شاید بتوان گفت تنها نهادی که پابهپای بهداشت و درمان کشور، بدون تعطیلی به کار خود ادامه داد کارمندان شرکت ملی پست بودند که با تمام محدودیتهایی که وجود داشت، اجازه ندادند ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار بسته پستی در مبدا بمانند و به مقصد نرسند.
«محمد اخلاقی» ضمن اعلام این خبر به ایرنا گفت: در پنج ماه ابتدایی سال گذشته مرسولات پستی نزدیک به ۱۰ میلیون بسته بود که امروز نزدیک به ۱۸ میلیون شده و افزایش ۱۵۰ درصدی را رقم زده است.
«اسفند سال گذشته که شیوع کرونا در کشور رسما اعلام شد، همه چیز تحت الشعاع این ویروس قرار گرفتند. این اتفاق در حوزه های پستی نیز رخ داد و تبعات زیادی بر جای گذاشت و نه تنها حوزه خدمات را با مشکل رو به رو کرد، بلکه سیستم لجستیک (مدیریت حمل و نقل) شرکت ملی پست را عملا ناکارآمد کرد.»
«مدیر کل دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست» در گفت و گو با ایرنا، با این توضیح افزود: محدودیتهای لجستیکی به دلیل محدودیتهایی بود که برای حمل و نقل ریلی و هوایی به وجود آمدند. این شرکتها تنها زمانی مرسولات پستی را قبول میکنند که پرواز یا سفر ریلی مسافری داشته باشند. در این مدت هم که چنین چیزی ممکن بود.
وی افزود: اولین چالشی که ما با آن رو به رو شدیم، رهسپاری مرسولات بود که میتوان گفت با همراهی و حرکت جهادی بچهها پست امکانپذیر شد. شرکت ملی پست یک ناوگان لجستیکی شامل کامیون با ابعاد مختلف را در زیرمجموعه خود دارد. با بهرهوری حداکثری ناوگان شرکت ملی پست و در کنار آن همکاری شرکتهای خصوصی حوزه حمل و نقل توانستیم رهسپاری مرسولات پستی را انجام بدهیم.
اخلاقی تشریح کرد: این در حالی بود که رهسپاری مرسولهها در تمام دنیا شرایط بحرانی داشت و با محدویتهایی همراه بود. اما در پست ایران تحقق حداکثری SLA (موافقت نامه سطح خدمات) را تجربه کردیم.
بحث دیگری که با شیوع کرونا با آن درگیر شدیم، دغدغه فکری مردم بود. این که تصور میکردند اگر مرسولات پستی اسباب انتقال و انتشار کرونا در شهرهای مختلف را رقم بزند چه اتفاقی رخ خواهد داد. با مطرح شدن این نگرانی و جدیتی که وزیر ارتباطات در این خصوص داشت، اعتبارات خوبی برای مقابله با کرونا به تصویب هیات مدیره شرکت ملی پست رسید.
او افزود: این کار در تمام این ماهها به صورت مستمر انجام شده و هنوز نیز ادامه دارد. برنامه به این شکل است که کامیونها و مرسولات را سه بار در روز ضدعفونی و گندزدایی میکنیم. ضمن این که گندزدایی مرسولات در گلوگاههای پستی مانند چهارراه لشکر زیر نظر همکاران حوزه بهداشت به شکل مستمر انجام میشود.
نشانه فاصلهگذاری اجتماعی در شعب پستی، ارسال اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل برای کارمندان اداره پست سراسر کشور جزو کارهایی است که شرکت ملی پست برای جلوگیری از انتقال و شیوع گستردهتر کرونا انجام داده است.
اخلاقی اشاره کرد: در این مدت با افزایش یکباره حجم ترافیک بستههای پستی رو به رو بودیم. سالهای سال است که مجموعههای پستی بزرگ دنیا بر تغییر ذائقه مردم از ارسال پاکت به بسته و کالاهای حجمی تاکید دارند. این تغییرات با شیب ملایمی دنبال میشد اما با شیوع کرونا، اقبال مردم به سمت خرید الکترونیک و عدم حضور در فروشگاههای حقیقی این شیب سرعت بیشتری به خود گرفت. البته هدفگذاری دولت هم همین بود.
به این صورت شرکت ملی پست به حلقه اتصال شهروندان و فروشگاهها تبدیل شد و به همین دلیل بود که با ترافیک ۱۵۰ درصدی رو به رو شدیم.
او اضافه کرد: زیرساختهای شرکت ملی پست در روزهای اول با مشکلاتی همراه بود اما با ظرفیتسازی و تلاش شبانهروزی و بدون تعطیلی در نوروز و خردادماه توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم. عده زیادی از همکاران ما بیش از پنج ماه است که حتی یک روز هم مرخصی نرفتهاند.
اخلاقی اشاره کرد: در برخی از شهرهای کشور مانند زابل و اهواز، حتی دستگاههای دولتی نیز تعطیل بودند اما کارمندان شرکت ملی پست در کنار کادر بهداشت و درمان یک لحظه هم کار را قطع نکردند. حتی هشت همکار ما در زابل به کرونا متبلا شدند، اما کار توزیع و رهسپاری مرسولات یک لحظه هم در آنجا قطع نشد.
اختصاص مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۷۰ ریال اعتبار جهت افزایش ظرفیت ناوگان رهسپاری و توزیع مرسولات پستی در ایام مورد نظر به منظور پوشش افزایش ترافیک مرسولات پستی، ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۵۰ ریال اعتبار جهت تامین اقلام بهداشتی، ماسک، محلول ضدعفونی و دست کش، عملیات ضدعفونی و گندزدایی کامیونها، باجهها، مرسولات پستی و همچنین ضدعفونی محیط عملیاتی اداره کل تجزیه و مبادلات تهران و واحد پست فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، قرنطینه مرسولات با هدف پیشگیری از انتقال ویروس به سایر نقاط کشور به صورت روزانه، طراحی و توزیع تمبر یادبود «قهرمانان وطن» به پاسداشت ایثارگریها و فداکاریهای کادر درمان کشور از دیگران اقداماتی بود که شرکت ملی پست در این مدت انجام داد.