اپراتورها

تلفن همراه

August 4, 2020
11:20 سه شنبه، 14ام مردادماه 1399
کد خبر: 114816

تخلفی که یک ماهه شد

 امروز (۱۳مرداد) ماهگرد تخلفی است که در فروش بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها صورت گرفته و با گذشت ۳۱ روز همچنان همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.
 
همه چیز از یک ماه قبل آغاز شد. از شب ۱۳ تیرماه. آن‌هم نه بر اساس اعلام رسمی، کاربران فضای مجازی در صفحات توئیتر و اینستاگرام اعتراض به حذف بسته‌های بلند مدت اینترنت توسط اپراتورها را آغاز کردند. «محمدجواد آذری جهرمی» در مدت کوتاهی به کاربران فضای مجازی اعلام کرد : «این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و زورمان به اپراتورها می‌رسد.»
 
این آخرین پیام وزیر ارتباطات به اعتراض‌ها بود و عدم حضور وزیر ارتباطات در فضای مجازی پس از آن پیام و در دسترس نبودن او برای پاسخگویی به این مساله باعث شد تا امروز این اعتراضات بدون پاسخ باقی بماند.
 
پس از اخطار اولیه رگولاتوری به اپراتورها که ۱۴تیرماه انجام شد، کاربران منتظر نتیجه اخطار و عقب‌نشینی اپراتورها بودند اما نه تنها اخطار اولیه، بلکه جریمه دو میلیاردی سازمان تنظیم مقررات و ضرب‌الاجلی که سازمان حمایت برای اپراتورها اعلام کرد نیز نتوانسته است پس از یک ماه کاری، بسته‌ها را به حالت اولیه خود برگرداند. نه تنها این اتفاق نیفتاده که هیچ‌یک از اپراتورها و مسئولان رسیدگی به این تخلف نیز توضیح دقیقی در این خصوص نمی‌دهند.
 
ماجرای تخلف اپراتورها، حذف بسته‌های بلند مدت، تعریف بسته‌های کوتاه مدت و گران همگی جزو مواردی است که زندگی شهروندان در اوج شیوع دوباره کرونا و وابستگی به اینترنت را از گذشته سخت‌تر کرده است.
 
شروع سال تحصیلی، نیاز به دورکاری کارمندان، استفاده از زیرساخت دولت الکترونیک در جهت سلامت و انجام کارهای اداری تمام آن چیزی است که در خانه ماندن را برای مردم ممکن می‌کند. این در خانه ماندن اما این روزها به واسطه افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی برای تعداد زیادی از دهک‌های پایین جامعه سخت شده است.
 
حدود دو هفته قبل پس از ضرب الاجل صادر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی به بحث اپراتورها ورود پیدا کرد. اما این گره کور هنوز باز نشده است و کسی نمی‌داند این جدال تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.
 
هنوز به صورت رسمی مشخص نیست چه چیزی در انتظار اپراتوها است، چرا که اخباری از روند احراز تخلف، نوع رسیدگی و میزان جریمه به بیرون درز پیدا نکرده است، اما اخبار غیر رسمی از جریمه سنگین اپراتورها خبر می‌دهد.    
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.