ICTna.ir- بنیانگذاران دیجی کالا از مذاکره با هیات پذیرش بورس برای تعیین میزان سهام قابل واگذاری این شرکت در فرابورس خبر دادند.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سعید و حمید محمدی، دو برادری که بنیان گذار دیجی کالا هستند، برای اولین بار و در آستانه ورود به بورس بالاخره گزارشی از فعالیت ها و عمکرد این فروشگاه بزرگ اینترنتی ارایه دادند.
محمدی در نشست آنلاینی که با عنوان ارایه گزارش عملکرد سال 98 برگزار شده بود، گفت: برای ورود دیجی کالا به بورس از سه سال پیش تیم تشکیل دادیم. واگذاری سهام شرکت هایی مثل دیجی کالا کار جدیدی است اما مردم هم دیگر باید در منافع این کسب و کار شریک شوند.
او افزود: در سال 95 برای رشد زیرساخت و تکنولوژی دیجی کالا سرمایه خارجی جذب کردیم و امروز برای بزرگ تر شدن و فعالیت در سایز یک شرکت بزرگ و فعالیت منطقه ای به حمایت مردم و جذب سرمایه از بازار سرمایه نیاز داریم.
محمدی با اشاره به اینکه زمان دقیق عرضه سهام به تصمیم هیات پذیرش بستگی دارد، اظهار داشت: هنوز در مرحله مذاکره با هیات پذیرش بورس برای میزان واگذاری سهام هستیم و ترجیح مان این است که با درصد حداقلی سهام عرضه و واگذار شود و به تدریج افزایش یابد. این موضوعی است که باید براساس ضوابط روی عدد واگذاری توافق شود.
او افزود: ورود دیجی کالا به بورس همزمان با جذب سرمایه خواهد بود و برای توسعه لجستیک، رفتن به شهرهای کوچک تر و توسعه هوش مصنوعی، زیرساخت و سرمایه گذاری در حوزه های استراتژیک به سرمایه نیاز داریم.
فروش 60 هزار گوشی با نرخ ارز کمتر
یکی از مدیران دیجی کالا باتوجه به تجربه قبلی این فروشگاه برای فروش و عرضه گوشی تلفن همراه با قیمت کمتر از بازار نیز از روش 60 هزار گوشی جدید دیگر خبر داد.
محمدی گفت: قرار است 60 هزار گوشی موبایل با قیمت پایین تر از قیمت بازار و با نرخ ارز کمتر که به تازگی از گمرک ترخیص شده، به زودی از طریق دیجی کالا عرضه و فروخته شود.
او درباره ورود این فروشگاه آنلاین به حوزه محتوا نیز گفت: در حوزه محتوا روی فیدیبو سرمایه گذاری کردیم و در آینده سبد محتوا را روی این پلتفرم توسعه خواهیم داد اما برنامه ویژه ای در قالب عرضه محتوا روی IPTV نداریم.
رشد 156 درصدی دیجی کالا در سال 98
براساس گزارش ارایه شده از سوی مدیران دیجی کالا درحال حاضر بیش از 60 هزار فروشنده بخشی یا همه کسب و کارشان را روی این فروشگاه آنلاین مدیریت می کنند و ماهیانه 26 میلیون بازدید از دیجی کالا صورت می گیرد.
محمدی از رشد 156 درصدی این فروشگاه در سال 98 خبر داد و گفت: در نیمه اول سال 98 تعداد فروشندگان این مارکت پلیس به 31 هزار فروشنده رسید و در نیمه دوم سال با شیوع کرونا 61 هزار فروشنده روی این مارکت پلیس محصولات خود را عرضه کردند.
او با اشاره به اینکه سهم خرده فروشی آنلاین در ایران کمتر از دو درصد است، افزود: این درحالی است که 31 هزار و 343 فروشگاه در کشور برای فروش آنلاین اینماد دارند.
محمدی، میانگین فروش فروشنده ها روی دیجی کالا را 39 میلیون تومان در ماه عنوان کرد و گفت: بیشترین فروش تاکنون متعلق به فروشنده ای در گروه محصولات موبایل در بهمن ماه 98 به مبلغ 32 میلیارد تومان در یک ماه بوده است. همچنین یک کارگاه صنایع دستی نیز در آذر ماه 85 میلیون محصولات میناکاری و خاتم کاری فروخته است.
او ضمن ابراز تاسف از اینکه گاهی نمی توانیم انتظارات به حق هر دو طرف فروشنده و خریدار را پاسخ دهیم، اظهار داشت: اگر بخواهیم سیاست تحمیلی قیمت گذاری را روی دیجی کالا اجرا کنیم برای فروشنده نمی ارزد. کاری که ما می توانیم بکنیم ایجاد بازاری بزرگ با رقابت زیاد بین عرضه کنندگان و خلق ارزش برای مصرف کننده است تا زیاد مداخله نکنیم.
محمدی، رشد دیجی کالا را وابسته به فروشندگان آن دانست و افزود: روزانه امتیازات رضایت و تجربه مشتریان دیجی کالا را رصد می کنیم. شاخص تجربه مشتری رشد خوبی در سال های گذشته داشته و امروز به بهترین عدد یعنی MPS بالای 44 رسیده ایم و نقاط ضعف و قوت ما را نشان می دهد.
او همچنین گفت: برای رقابت با بازیگران بین المللی دست و پا بسته نیستیم. بیزینس کردن برای آمازون یا علی بابا در ایران به سادگی که در کشورهای اروپایی زیرساخت فراهم است، نیست و به چالش های ایران عادت ندارند.