رویداد آنلاین دیجیکالا به بهانه ارائه اولین گزارش سالانه این خرده فروشی آنلاین، امروز (۳۰تیر) با حضور بنیانگذاران این پلتفرم برگزار شد. در این رویداد ضمن اشاره به بخشهایی از این گزارش، برادران محمدی از برنامههای جدی این شرکت برای تقویت بخش لجستیک این شرکت، توسعه مارکت پلیس در شهرهای کوچک و آوردن فروشندگان محلی بیشتر روی این پلتفرم و سرمایهگذاری جدی در بخش هوش مصنوعی و زیرساختهای فنی این سرویس گفتند. همچنین بنیانگذاران دیجیکالا اعلام کردند که آنها در تلاش هستند امسال بخشی از سهام دیجیکالا در بازار بورس عرضه کنند. سعید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا در پاسخ به پیوست در مورد اینکه در عرضه اولیه، چند درصد سهام این شرکت عرضه خواهد شد، اعلام کرد که هنوز در این زمینه و در مذاکره با هیات پذیرش فرابورس به نتیجهای نرسیدهاند و بحثها در این زمینه ادامه دارد. البته محمدی تاکید کرد که این عرضه اولیه احتمالا براساس ضوابط و قوانین بازار بورس حداقلی خواهد بود.
نشست خبری دیجیکالا با توجه به پیشبینیهایی که مدیران بازار بورس در مورد ورود این شرکت به بازار سرمایه انجام دادهاند بیشتر از همه در مورد شرایط و نحوه ورود دیجیکالا به بازار بورس اختصاص داشت. برادران محمدی در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد اینکه چرا آنها حالا تصمیم گرفتهاند وارد بازار بورس شوند اعلام کردند که این یک تصمیم جدید نبوده و مربوط به ۳ سال گذشته است.
حمید محمدی در این زمینه توضیح داد: «ورود ما به بورس یک تصمیم جدید نیست. تمام شرکتهایی که فرآیند ورود به بازار بورس را پشت سر گذاشتهاند میدانند که عرضه اولیه سهام به بازار یک فرایند زمانبر است و نیاز به آمادگی کامل یک شرکت دارد، البته این آمادگی برای یک شرکت استارتآپی مانند ما با توجه به شرایط بازار سرمایه پیچیدهتر هم میشود.»
او ادامه داد: «از ۳ سال پیش تصمیم گرفتیم که وارد بازار بورس شویم و برای اینکار هم تیم مخصوص IPO تشکیل دادیم، سیستمهای مالی و گزارشگیری خود را منطبق برای ارائه به بازار بورس کردیم. تمام تلاش خود را انجام دادیم تا پیش نیازهای اصلی برای ورود به این بازار مانند داشتن سودآوری، حسابهای مالی شفاف و … را فراهم کنیم.»
برادران محمدی، بنیانگذاران دیجیکالا در نشست خبری خود اعلام کردند که هدف اصلی آنها برای ورود به بازار بورس جذب سرمایه و توسعه بخشهای مختلف این شرکت است
برادران محمدی در این نشست خبری تاکید کردند که به خاطر دو دلیل واضح تصمیم گرفتهاند وارد بازار بورس شود؛ اول نیاز به جذب سرمایه و دوم اینکه حضور شرکتهای نوآور در بازار بورس ایران مانند شرکتهای پیشرفته دنیا یک نیاز ضروری برای بازار کشور است.
سعید محمدی در توضیح این دلایل گفت: «دیجیکالا به عنوان یک برند و کسبوکار ملی، حالا ۲۶ میلیون بازدید ماهانه دارد و بعد از ۱۴ سال به حدی از رشد و بزرگی رسیده که باید مردم هم در منافع رشد آن شریک شوند. از سوی دیگر هم در کل دنیا در لیست ۸ شرکت برتر بازار بورس، ۷ شرکت فعال در حوزه تکنولوژی هستند، پس اصلا عجیب نیست که شرکتی مانند دیجیکالا برای رشد و توسعه کسبوکارش برای ورود به بازار بورس تصمیم بگیرد.»
به گفته سعید محمدی، همبنیانگذار و مدیرعامل دیجیکالا، این سرویس در سال ۸۵ با سرمایه شخصی آنها مانند فروش ماشین و استفاده از پسانداز راهاندازی شد و در قدم بعدی در سال ۹۲ آنها توانستند از سمت علاقهمندان به بازار تجارت الکترونیکی و سرمایهگذاران داخلی سرمایه جذب کنند. در نهایت نیز در سال ۹۵ این پلتفرم توانست اولین جذب سرمایه خارجی خود را داشته باشد که این جذب سرمایه به توسعه زیرساختهای فعلی این فروشگاه کمک شایانی کرده است. برادران محمدی تاکید میکنند که حالا که دیجیکالا برای وسعت دادن سرویسهای خود به بازار ۸۰ میلیونی ایران و همچنین منطقه نیاز به حمایت مردم از طریق جذب سرمایه آنها از بازار بورس دارد.
