مدیرعامل اسنپ درباره موضوعات مختلفی سخن گفت و وعده داد برخی از مشکلات مانند بیمه رانندگان، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سفرها و موضوعاتی از این دست به زودی حل خواهد شد.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ که شب گذشته (۷ مرداد) در گفتوگوی زنده اینستاگرامی شرکت کرده بود در پاسخ به سئوالات متعدد کاربران درباره بیمه رانندگان اسنپ اعلام کرد: «برای پیگیری این موضوع، کمیتهای در داخل شرکت ایجاد کردهایم و هر روز درباره این موضوع کار میکنیم. مشکلی که وجود دارد این است که ما قرارداد کاری با دوستان راننده نداریم و برای همین، کار سخت میشود. به دنبال این هستیم که راهکاری پیدا کنیم. شاید نیاز به بازنگری در قوانین باشد یا شاید بتوانیم از قوانینی که وجود دارد به نوعی استفاده کنیم که این مشکل را برطرف کنیم.»
پس از آنکه دریافت عوارض از سفرهای تاکسیهای اینترنتی به تصویب رسید، مدیران این شرکتها اعلام کردند به دنبال حذف مالیات بر ارزش افزوده هستند. اکنون مدیرعامل اسنپ میگوید در تعاملی که با وزارت اقتصاد دارند، امیدوار است این اتفاق به زودی رخ دهد. او میگوید: «دستورالعملی در این زمینه در وزارت کشور در حال تهیه است که امیدواریم به زودی آماده شود و بدین ترتیب شاهد کاهش هزینه سفرها باشیم.»
رقابت، همکاری، تمرکز
موضوع تلاش اسنپ برای ایجاد انحصار در زمینههای مختلف، یکی از مواردی است که از سالهای گذشته فعالان بازار نسبت به آن گلایه داشتهاند و حتی در مواردی منجر به صدور رای از سوی شورای رقابت شده است؛ اما مدیرعامل اسنپ میگوید چنین موضوعی وجود ندارد و این شرکت تنها به دنبال افزایش سهم خود از بازار و رقابت با دیگران است.
خلج در این رابطه گفت:«اگر به گذشته برگردید ما بامیلو را داشتیم که در رقابت با دیجیکالا، فعالیتهایش را متوقف کرد. یا اسنپکیو که همین سرنوشت را داشت. آن زمان دنبال این نبودیم که بگوییم انحصار وجود دارد. شرکتها، شاخصههای ارزیابی غیر از شاخص مالی دارند که یکی از آنها سهم بازار است. ما با ۸۵ درصد سهم بازار دنبال این هستیم که هم این سهم را حفظ کنیم و هم آن را توسعه دهیم.»
او افزود: «باید ببینیم انحصار را چه تعریف میکنیم. آیا ما تنها ارائهدهنده سرویس هستیم؟ آیا ما تعیین کننده قیمت هستیم؟ نه. ما به واسطه اینکه در کل کشور سرویس میدهیم و برند شناختهشدهتری داریم، سهم بازار بیشتری داریم و همچنان دنبال رشد شرکت هستیم.»
مدیرعامل اسنپ، رقابت را طبیعی دانست و گفت: «شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، دائم با ما در تماس هستند و موضوعات را بررسی میکنند. اگر ۶ ماه اخیر را بررسی کنید نمونههای زیادی بوده ما از رفتار دیگران متضرر شدهایم؛ اما این رقابت است و ما هم دنبال این هستیم که رقابت داشته باشیم.»
او همچنین درباره همکاری اسنپ با دیگر فعالان این بازار گفت: «ما با داشتن سوپراپ، پلتفرمی هستیم که خدمات متنوعی را ارائه میدهیم. اخیرا هم سرویس جدیدی به نام اسنپ دکتر را معرفی کردیم. این نشان میدهد برای ارائه خیلی از سرویسها، به دنبال تیمهای خوب و شرکتهای قوی هستیم تا براساس شرایطی که مد نظر ما است به مجموعه ما ملحق شوند و خدمات متنوعی را داشته باشیم.»
