اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

July 18, 2020
17:04 شنبه، 28ام تیرماه 1399
کد خبر: 114193

وضع قانون جدید اتحادیه اروپا؛ اپ استور و گوگل پلی باید همه چیز را شفاف کنند

اتحادیه اروپا مجموعه قوانین جدیدی برای فعالیت اپ استور و گوگل پلی در منطقه وضع کرده که پلتفرم‌های گوگل و اپل را مجبور می‌کند در رابطه با دسترسی به داده‌ها، علت حذف برخی اپلیکیشن‌ها، رتبه‌بندی‌ها و بسیاری موارد دیگر شفاف‌سازی داشته باشند.
 
خواه یا ناخواه اپلیکیشن‌ها شالوده اصلی تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند را شکل می‌دهند، و پلتفرم‌های دانلود درگاه اصلی دسترسی به آنها هستند. اما اخیرا این فروشگاه‌ها به خاطر موارد مهم و زیادی از جمله شرایط ناعادلانه تقسیم درآمد، انحصاری‌طلبی‌ها و تصمیمات غیرمنطقی به خصوص در زمینه حذف برخی اپلیکیشن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به همین ترتیب اتحادیه اروپا قوانینی تازه وضع کرده که در راستای حمایت بیشتر از توسعه دهندگان و برقراری تعادلی بهتر تلاش می‌کند.
 
یکی از مشهورترین اقدامات این دست از فروشگاه‌ها، حذف ناگهانی برخی اپلیکیشن‌هاست. اپل معمولا به بهانه تغییر قوانین دست به چنین کارهایی می‌زند، و گوگل هم به خاطر حذف تصادفی برنامه‌ها شهرت پیدا کرده.
 
حال این قوانین جدید وضع شده از سوی اتحادیه اروپا، اپل و گوگل را مجبور می‌کند تا حداقل ۳۰ روز قبل از حذف یک اپلیکیشن، علت و چرایی این اتفاق را به توسعه دهندگان و ناشران به وضوح توضیح دهد. چنین اتفاقی در حقیقت به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد فرصت کافی برای رفع مشکل مورد نظر فروشگاه را داشته باشند یا بتوانند خودشان را با قوانین تازه همراه کنند، یا حتی متوجه شوند آیا قرار است اپلیکیشن آنها به اشتباه حذف شود یا خیر.
 
این قوانین جدید همچنین شفاف‌سازی خیلی بیشتری از فروشگاه‌ها می‌طلبد؛ به این ترتیب که گوگل و اپل ملزم خواهند بود رتبه‌بندی‌ها و نحوه دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در پلتفرم خود را به صورت واضح توضیح دهند. بدون شک در این مورد گوگل که از الگوریتم‌های اتوماتیک و اختصاصی خودش استفاده می‌کند، به دردسر بزرگی خواهد افتاد.
 
علاوه بر این تمام مالکان فروشگاه‌ها موظف خواهند بود تا در صورت تغییر در قوانین و شرایط استفاده، جزئیات آنها را تا ۱۵ روز قبل از اعمال به زبان‌هایی قابل فهم و شیوا به اطلاع تمام مشارکت کنندگان برسانند.
 
قوانین جدید اتحادیه اروپا به وضوح فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایلی را هدف قرار داده، طوری که استورهای مرتبط با کنسول گیمینگ مانند فروشگاه پلی استیشن اروپا و یا سرویس‌های اشتراکی مانند اپل آرکید را فاکتور گرفته است. از همه مهمتر باید این موضوع را مد نظر داشت که این قوانین فقط منطقه اروپا را شامل می‌شود، بنابراین اپل و گوگل می‌توانند رفتار فعلی خود را در سایر مناطق جهان ادامه دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.