تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 26, 2020
11:11 یکشنبه، 5ام مردادماه 1399
کد خبر: 114452

گزارش فصلی شرکت اوراکل (Oracle) و تغییر رفتار کسب‌وکارها در زمان شیوع ویروس کرونا

شرکت اوراکل در شرایطی به درآمد پیش‌بینی شده سه ماهه آخر سال خود دست نیافت که مشتریانش در صنایعی که تحت تأثیر ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، تصمیم خرید از این شرکت را به تعویق می‌اندازند.
شرکت اوراکل در آخرین گزارش مالی سه ماهه آخر خود اعلام کرد که مشتریان این شرکت به‌ویژه در صنایعی که به شدت تحت‌تأثیر ویروس همه‌گیر کرونا قرار گرفته‌اند؛ مانند هتل‌داری و خرده‌فروشی، زمان خرید‌ از شرکت را به عقب می‌اندازند.
در حالی که سود هر سهم شرکت اوراکل نسبت به سال گذشته حدود ۳٪ افزایش یافت و به عدد ۲۰/۱ دلار رسید، درآمد خالص شرکت در سه ماهه آخر سال حدود ۸/۳ میلیارد دلار بود. کل درآمد سه ماهه آخر این شرکت ۴/۱۰ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته ۶٪ کاهش داشته است. در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که درآمد کل و سود هر سهم این شرکت به ترتیب ۶۷/۱۰ میلیارد و ۱۶/۱ دلار باشد.
درآمد خالص شرکت اوراکل در سال ۲۰۱۹ حدود ۷/۱۲ میلیارد دلار بود و سود هر سهم با ۹٪ افزایش نسبت به سال قبل به عدد ۸۵/۳ دلار رسید. درآمد کل سالانه ۱/۳۹ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته ۱٪ کاهش داشته است. طبق گفته مدیر ارشد اجرایی شرکت، سفرا کتز (Safra Catz)، بیشترین سود سه ماهه شرکت از فروش زیرساخت ابری و برنامه‌های ابری بوده است. درآمد حاصل از محصول برنامه‌ریزی منابع سازمانی در فضای ابری (Cloud ERP) شرکت اوراکل در سه ماهه آخر سال حدود ۳۵٪ رشد داشت؛ در حالی که درآمد محصول مدیریت منابع انسانی در فضای ابری (Cloud HCM) با 29% رشد همراه بود.
 
 
در حال حاضر، شرکت اوراکل ERP خود را به بیش از ۷۱۰۰ مشتری ارائه می‌دهد و تقریباً ۲۲۰۰۰ مشتری نیز از خدمات شرکت Netsuite از زیرمجموعه‌های اوراکل استفاده می‌کنند. همچنین، طبق گفته لری الیسون (Ellison)، هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فنی اوراکل، امروزه بیشتر مشتریان در کنار تصمیم به خرید ERP به خرید محصول مدیریت منابع انسانی نیز تمایل دارند.
مدیر ارشد اجرایی شرکت اوراکل درباره شرایط کلی کسب‌وکار این چنین می‌گوید: «با وجود شرایط بیماری همه‌گیر کرونا، شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد». زیرا سومین سال متوالی بود که شرکت اوراکل رشد دو رقمی سود هر سهم را تجربه می‌کرد. مدیر ارشد اجرایی شرکت در ادامه می‌گوید: « به استثنای عدم‌خرید مشتریانی که کسب‌وکارشان به شدت تحت‌تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار گرفته؛ مانند هتل‌داری، خرده‌فروشی و حمل‌نقل، نتایج مالی شرکت حتی بهتر هم شده است.»
در آخرین گزارش سه ماهه سال، درآمد سرویس‌های ابری و پشتیبانی از نرم‌افزارهای سازمانی ۸/۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته ۱٪ افزایش یافت. درآمد لایسنس استفاده از بستر ابری و لایسنس استفاده از نرم‌افزار درون‌سازمانی (On-Premise) تقریباً ۲ میلیارد دلار بود که حدود ۲۲٪ در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.
بر اساس گزارش سه ماهه آخر سال، درآمد سالانه استفاده از زیرساخت فضای ابری شرکت اوراکل بیش از 140% رشد داشت. طبق گفته مدیر ارشد اجرایی شرکت، در حال حاضر زیرساخت فضای ابری شرکت به عنوان جزء مهمی از زیرساخت‌های مشتریان به حساب می‌آید.
در سه ماهه آخر سال، این شرکت تعداد قابل توجهی مشتری متقاضی زیرساخت ابری مانند شرکت 8×8 و زوم (Zoom) به دست آورد. شرکت (8×8) اقدام به جابه‌جایی برخی از سرویس‌ها بر روی زیرساخت ابری شرکت اوراکل کرد. از زبان هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فنی اوراکل، آن‌ها از میزان نتایج عملکرد این شرکت متحیر و شگفت‌زده بودند. بعد از آن، شرکت (8×8) تصمیم گرفت تا کارهای بیشتری را از خدمات وب آمازون (AWS) به بستر شرکت اوراکل انتقال دهد.
در آخرین سه ماهه سال، شرکت اوراکل برای اینکه بتواند این جابه‌جایی و انتقال را تسهیل کند، نسخه بهبودیافته خدمات ابری خود را روانه بازار کرد. این سرویس، مشتریان با پایگاه اطلاعاتی داخل سازمان را قادر می‌سازد تا پایگاه اطلاعاتی خودکار شرکت اوراکل را در مرکز داده خودشان اجرا و کنترل کنند.
مدیر عامل شرکت اوراکل می‌گوید: «ما قصد داریم حجم زیادی از پایگاه داده نصب شده خود را به فضای ابری انتقال دهیم. اگر چنین کاری انجام شود، زیرساخت ابری کسب‌وکار ما بسیار عظیم خواهد شد. در این صورت، ما صدها هزار پایگاه اطلاعاتی از مشتریان شامل بزرگ‌ترین شرکت‌ها و دولت‌های جهان را در اختیار خواهیم داشت.»
در یک سال مالی، درآمد سرویس‌های ابری و پشتیبانی حدود ۴/۲۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته ۳٪ افزایش داشت. در مجموع، درآمد لایسنس استفاده از بستر ابری و لایسنس استفاده از نرم‌افزارهای درون‌سازمانی ۱/۵ میلیارد دلار بود. اوراکل همچنین اعلام کرد که با توجه به تصمیم هیئت‌مدیره، سود نقدی هر سهم در سه ماهه آخر 24 سنت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.