تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 19, 2020
11:15 یکشنبه، 29ام تیرماه 1399
کد خبر: 114201

از شیوع کرونا و تمرین توسعه کسب‌وکارها در فضای اینترنتی تا نبود قوانین بیمه‌ای

از سال ۱۳۹۱ وارد شدن به فضای اینترنتی تبدیل به الزام شده است، اما بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی در برابر آن مقاومت کردند ولی حالا که ویروس کرونا به کشور وارد و بحث دورکاری مطرح شده است، توسعه آن جدی‌تر دنبال می‌شود، این در حالی است که به اعتقاد متخصصان کسب‌وکارهای اینترنتی ما در این زمینه در حال تمرین هستیم، ضمن آنکه با چالش‌های متعددی مواجهیم که مهمترین آن نبود قوانین کافی در زمینه دورکاری و بیمه است.
 
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران  با اشاره به وضعیت توسعه کسب و کارهای اینترنتی کشور، با تاکید بر اینکه ایران در این حوزه عقب مانده است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود تقریبا ۵ درصد از گردش مالی در این حوزه به خرید و فروش و معاملات خرد مربوط می‌شود که این عدد باید به بالغ بر ۱۵ درصد برسد.
 
وی ادامه داد: شیوع کرونا با همه تاسف‌های ناشی از ازدست دادن هموطنان، مصائب و دشواری‌هایی که ایجاد کرد، ولی سیگنال مهمی برای  کسب و کارهای سنتی داشت.
 
طالبی در این باره خاطر نشان کرد: سال‌ها است که حضور در فضای مجازی از یک "انتخاب" به یک "الزام" تبدیل شده بود و شاید در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ یک انتخاب داشتیم که در فضای مجازی حضور داشته باشیم یا خیر؛ ولی از سال ۱۳۹۱ به بعد حضور در فضای مجازی تبدیل به "الزام" شد و البته کسب و کارهای سنتی به این سمت حرکت نکردند و تمایلی به حضور در فضای مجازی نداشتند.
 
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران دلیل بی‌رغبتی کسب و کارهای سنتی به حضور در فضای مجازی را هزینه‌های بالای راه‌اندازی کسب و کارها در فضای مجازی دانست و یادآور شد: ولی شیوع ویروس کرونا به آنها نشان داد که مجبورند تغییر را بپذیرند و وارد فاز تغییر شوند.
 
وی اضافه کرد: متاسفانه اگر چه کرونا ویروس وارد کشور شد، اما به‌عنوان کاتالیزوری برای رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی عمل کرد و می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۰ اثرات این تغییرات را ببینیم و با محرکی که ایجاد شده، شاهد رشد خوبی خواهیم بود.
 
به گفته وی بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۵ سال طول می‌کشد که رشد گردش مالی در حوزه معاملات اینترنتی از ۵ درصد به ۱۵ درصد برسد، همانطور که ۲ تا ۳  سال طول کشید که این میزان از ۳ درصد به ۵ درصد برسد.
 
وی یادآور شد: ولی با شرایط موجود ظرف دو سال آینده به راحتی به گردش مالی ۱۵ درصد در کسب و کارهای اینترنتی خواهیم رسید.
 
چالش‌های دورکاری
 
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران به بیان چالش‌های موجود در دور کاری شرکت‌ها و سازمان‌ها پرداخت و یادآور شد: خود من به عنوان کسی که از سال ۱۳۷۲ برنامه نویس بودم و از سال ۱۳۷۸ در زمینه کسب و کار آنلاین شرکتی راه‌اندازی کرده و صاحب چندین اثر در زمینه کسب و کارهای آنلاین هستم، تاکنون نتوانستم موضوع دور کاری را مدیریت کنم که دلیل آن وجود چالش‌های متعدد در حوزه‌های مختلف است.
 
وی تاکید کرد: ما نیاز به آموزش و یادگیری داریم چون در گذشته نه آموزش دیدیم و نه تمرین کردیم و این عدم تمرین و تداوم برنامه‌ها، ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
 
طالبی با تاکید بر اینکه این چالش‌های دورکاری مختص ایران نیست٫ بلکه تمام دنیا با آن مشکل دارد، گفت: ولی می‌توانیم با این تمرین‌ها به تدریج یاد بگیریم که چگونه به سمت آنلاین بودن و دورکاری حرکت کنیم.
 
این فعال حوزه کسب و کارهای آنلاین درباره مشکلات موجود در زمینه دور کاری و توسعه کسب و کارها بر فضای اینترنتی، توضیح داد: این چالش‌ها شامل جنبه‌های اخلاق حرفه‌ای، مسوولیت پذیری، کنترل و بهره برداری قانونی می‌شود.
 
طالبی یکی از مهمترین چالش‌ها را در حوزه بیمه و تامین اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از این مشکلات این است که ما در زمینه دور کاری و بیمه قوانین نداریم. ۳ ماه است که بازرس بیمه به سراغ ما نیامده است، ولی در شرکت من هنوز از ۲۰ کارمند، ۳ کارمند به دلیل مشکلاتی که دارند دور کار هستند و اگر بازرس بیمه به شرکت بیاید و این وضعیت را ببیند و شرکت را جریمه کند، چه کار می‌توان انجام داد.
 
وی اضافه کرد: همه این مشکلات را به کناری بگذاریم خودمان هم در اجرای دور کاری مناسب مشکل داریم.
 
غلوهایی که در دورکاری صورت می‌گیرد
 
طالبی با بیان اینکه در زمینه دور کاری غلو می‌شود، توضیح داد: الزاما همه مشاغل مانند نانوایی، کشاورزی، تعمیرکار خودرو، اپراتور پمپ بنزین مشمول دور کاری نمی‌شوند. دور کاری حد و حدودی دارد و در این زمینه غلو می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست همه دور کار شوند، تاکید کرد: قرار است برای همه کسب و کارهایی که امکان انجام آن‌ها از راه دور وجود دارد، دور کاری اجرایی شود؛ ولی ما در تعریف این حد و حدود مشکل داریم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.