خلج در عین حال تاکید کرد ارائه سرویسهای مختلف روی سوپراپ به معنی از دست رفتن تمرکز روی سرویس اصلی این شرکت نیست. او در این رابطه گفت: «داشتن سوپراپ به این معنی نیست که تمرکز از کسبوکار اصلی که همان تاکسی اینترنتی است دارد خارج میشود. این خودش به عنوان محصول جدا دارد ارائه میشود و تیم جداگانه دارد. همه سرویسهایی که روی این سوپراپ عرضه میشوند تیمهای مستقل دارند.»
مدیرعامل اسنپ اعلام کرد تسویه آنی با رانندگان به زودی راهاندازی خواهد شد.
پول، سفر، تخفیف
یکی از مواردی که در گفتوگوی اینستاگرامی بارها از سوی بینندگان درباره آن سئوال شد، نحوه قیمتگذاری سفرها بود. موضوعی که هم رانندگان و هم مسافرها از آن ابراز نارضایتی داشتند. مدیرعامل اسنپ در این رابطه گفت که ایجاد تعادل در این بازار، کار سختی است. خلج گفت: «تعادل برقرار کردن بین درخواستها و اینکه مسافران و رانندهها راضی باشند، کار سختی است. عوامل مختلفی مثل مکان درخواست، ساعت، آب و هوا، تعداد درخواستها، تعداد رانندهها و… در تعیین قیمت، موثر هستند و برای این کار الگوریتمی وجود دارد که مشخص میکند قیمت در چه نقطهای بایستد. سعی بر این است که در حد زیادی تعداد درخواستها را تبدیل به سفر کنیم. حتما برای رانندگان مهم است که تعداد درخواستها طوری باشد که بتوانند فعالیت کنند و برای مسافران هم مهم است که قیمتها به اندازهای باشد که تمایل به انجام سفر داشته باشند. این برقراری توازن و تعادل کار سخت و پیچیدهای است.»
او همچنین درباره «اسنپ کلاب» یا همان باشگاه مشتریان اسنپ که به تازگی آغاز به کار کرده است، گفت: «ما قبل از این باشگاه رانندگان را داشتیم و به تازگی باشگاه مشتریان را ایجاد کردهایم. این باشگاه برای مسافران شرایطی را فراهم میکند که براساس استفادهای که از پلتفرم ما انجام میدهند، از امکاناتی بهرهمند شوند. البته ممکن است در ابتدای کار، ایرادهایی در این زمینه وجود داشته باشد؛ اما امیدوارم در ادامه و با حل این مشکلات، سرویس خوبی در اختیار مردم قرار گیرد.»
مدیرعامل اسنپ در بخش دیگری از سخنان خود درباره درخواست برخی از رانندگان از مسافران برای پرداخت هزینه سفر به صورت نقدی یا کارتبهکارت، گفت: «پرداخت الکترونیکی یکی از حقوق مسافران است که ما با توجه به اینکه تسویه با رانندگان را روزانه انجام میدهیم، انتظار داریم پرداختها از روی اپلیکیشن انجام شود. مخصوصا در شرایط فعلی که انتقال فیزیکی پول میتواند خطرساز باشد.»
خلج وعده داد تسویه آنی با رانندگان نیز به زودی راهاندازی شود.
سهامداری و مدیریت
مدیرعامل اسنپ درباره حضور سرمایهگذاران خارجی در میان سهامداران این شرکت گفت: «سهامداران ما در سازمان سرمایهگذاری خارجی تایید شدهاند. راهاندازی چنین کسبوکاری نیاز به سرمایه دارد و آن زمان امکانش بود و چنین اتفاقی افتاد. سرمایهگذاری بزرگی انجام شده و ما هم تنها شرکتی نیستیم که سرمایهگذار خارجی داریم. علاوه بر سرمایهگذاری، انتقال دانش مدیرتی با حضور سرمایهگذار خارجی اتفاق افتاده است.»
سهامدارن اسنپ اکنون چند سرمایهگذار حقیق اروپایی، شرکت MTN آفریقای جنوبی، ایرانسل و هایپراستار هستند.
مدیر عامل اسنپ همچنین دخالت سهامداران در امور اجرایی این شرکت را رد و در عین حال تاکید کرد از تمامی ظرفیتها در تصمیمسازی برای شرکت استفاده میشود.
او همچنین درباره عرضه سهام اسنپ در بورس گفت که این شرکت در حال مطالعه در این زمینه است و اگر اهدافی که از ورود به بورس دارد، محقق شود، در آینده این کار را خواهد کرد.