اما با توجه به نزدیک بودن زمان عرضه اولیه دیجیکالا به بورس براساس پیشبینی مدیران این بازار، قرار است این شرکت چند درصد سهام خود را در این بازار عرضه کند؟ سعید محمدی در پاسخ به این سوال پیوست گفت: «هنوز به نقطهای نرسیدهایم که در عرضه اولیه چند درصد سهام قرار است عرضه شود. در این زمینه در حال مذاکره با هیات پذیرش هستیم. اما آنجه میتوانم بگویم این است که تمایل سهامداران فعلی دیجیکالا این است که با حداقل میزان ممکن عرضه اولیه دیجیکالا شروع شود و به مرور این عرضه به حد مطلوب برسد.»
براساس اظهارات او و طبق قانون تعیین شده برای بازار سرمایه شرکتها در عرضه اولیه خود باید بین ۵ تا ۱۰ درصد سهام خود را عرضه کنند. محمدی تاکید میکند که همچنان مذاکره در این زمینه ادامه دارد و آنها امیدوار هستند که با یک درصد حداقلی وارد بورس شوند. همچنین حمید محمدی در مورد سودآور بودن این شرکت نیز گفت: «براساس شواهد موجود در سال مالی ۹۹ دیجیکالا عملا یک کسبوکار سودآور است که میتواند رشد این سودآوری را در سالهای بعدی نیز ادامه دهد. پس ما به عنوان شرکتی که چشمانداز رشد و سودآوری قابل قبولی دارد میتوانیم توسعه کسبوکارمان را با ورود به بورس ادامه دهیم.»
آنطور که از صحبتهای برادران محمدی میتوان برداشت کرد هدف اصلی آنها برای ورود به بازار بورس، جذب سرمایه است. سعید محمدی در پاسخ به سوالی که با عرضه اولیه سهام قرار است درآمده حاصل از فروش این سهم برای چه کاری استفاده شود اعلام کرد: «این هم از آن موضوعاتی است که در هیات پذیرش مشخص خواهد شد. ترجیح ما این است که ورود ما به بازار بورس همزمان با افزایش سرمایه و جذب سرمایه برای شرکت باشد نه فروش سهام و خارج شدن از شرکت. در واقع در حالحاضر هیچکدام از سهماداران دیجیکالا تمایل به نقد کردن پول از طریق فروش سهام و گذاشتن این پول در جیب خود ندارند.»
برادران محمدی تاکید میکنند که جذب سرمایه از طریق فروش سهام این شرکت در بورس صرف توسعه سیستم لجستیک، توسعه مارکت پلیس دیجیکالا در شهرهای کوچک، سرمایه گذاری روی استفاده از تکنولوژیهای جدید مانند هوش مصنوعی، توسعه زیرساختهای فنی، توسعه حوزه فینتک این شرکت و پیادهسازی استراتژیهای مهم حوزه تجارت الکترونیک خواهد شد.
حمید و سعید محمدی با اینکه در این نشست خبری تاکید کردند که در تلاش هستند که امسال وارد بازار بورس شوند؛ اما گفتند که زمان دقیق این ورود مشخص نیست چرا که در حال طی کردن فرایندهای لازم هستند. به گفته آنها تمامی کارهای لازم برای این ورود انجام شده و آنها حالا در آستانه رفتن به هیات پذیرش هستند. پیش از این مدیرعامل فرابورس در گفتوگو با پیوست اعلام کرده بود که در حال حاضر آمادهترین شرکتهای استارتآپی برای ورود به بورس کافهبازار و دیجیکالا هستند.
گزارشی برای کمک به کسبوکارهای آنلاین
برنامه آنلاین دیجیکالا برای ارائه گزارش سالانه خود تنها محدود به این نشست خبری نشد. در بخش اول این برنامه که مخاطبان این شرکت نیز امکان تماشای آنلاین آن را داشتند برداران محمدی سعی کردند در مورد بخشهای مختلف گزارش سالانه خود که از آن میتوان به عنوان جزئیترین گزارش در حوزه تجارت الکترونیکی نیز یاد کرد، توضیحاتی ارائه دهند. ابتدا حمید و سعید محمدی در پاسخ به این سوال که چرا آنها اقدام به ارائه گزارشی از اطلاعات داخلی کسبوکار خود کردهاند، پاسخ دادند که این کار در راستای مسئولیت اجتماعیشان و کمک به کسبوکارهای دیگر روی این پلتفرم برای توسعه بازارشان و در کل کمک به رشد تجارت الکترونیکی کشور است.
