سالهاست که کلاهبرداری از طریق اپلیکیشنها، معضلی جدی در صنعت موبایل به حساب میآید و دغدغه مهمی برای توسعهدهندگان بوده است. معمولا بزرگتر شدن بازار اپلیکیشنها و گستردگی تنوع آنها، با نرخ کلاهبرداریها رابطه مستقیمی داشته است. با این اوصاف انتظار میرفت در دوران بحران کرونا و خانهنشینی کاربران که میزان نصب و استفاده از انواع اپلیکیشن را بالا برده است، نرخ کلاهبرداری از این طریق هم افزایش پیدا کند. با این حال اما آمارها روایت دیگری از این ماجرا دارند.
آخرین تحقیقات شرکت تحلیلگر بازار موبایل AppsFlyer در این زمینه نشان میدهد که مجموع کلاهبرداری از طریق اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی در جهان و در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی برابر ۶/ ۱ میلیارد دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود آنکه این کاهش اتفاق خوبی برای صنعت موبایل است، اما این آمار نشان میدهد که بخش قابل توجهی از سرمایه در بازار موبایل همچنان در معرض خطر است. بد نیست بدانید که این گزارش براساس اطلاعات جمعآوری شده از ۷ میلیارد اپلیکیشن نصب شده به دست آمده است. کارشناسان این شرکت معتقدند در حالی که شیوع ویروس کرونا و همهگیری بیماری آن در سراسر جهان هنوز ادامه دارد و مردم برای سرگرمی و انجام کارهای روزانه شان به اپلیکیشنها روی میآورند، آگهیدهندگان همچنان باید تلاش کنند یک قدم از شرایط موجود جلوتر باشند؛ شرایطی که احتمالا میتواند باعث رشد دوباره کلاهبرداریها شود. این کارشناسان میگویند میزان کلاهبرداری از طریق اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی در دنیا کاهش یافته و این اتفاق به دلیل افزایش آگاهی در میان توسعهدهندگان و منتشرکنندگان و همچنین استفاده از روشهای بهتر برای مقابله با چنین کلاهبرداریهایی بوده است. با این حال بعضی کلاهبرداریهای پس از نصب اپلیکیشن امکان توقف در لحظه را ندارند و از طرفی کلاهبرداریهای مربوط به فضای داخلی اپلیکیشن هم مشکلی در حال رشد هستند. AppsFlyer در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که اغلب آگهی دهندگان اپلیکیشنهای موبایلی در حال افزایش میزان آگاهی خود از خطرات کلاهبرداری در اپلیکیشنها هستند، اما به خوبی میدانند که این نوع کلاهبرداریها در مدت زمان کوتاهی از بین نخواهند رفت.
بازیها امن ترند
بررسیهای انجام شده در این زمینه نشان میدهد که مجموع کلاهبرداری از طریق نصب اپلیکیشنها در جهان و در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی برابر ۶/ ۱ میلیارد دلار بوده که این میزان کاهش سالانه ۳۰ درصدی داشته که به عقیده کارشناسان ناشی از متوسط نرخ کاهش ۲/ ۱۳ درصدی این کلاهبرداریها در ۶ ماهه اول امسال بوده است. با این حال جالب است بدانید که میزان کلاهبرداریهای انجام شده در دسته اپلیکیشنهای مالی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است. این گزارش همچنین نشان میدهد که کلاهبرداری از طریق تبلیغات در اپلیکیشنهای اندرویدی تا ۵/ ۴ برابر بیشتر از اپلیکیشن های ایاواس بوده است.
در میان مناطق و کشورهای مختلف دنیا، ایالاتمتحده آمریکا کمترین نرخ کلاهبرداری از طریق نصب اپلیکیشن را دارد. این میزان در آمریکا بهطور متوسط به ۴/ ۳ درصد میرسد که ۷۵ درصد پایینتر از متوسط نرخ جهانی ۲/ ۱۳ درصد است. بازارهای منطقه آسیای پاسیفیک که بهطور سنتی بیشتر از مناطق دیگر مستعد کلاهبرداریهای تبلیغاتی هستند، نزدیک به ۶۰ درصد ضرر جهانی این نوع کلاهبرداریها را در اختیار دارند که برابر ۹۴۵ میلیون دلار است. با این حال آسیای پاسیفیک و به خصوص جنوب شرق آسیا پیشرفتهایی در این زمینه کرده است؛ تا جایی که نرخ این کلاهبرداریها در این منطقه در ماههای آوریل تا ژوئن امسال نسبت به ماههای جولای تا سپتامبر سال گذشته میلادی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
اپلیکیشنهای حوزه گیم تا حد زیادی در مبارزه با کلاهبرداری موفق بودهاند و این اتفاق به این خاطر افتاده که شرکتهای توسعه دهنده آنها مدت هاست فرآیند این مقابله را آغاز کردهاند. ۳۲ درصد از اپلیکیشنهای غیر بازی تقلبی هستند و طعمهای برای کلاهبرداری. در حالی که این میزان برای اپلیکیشنهای بازی به ۸/ ۳ درصد میرسد. در میان اپلیکیشنهای غیربازی، بیشترین میزان کلاهبرداری با ۴۸ درصد به اپلیکیشنهای مالی میرسد و بعد از آن اپلیکیشنهای خدمات سفر با ۴۵ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. به عقیده کارشناسان دلیل این موضوع به هزینه بالای نصب هر کدام از این اپلیکیشنها و بودجه بالای جابه جا شده در آنها مربوط میشود. از طرفی حملهها باتها به اپلیکیشنها همچنان ادامه دارد و ۶۲ درصد اپلیکیشنها را درگیر میکند. با این وجود، روشهای دیگر کلاهبرداری مانند دزدی در هنگام نصب (به خصوص برای اپلیکیشنهای بازی) و دزدی از طریق کلیک کردن همچنان رو به افزایش است که از میان آنها دزدی از طریق کلیک کردن در کشورهای آسیای پاسیفیک به شدت رایج است.
ولع کلاهبرداری در قرنطینه
تنها کاهش چشمگیر در میزان کلاهبرداریهای تبلیغاتی از طریق اپلیکیشنها در ماه مارس امسال اتفاق افتاد، زمانی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها را ناچار به اجرای قرنطینه و محدودیتهای رفتوآمد کرده بود. در حالی که مردم خانهنشین شده بودند، تقاضا برای نصب اپلیکیشنهای موبایلی به سرعت رو به افزایش بود. افزایش میزان نصب اپلیکیشنها در این دوره، کلاهبرداران را برای سوءاستفادههای احتمالی حریص کرده بود. در نتیجه نرخ کلاهبرداری در ماه مارس امسال نسبت به ماه فوریه چیزی در حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. با اینکه این حملات بهطور عمده موفقیتآمیز هم بودند، اما به کاهشی مشابه در ماه بعد منجر شدند.
استفاده از اپلیکیشنهای مربوط به شبکههای اجتماعی در طول دوران قرنطینه و خانه نشینی به شدت افزایش پیدا کرد تا رشد ۱۲ درصدی میزان کلاهبرداری از این طریق را در آمریکا به همراه بیاورد. در بعضی بازارها مانند بازار اپلیکیشنهای سرگرمی، توسعهدهندگان توانستند با وجود افزایش چشمگیر تقاضا، همچنان اپلیکیشنهایشان را از خطر کلاهبرداری محفوظ نگه دارند. به این ترتیب میزان کلاهبرداری از اپلیکیشنهای سرگرمی در دوره قرنطینه در آمریکا، تنها ۴ درصد باقی مانده است.