیارد دلار درهندوستان سرمایه‌گذاری کند تا تحقق اقتصاد دیجیتال این کشور شتاب یابد. این ششمین دوره این رویداد است که البته امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزارشد. پیچای گفت: این سرمایه گذاری‌ها در قالب تأمین زیرساخت‌ها، اکوسیستم‌های دیجیتال، مشارکت و… انجام می‌گیرد و یادآور شد این انعکاس اعتماد ما به آینده هند و اقتصاد دیجیتال آن است.می دانیم که این کشور هنوز برای سفر دیجیتال خود راه درازی در پیش دارد و باید کار بیشتری انجام داد تا همه یک میلیارد نفر مردم این کشور پهناور به اینترنت دسترسی داشته باشند و برای جوانان این کشور هم کارآفرینی بر بستر دیجیتال انجام گیرد.
وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری در تکنولوژی هند از طریق بنیاد
Google for India Digitization انجام
می‌شود. گفتنی است بخشی از این سرمایه‌گذاری به برخی پروژه‌های فعلی گوگل در هندوستان نیز تعلق می‌گیرد که از آنها می‌توان به طرح اینترنت Saathi اشاره کرد(پروژه‌ای برای گسترش اینترنت در مناطق روستایی) و همچنین سیستم‌های پیش‌بینی سیل که بر پایه هوش مصنوعی عمل می‌کنند، اشاره کرد.
پیچای همچنین در وبلاگ خود نوشت: در پاندمی کرونا شاهد افزایش استفاده از ابزارهای دیجیتال در هندوستان بودیم به همین دلیل هم می‌خواهیم مردم هند به اطلاعات مورد نیاز خود به زبان‌های تامیل، پنجابی، هندی و… دسترسی داشته باشند. ما می‌خواهیم محصولات و سرویس‌هایی را در هندوستان ارائه بدهیم که منحصراً نیازهای مردم این کشور را پاسخ می‌دهد و در این راستا از کسب و کارهایی که استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی را برای پیشرفت در بخش‌های سلامت، تحصیل و کشاورزی در اولویت قرار دهند، حمایت می‌کنیم.
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هندوستان هم در یک توئیت نوشت: ما با پیچای درباره موضوع‌های مختلفی ازجمله قدرت تکنولوژی برای تغییر زندگی کشاورزان هندی، جوانان و کارآفرینان صحبت کردیم و همچنین امنیت سایبری، امنیت داده‌ها و تأثیر کرونا بر تکنولوژی و اقتصاد ما از دیگر موضوع‌های مورد بحث بود.
وزیر ارتباطات هندوستان نیز دراین باره گفت: من خیلی خوشحالم که گوگل به خوبی قدرت و توان بالای هند در نوآوری و دیجیتالی شدن را دریافته است. پتانسیل دیجیتال پنهان هند به‌عنوان سومین جنبش بزرگ استارتاپ جهان، تولید لوازم الکترونیکی و… همگی فرصت‌های بزرگی هستند که هندوستان می‌تواند از آنها در دنیای دیجیتال امروز بهره بگیرد.
گوگل و سرمایه گذاری‌های پیشین
اما باید گفت که این نخستین سرمایه‌گذاری گوگل در هندوستان نیست و این غول دنیای فناوری تاکنون           سرمایه گذاری‌های متعددی در این کشور داشته که یکی از آنها پروژه کشاورزی Sana Ventures و دیگری بنیاد بین‌المللی Agastya در سال 2013 بوده است. سرمایه‌گذاری 45 میلیون دلاری در پرتال آموزش از راه دور CueMath نیز از دیگر سرمایه گذاری‌های گوگل در توسعه تکنولوژیک هندوستان محسوب می‌شود. به‌طور کلی از ژانویه 2010 تا 13 ژوئیه 2020 گوگل و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در بیش از 900 کمپانی در جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بیشترین سرمایه‌گذاری در استارتاپ اندونزیایی Gojek به مبلغ 1.5میلیارد دلار بوده است. گوگل همچنین یک میلیارد دلار در کمپانی Lyft و یک میلیارد دلار هم در پروژه SpaceX ایلان ماسک سرمایه‌گذاری کرده است.
