بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 5, 2020
11:53 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1399
کد خبر: 114872

شاتل تا دو ماه آینده وارد بازار بورس می‌شود

رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل از ورود مجموعه «شاتل DSL» به بورس تا حداکثر دوماه آینده خبر داد. همچنین به گفته حسن شانه‌ساززاده، رئیس هیات مدیره گروه شاتل، «نماوا» و «شاتل موبایل» نیز دو ماه پس از عرضه «شاتل DSL» وارد بازار بورس می‌شوند. شانه‌ساززاده معتقد است به دلیل سرمایه‌گذاری‌های شاتل روی اینترنت VDSL، این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه از پتانسل بیشتری برخوردار است. او در این گفتگو خبر عرضه تی وی باکس اختصاصی نماوا تا سه هفته آینده در بازار ایران داد.
 
رئیس هیات مدیره گروه شاتل، در مورد جمله عجیب تبلیغ شاتل که گفته بود «با اینترنت شاتل، هیچ وب‌سایت جهانی بر روی شما بسته نیست» پرسید و به این نکته اشاره کرد که این تبلیغ در توییتر مورد توجه قرار گرفته و کاربران سوالات مختلفی در مورد آن پرسیدند؛ از جمله اینکه چرا سایت‌هایی مانند یوتیوب را نمی‌توان با اینترنت شاتل تماشا کرد.
 
رئیس هیات ‌مدیره گروه شاتل در پاسخ گفت: «یوتیوب را ما در ایران فیلتر کردیم و کنترل فیلترینگ کشور هم در دست مجموعه شاتل نیست. اما یک سری سایت‌های جهانی پرمخاطب و پراستفاده هستند که خدمات خود را روی آی‌پی ایران به دلیل مسائل تحریمی بسته‌اند؛ ما این سایت‌ها را دور زدیم و نیاز کاربران به فیلترشکن را برای دسترسی به این سایت‌ها برطرف کرده‌ایم.»
 
VDSL و تاثیر مثبت بیت استریم
سردبیر ماهنامه پیوست خطاب به رئیس هیات مدیره گروه شاتل گفت: «در مورد انحصار مخابرات بارها صحبت کردید، اخیرا توافق‌هایی پیرامون موضوع بیت‌ استریم شده، آیا این توافقی که در مورد این موضوع صورت گرفته اجرایی شده است؟»
 
شانه‌ساززاده ابتدا در مورد این توافق و پیشرفت‌های آن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «اتفاقی که قرار است در مورد اتصالات FTTC یا Fibres to the Cabinet بیافتد این است که ما کنار تمام کافوهای مسی که در کنار خیابان‌ها قرار دارند، یک کابینت برای تجهیزات اکتیو VDSL نصب‌ می‌کنیم تا سرویس اینترنتی با سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت را به مشتریان ارائه کنیم.»
 
او ادامه داد: «برای پوشش سراسری شهر تهران، باید در ۱۰ هزار نقطه کابینت نصب شود که فعلا ۷۰۰ کابینت نصب شده است.» به عقیده شانه‌ساززاده اگر برای هر کابینت به‌طور میانگین ۱۰ متر فیبرکشی نیاز باشد حدود ۱۰۰ کیلومتر فیبر در مجموع نیاز است.»
 
شانه ساز زاده رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل در مورد تاثیر بیت استریم بر فرآیند توسعه سرویس اینترنت ثابت نیز گفت: «ما دو مشکل اساسی داشتیم که خوشبختانه با پیش آمدن موضوع بیت استریم و کمک‌های وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت مخابرات حل شد. یک مشکل همراهی مخابرات ایران بود و دیگری مشکل برق که هر دوی این موارد با پیگیری‌های آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نتایج خوبی رسیده است عملا برطرف شده است.»
 
به گفته شانه‌ساززاده توافق شرکت شاتل برای ارائه سرویس اینترنت ثابت بر بستر فیبر در تهران، قم ، شیراز، مشهد و … بوده است که در تهران و قم و دزفول به مراحل اجرایی رسیده‌ایم و عملا دزفول نیز در حال انجام شدن است.
 
او در مورد سرعت اینترنت ثابت مشتریان شاتل در شهر دزفول گفت: «در حال حاضر میانگین سرعت مشتریان ما در دزفول که از سرویس VDSL استفاده می‌کنند، نزدیک به ۷۲ مگابیت است.»
 
شانه‌ساززاده در مورد تاثیر کابل برگردان کردن کابیت‌های مخابراتی برای ارائه خدمات VDSL توضیح داد: «اتفاق جالبی که هنگام کابل‌ برگردان می‌افتد این است که حتی اگر کاربر مودم VDSL خریداری نکند همچنان با همان مودم ADSL سرعتی تا ۲۰ مگابیت را تجربه خواهند کرد.»
 
سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به توییت وزیر ارتباطات در تیر ماه سال گذشته مبنی بر ۴ برابر شدن سرعت اینترنت ADSL و تبدیل آن به VDSL، در مورد تفاوت این ادعا با تجربه واقعی کاربران از سرعت پرسید. رئیس هیات‌مدیره شاتل در پاسخ توضیح داد: «ما باید ۱۰ هزار کابینت در تهران نصب کنیم. برای این کار نیازمند حمایت از سازمان‌های مختلف هستیم. یکی از نیازمندی‌های ما برق است که باید برای هر کابینت یک کنتور جداگانه برق و در مجموع ۱۰ هزار کنتور برق داشته باشیم.»
 
او ادامه داد:‌ «این درحالی است که گرفتن یک کنتور برق برای ساختمان حداقل ۷ تا ۸ ماه زمان‌ می‌برد.» به گفته شانه‌ساززاده با حمایت‌های وزیر در این خصوص و جلساتی که با وزیر ارتباطات با شرکت توزیع برق برای تسریع این روند برگزار کردند مشکل تامین برق حل شده است.
 
شانه‌ساززاده به کسب مجوز از شهرداری برای نصب کافو (جعبه یا کابینت‌های مخابراتی نصب شده در کنار خیابان برای انتقال دیتا از طریق سیم یا فیبر) به‌عنوان نیازمندی بعدی یاد کرد و توضیح داد: «باز هم با کمک وزیر و جلساتی که با آقای حناچی شهردار تهران برگزار کردند اکنون تا هزار کابینت مجوز داده شده است اما نزدیک به ۹ هزار کابینت دیگر نیاز داریم که هنوز مجوز آن‌ها صادر نشده است.»
 
شانه‌ساززاده در مورد آن هزار کابینت نصب شده و اینکه آیا سرعت کاربران در آن مناطق بهتر شده یا نه توضیح داد: «هر کاربری در آن مناطق که کابینت جدید نصب شده، اگر مودم VDSL هم خریداری نکند با همان مودم ADSL تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه افزایش سرعت خواهد داشت.»
 
پارازیت، مشکل جدی توسعه VDSL
رئیس هیات مدیره شاتل در مورد مشکل عجیب نویزی بودن مودم‌های Wi-Fi که پس از راه‌اندازی سرویس VDSL نمایان شده گفت:‌ «سرعت اینترنت VDSL با مودم VDSL از طریق کابل اترنت تقریبا ۷۰ تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه است. اما روی فرکانس ۲.۴ وای فای، مودم شدیدا نویز دارد و سرعت بیشتر از ۲۰ یا ۲۵ مگابیت نمی‌آید. این مشکل در کلان‌شهر‌ها پررنگ‌تر است.»
 
او افزود: «سری قبلی مودم‌های VDSL که خریداری کردیم تماما روی فرکانس ۲.۴ بودند که این موضوع باعث شد تا سری جدید مودم‌ها را Dual-Band سفارش دهیم. ما در موقعیت کنونی در آخرین لایه سرویس‌دهی قرار گرفته‌ایم. نویز خطوط در حال حاضر به ما این اجازه را نمی‌دهد که سرعت بالاتری به کاربر نهایی برسانیم.»
 
شانه‌ساززاده با اشاره به تکمیل ۲۵ درصدی پروژه کابل برگردان شهر قم و اتمام این پروژه تا ۳ ماه آینده اینطور ادامه داد:‌ «از بین تعداد کاربرانی که سرپیس آن‌ها به VDSL تغییر کرده تنها ۳۰ درصد درخواست مودم VDSL داده‌اند. نزدیک به ۷۰ درصد کاربران از استفاده همان مودم ADSL با افزایش سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه راضی هستند. البته قیمت مودم VDSL هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست.»
 
 سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به صحبت‌های شانه‌ساززاده در مورد همکاری اخیر با شهرداری و استفاده از شبکه فیبرنوری آن‌ها گفت: «دلیل اصرار بر ایجاد زیرساخت و فیبرکشی اختصاصی در این زمینه، با وجود همکاری اخیر شهرداری، انحصار است یا دلایل فنی دارد؟» شانه‌ساززاده در پاسخ گفت: «هدف اول ما این بود که بستر فیبر خود را داشته باشیم. چرا که پروژه ما تنها ارائه سرویس‌های FTTC و VDSL نیست. ما در آینده سرویس‌ FTTH را هم خواهیم داشت.»
 