حمید محمدی با اعلام اینکه انتشار چنین گزارشهای از سمت کسبوکارهای مختلف چه سنتی و چه آنلاین بسیار کم اتفاق میافتد گفت: «با وجود رشد خریدهای آنلاین اما همچنان سهم اندکی از بازار خرده فروشی در اختیار خرده فروشیهای آنلاین است و حالا این سهم در بازار ایران تنها ۲ درصد است. درست است که رشد خرید آنلاین به خاطر مسائلی مانند تورم است اما همچنان بازار خرده فروشی آنلاین در کشور با وجود فعالیت نزدیک به ۳۱هزار فروشگاه انلاین کوچک است.» محمدی تاکید کرد که آنها به عنوان یک کسبوکار بزرگ حوزه آنلاین وظیفه دارند برای جبران کمبود دیتا و آمار در این بازار وارد عمل شوند و با چنین گزارشهایی سایر کسبوکارها را از وضعیت این بازار مطلع کنند.
مدیران دیجیکالا میگویند که در ایام کرونا نزدیک به ۳۰ هزار فروشنده به پلتفرم مارکت پلیس دیجیکالا اضافه شدهاند به طوری که حالا دیجیکالا با بیش از ۶۱هزار کسبوکار همکاری میکند
در بخشی دیگر از این گفتوگو بین برداران محمدی آنها در پاسخ به نارضایتی مشتریان از زمان ارسال و کیفیت محصولاتی که آنها برای کاربرانشان ارسال میکنند به بخشهایی از گزارش سالانه خود اشاره کردند که براساس آن ۹۵ درصد سفارشها به موقع به دست مشتریان میرسد و تنها ۵ درصد با تاخیر در اختیار مشتریانشان قرار میگیرند. البته در این مورد حمید و سعید محمدی تاکید کردند که فراهم کردن رضایت این ۵ درصد نیز برایشان اهمیت بالایی دارد و در یک برنامهریزی منسجم در حال حل مشکلات در این زمینه هستند.
محمدی در پاسخ به این سوال که چرا جلب رضایت ۹۵ درصدی کاربرانشان از این سرویس هیچ وقت نمود پیدا نمیکند گفت: «این یک فرایند طبیعی است که وقتی مشتری از چیزی راضی باشد از آن حرفی نمیزند اما همین که از خرید کالایی ناراضی باشد آن را با رساترین صدا به گوش همه میرساند. مانند چیزی که حالا در شبکههای اجتماعی به خاطر ذات آنها با آن روبهرو هستیم.»
او ادامه داد: «طبیعت شبکههای اجتماعی نقد کردن است. ۵ درصد تاخیر در ارسال یعنی ۳۰۰ هزار سفارش در روز با تاخیر میرسد. اگر ۵ درصد از همین ۳۰۰ هزار نفری که سفارش خود را با تاخیر دریافت کردهاند به شبکههای اجتماعی بیایند و نارضایتی خود را اعلام کننند یعنی چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در این شبکهها از ما در روز نقد کردهاند که طبیعتا بیان این حجم نظر این شرایط را ایجاد میکند که ما در زمینه ارسال به موقع مرسلات خیلی ضعیف عمل میکنیم.»
از سوی دیگر در این بخش از برنامه برادران محمدی به انتقاد کاربران از دریافت کالاهای تقلبی اشاره و تاکید کردند که در این زمینه هم با استفاده از فرایند مشخص و سختگیرانه در تلاش برای جلوگیری از فروش محصولات تقلبی هستند. آنها با اشاره به آمار اعلام شده در گزارش سالانه خود گفتند که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۰.۰۱۶ درصد از کالاهای عرضه شده از طریق این پلتفرم تقلبی بوده است یعنی ۱۶ کالا از ۱۰۰ هزار کالا. همچنین به گفته آنها هرماه ۳۰۰ میلیون تومان به مشتریان خود به دلیل دریافت کالای تقلبی کد تخفیف دادهاند.
بنیانگذاران دیجیکالا به دوران سختی که به خاطر شیوع ویروس کرونا داشتند اشاره کردند و اینکه در تمام این مدت تیم آنها برای پاسخ به نیاز کاربران بسیج شده بودند. براساس اظهارات آنها در ایام کرونا نزدیک به ۳۰ هزار فروشنده به پلتفرم مارکت پلیس دیجیکالا اضافه شدهاند به طوری که حالا دیجیکالا با بیش از ۶۱هزار کسبوکار همکاری میکند.