کاربران هند 2 برابر جمعیت امریکا
اما چرا هندوستان تا این حد مورد توجه غول‌های فناوری جهان قرار دارد؟ طی یک دهه از سال 2010 تا 2019 بیش از نیم میلیارد نفر از مردم هندوستان آنلاین شدند و امروز هندوستان بیش از دو برابر جمعیت امریکا کاربر اینترنت دارد.هندوستان امروز با بیش از 700 میلیون کاربر اینترنت، سریع‌ترین رشد بازار اینترنت را در جهان به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد 54 درصد جمعیت هند آنلاین هستند، این رقم تقریباً مساوی با تعداد کسانی است که در جهان برای نخستین بار آنلاین شده‌اند. ازسوی دیگر درحالی که تعداد خریداران آنلاین هند در سال 2018 حدود 120میلیون نفر بود، انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال 2020 به 175میلیون نفر برسد. به همین دلیل هم انتظار می‌رود ارزش صنعت تجارت الکترونیک هندوستان تا سال 2026 به 200 میلیارد دلار برسد درحالی که این رقم در سال 2017 حدود 83.5 میلیارد دلار بوده است.
مجموع این موارد نشان می‌دهد هندوستان بازاری نیست که بتوان نسبت به آن بی‌اعتنا بود. در 15سال گذشته این بازار بزرگ مورد توجه قرار گرفته و میلیاردها دلار سرمایه از کمپانی‌های بزرگی همچون فیس بوک، توئیتر، نتفلیکس، مایکروسافت، اوبر و گوگل جذب کرده که تاکنون منجر به بهبود وضعیت اینترنت در این کشور پهناور شده است اما اعداد و ارقام نشان می‌دهند که هنوز پتانسیل بالایی برای رشد در این منطقه وجود دارد.
در ابتدای سال‌جاری میلادی آمازون سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در مؤسسات کوچک و متوسط هند به منظور دیجیتالی کردن آنها انجام داد، فیس‌بوک هم 5.7 میلیارد دلار در کمپانی تلکامReliance Jio سرمایه‌گذاری کرد و مایکروسافت نیز به این سرمایه گذاری‌ها در حوزه تکنولوژی هندوستان وارد شد.
این غول‌های دنیای فناوری نسخه‌های پلتفرم‌های خود را به زبان‌های محلی در هندوستان ارائه دادند و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری هم از رقبای آسیایی این شرکت‌های بزرگ فناوری جهان همچون سافت بانک، تنسنت، علی بابا و Bytedance در بزرگ‌ترین استارتاپ‌های هندی انجام شد.
بلندپروازی ثروتمندترین مرد آسیا
نه تنها کمپانی‌های بزرگ جهان بلکه ثروتمندترین مرد آسیا هم می‌خواهد از تغییر موضع هندوستان نسبت به حضور کمپانی‌های چینی در این کشور بهره ببرد.«موکش آمبانی» تصمیم گرفته است غول بعدی دنیای فناوری را در هند پایه‌گذاری کند و تلاش دارد تا پلتفرم‌هایش همچون juggernaut Jio با گوگل، آمازون، علی بابا و تنسنت برابری کنند. پلتفرم‌های Jio تاکنون اکوسیستم‌هایی برای اپلیکیشن‌ها داشته که می‌تواند از خرید آنلاین میوه و سبزیجات گرفته تا پخش ویدئو را پوشش دهد.این پلتفرم‌ها در حال حاضر به 388 میلیون کاربر هندی که در شبکه موبایل Reliance Jio ثبت‌نام کرده‌اند خدمات ارائه می‌دهد. ثروتمندترین مرد آسیا اهدافی بلندپروازانه‌تر دارد و می‌خواهد برگ تازه‌ای در اینترنت هندوستان ورق بزند. وی دو ماه پیش مشارکت 5.7 میلیارد دلاری با فیس‌بوک و واتس اپ داشت و همچنین پلتفرم‌های Jio از آوریل تاکنون 15.6میلیارد دلار از فیس بوک، اینتل و بنیاد sovereign wealth ابوظبی، سرمایه جذب کرده‌اند تا نسخه هندی وی چت چینی را به‌عنوان پلتفرمی برای بانکداری موبایل، خرید آنلاین، شبکه اجتماعی و… ایجاد کند. وی همچنین بتازگی از کمپانی تراشه ساز امریکایی کوالکوم سرمایه بزرگی جذب کرده است.
پیش از این علی بابا و تنسنت سرمایه‌گذاران عمده در ارزشمندترین استارتاپ‌های هند بودند ولی با بالا گرفتن تنش‌ها میان چین و هندوستان بتازگی چندین اپلیکیشن چینی ازجمله تیک تاک به بهانه تهدید امنیت ملی از فعالیت در این کشور منع شدند. با توجه به این موضوع ثروتمندترین مرد آسیا معتقد است پلتفرم‌هایش می‌توانند جای کمپانی‌های چینی و حتی امریکایی را در دهه آینده بگیرند. حال باید منتظر ماند و دید اوضاع چگونه پیش می‌رود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.