شانه‌ساززاده ادامه داد: « سلوشن ما ترکیب FTTB، FTTH و VDSL است. این طرح هیبریدی بوده و به همین دلیل هر کابینتی که راه‌اندازی می‌شود هم لاین کارت VDSL و هم لاین کارت OLT (Optical Line Terminal) به طور مشترک در آن نصب می‌شود. ما بر خلاف پروژه قبلی مخابرات Pure FTTH نیستیم و معتقدیم نود‌هایی که به سرعت گیگ نیاز دارند خیلی محدودند برای همین ظرفیت خیلی کمتری برای FTTH (Fiber to the Home) در نظر گرفتیم.»
 
رئیس هیات‌مدیره شاتل در مورد مشکلات گیمر‌ها با پینک بالای اینترنت شاتل پاسخ داد: «یکی از پروژه‌های ما این است که بهترین مسیر را برای بازی‌های پرمخاطب پیدا کنیم. اما متاسفانه مشکل اینجاست که سرور‌های گیم اکثرا روی CDN هستند. این مساله باعث می‌شود تا بسته‌های دیتا از راه‌های مختلفی برای مثال یک بار از آمریکا، یک بار از آلمان و یک بار از عمان وارد کشور شود. به همین دلیل اختصاص یک مسیر ثابت برای پایین آوردن پینگ سخت می‌شود.»
 
او ادامه داد: «با وجود آن که تحریم‌ها کار را برای ما سخت کرده اما ما در حال مذاکره با این شرکت‌ها هستیم تا از آن‌ها CDN‌هایی دریافت کنیم که بتوانیم روی آن Static Rout بزنیم.»
 
 
شانه‌ساززاده در پاسخ به این سوال که سهم شاتل از ۵ میلیون پورت VDSL که وزارت ارتباطات اعلام کرده تا پایان سال آماده خواهد شد چقدر خواهد بود، گفت: «تجهیزات ما برای ارائه ۲ میلیون پورت آماده است اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که داریم مذاکره با شهرداری‌هادر شهرهای مختلف است. اگر وزارت ارتباطات در حل مشکلات با شهرداری کمک کند ما متعهد می‌شویم این ۲ میلیون تجهیزات را تا پایان سال نصب و راه‌اندازی کنیم.»
 
با اشاره به بحث داغ افزایش تعرفه اینترنت ثابت در سال گذشته عنوان کرد که امسال این موضوع از سمت شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت ثابت پیگیری نمی‌شود. شانه‌ساززاده در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تعرفه‌ها حل شده است یا نه، گفت: «این موضوع همچنان حل شنده و ما هفته گذشته نامه‌ای به آقای فلاح، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فرستادیم و در آن نامه آنالیز هزینه‌های خود را مشخص کردیم. متاسفانه بعد از کرونا افزایش هزینه‌های ما بیشتر از افزایش درآمد ما بود. تنها اتفاق خوبی که بعد از کرونا برای شاتل افتاد، رشد بسیار خوب نماوا و مهاجرت معکوس کاربران از اینترنت موبایل به اینترنت ثابت بود.»
 
 با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین وزیر ارتباطات مبنی بر این که مشکل اینترنت ثابت قیمت نیست و مشکل از کیفیت ارائه سرویس است این پرسش را مطرح کرد که آیا فکر نمی‌کنید شما در جلب رضایت مشتری ضعیف عمل کرده‌اید؟ شانه‌ساززاده در پاسخ عنوان کرد: «قدم بعدی ما در توسعه، سرمایه‌گذاری روی VDSL است. خوشبختانه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه را برای ما باز کرده و اگر ما تا آخر سال بهره‌برداری نکنیم مقصر هستیم. اما تا قبل از ابتدای امسال این راه برای ما بسته بود و حتی مخابرات جواب ما را هم نمی‌داد. اگر این توسعه و پیشرفت اتفاق بیافتد، رضایت و درنهایت استفاده کاربر از سرویس بیشتر خواهد شد و این موضوع به خودی خود درآمد ما را افزایش خواهد داد و دیگر نیازی نیست ما سرویس و تعرفه خود را گران کنیم.»
 
رئیس هیات‌مدیره شاتل در پاسخ به این سوال که آیا شاتل توان مالی کافی برای سرمایه‌گذاری روی گسترش سرویس VDSL را دارد یا خیر گفت: «هر کابینت نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد . خوشبختانه ما ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری روی پروژه VDSL را انجام داده‌ایم و برای نصب هر کابینت تنها ۱۵ میلیون تومان دیگر هزینه لازم است که در مجموع آن نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد. در نهایت این مبلغ برای شاتل عدد سنگینی نیست.»
 
