تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 30, 2020
12:04 پنجشنبه، 9ام مردادماه 1399
کد خبر: 114630

نگرانی نمایندگان آمریکا از خریدهای انحصارطلبانه فیس بوک

 
 
در جریان برگزاری جلسه استماع ضدانحصارطلبی در کنگره آمریکا، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک به سوالات متعددی در مورد خریدهای این شرکت در سال‌های اخیر پاسخ داد.
 
به نقل از انگجت، خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ با پرداخت یک میلیارد دلار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه بود. نمایندگان کنگره در این زمینه به نامه‌هایی اشاره کردند که میان مدیران ارشد شرکت فیس‌بوک رد و بدل شده و در آنها به ضرورت خنثی سازی رقبای بالقوه فیس‌بوک اشاره شده بود. در یکی از این نامه‌ها دیو ونر مدیر امور مالی فیس‌بوک استراتژی فیس‌بوک در این زمینه را به تصرف زمین توصیف کرده است.
 
زاکربرگ خود در یکی از ایمیل‌های ارسالی به همکارانش تصریح کرده ما همیشه باید تمامی استارت اپ های رقیب خود را خریداری کنیم. البته هنوز مدتی زمان می‌برد که بتوانیم گوگل را بخریم. مدتی بعد که محتوای این ایمیل به رسانه‌ها نشت کرد زاکربرگ تبادل چنین ایمیلی را رد کرد و آن را یک شوخی توصیف کرد. وی در جلسه استماع کنگره نیز نگارش چنین ایمیل‌هایی را رد کرد.
 
در جریان برگزاری این جلسه پرامیلا جایاپال نماینده دموکرات واشنگتن از استراتژی فیس‌بوک برای کپی برداری از اپلیکیشن‌های رقیب انتقاد کرد و نحوه تعاملات تند وی با کوین سیسترام مؤسسان و مدیران عامل اولیه اینستاگرام را زیر سوال برد. وی در این مورد پرسید: آیا فیس‌بوک هرگز در زمان تلاش برای خرید شرکت‌های رقیب آنها را به کپی برداری از محصولاتشان تهدید کرده یا خیر؟ زاکربرگ در پاسخ این موضوع را رد کرد.
 
این نماینده همچنین به سابقه تهدید و پیگرد قضائی اسنپ چت توسط فیس‌بوک اشاره کرد و افزود فیس بوک برای کنترل انحصاری بازار فناوری از تاکتیک‌های غیرمنصفانه استفاده می‌کند که زاکربرگ اقدامات این چنینی و مکالمات تند و تهدیدآمیز با مدیران شرکت‌های رقیب را رد کرد.
 
جایاپال در ادامه گفت: فیس‌بوک با گردآوری و بررسی داده‌های ما کاربران، درآمد کسب می‌کند و از این اطلاعات برای جاسوسی از رقبا و کپی کردن و خرید رقبا و نابودی آنها استفاده می‌کند. زاکربرگ از قدرت فیس‌بوک برای تهدید رقبای کوچک‌تر و تضمین تداوم این مسیر استفاده کرده است. این تاکتیک‌ها باعث تقویت تسلط فیس‌بوک و استفاده از این تسلط به شیوه‌هایی مخرب شده است. مدل مورد استفاده فیس‌بوک جلوی پیشرفت و موفقیت شرکت‌های نوپا را می‌گیرد و به دموکراسی آسیب می‌زند.
 
در این جلسه در مورد خریدهای انحصارطلبانه دیگر شرکت‌ها مانند گوگل و آمازون نیز پرسش‌هایی مطرح شد. به عنوان مثال می‌توان به خرید شرکت تبلیغات آنلاین دابل کلیک توسط گوگل در سال ۲۰۰۷ و خرید خرده فروشی دیاپرز توسط آمازون اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.