شانه‌ساززاده در پاسخ به این سوال که چقدر از اختلالاتی که روی اینترنت وجود دارد مخصوصا در شیراز، به خود شاتل مرتبط است، توضیح داد: «ما هم در این مساله بی‌تقصیر نیستیم. برای مثال همین امروز( سه‌شنبه ۱۴ مراداد) ۲۰ دقیقه اختلال در شبکه تهران داشتیم که مقصر آن خودمان بودیم. اما نکته این است که ۹۰ درصد این مشکلات خارج از شاتل است و تنها ۱۰ درصد آن به ما برمی‌گردد.»
 
نماوا نمایش آنلاین فیلم و سریال
سردبیر ماهنامه پیوست در مورد میزان موفقیت سرویس نماوا در بازار VOD پرسید و گفت: «با وجود آن که خیلی از کاربران از سرویس نماوا ابراز رضایت کرده و خود شما به رشد قابل توجه این سرویس اشاره کردید اما به نظر می‌رسد سهم بیشتری از بازار دست رقیب شما در آپارت یعنی فیلیمو است.»
 
شانه ساز زاده رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل در پاسخ توضیح داد: «ما این سرویس را با هدف افزایش ضریب چسبندگی و میزان وفاداری مشتری به سرویس اینترنت شاتل راه‌اندازی کردیم. هدف ارائه سرویس Freemium به کاربران بود. بعد از آن که اعلام شد مجوز VOD صادر می‌شود، کار شکل قانونی به خود گرفت و هرموقع زیرساخت‌های قانونی شکل می‌گیرد، به دنبالش اعتماد برای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و کار بهتر و سریع‌تر پیش می‌رود.»
 
او ادامه داد: «ما حدود ۳ سال دیرتر از فیلیمو شروع به کار کردیم و اختلاف سهم یک به دوازدهی که آن موقع وجود داشت را به حداقل رساندیم. اکنون به جرات می‌توانم بگویم این بازار ۲ بازیگر اصلی دارد که یکی از آن‌ها ما هستیم.»
 
رئیس هیات مدیره مجموعه شاتل در ادامه از ۴۰ سریال در دست ساخت زیرنظر مجموعه نماوا و فیلیمو به‌طور مشترک خبر داد و گفت: «تعدادی سریال هم به‌صورت مستقل در دست ساخت قرار گرفته که از حدود ۶ ماه دیگر منتشر خواهد شد.»
 
شانه‌ساززاده در مورد سهم نماوا از بازار VOD‌ها به این موضوع اشاره کرد که جمع استفاده‌کنندگان این سرویس به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
 
شانه‌ساززاده در پاسخ به این سوال که آیا نماوا مانند فیلیمو که محصول سخت‌افزاری فیلیمو باکس را ارائه کرده قصد عرضه محصول مشابه را دارد یا خیر، گفت: «ما نیز به فکر عرضه این محصول بودیم. متاسفانه بخاطر کرونا به مشکل حمل و نقل برخوردیم و مدت زمان زیادی هم محصول در گمرک ماند؛ اما از حدود ۲ تا ۳ هفته دیگر تی وی  باکس نماوا نیز وارد بازار خواهد شد.»
 
شاتل موبایل تکلمیل کننده چرخه خدمات شاتل
ماهنامه پیوست در مورد وضعیت فعلی اپراتور مجازی شاتل موبایل و سهمش از بازار پرسید و شانه‌ساز‌زاده در پاسخ گفت: «در بازاری که دو غول بزرگ به نام‌های همراه اول و ایرانسل وجود دارد، حتی رایتل نیز نتوانست با انحصاری که روی شبکه 3G داشت بازار را از دست این دو اپراتور در بیاورد. اما شاتل موبایل در بازار MVNOها (اپراتورهای مجازی تلفن همراه) بسیار موفق بوده و ۸۰ درصد این بازار را در اختیار دارد.»
 
او ادامه داد: «ما از ابتدا به دنبال تکمیل چرخه داده و ارائه کل خدمات دیجیتالی از طریق شاتل بودیم. ما امکان ارائه سرویس‌های صدا، ویدئو و دیتا را روی شبکه ثابت و سیار داریم و از این حیث تنها بازیگر بازار هستیم.»
 
شانه‌ساززاده از قابلیت جدید شاتل موبایل مبنی بر استفاده از نزدیک‌ترین دکل مخابراتی اپراتورهای دیگر شبکه تلفن همراه روی شبکه خود خبر داد و در این خصوص توضیح داد: «از آنجایی که ما Multi MNO (اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه که از شبکه چند اپراتور اصلی سیار استفاده می‌کند) هستیم امکان تازه‌ای به شبکه موبایلی خود اضافه کردیم که به واسطه آن، گوشی کاربر به دکل مخابراتی هر اپراتوری که به آن نزدیک‌تر باشد وصل خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.