اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 12, 2020
11:12 چهارشنبه، 22ام مردادماه 1399
کد خبر: 115096

تمهیدات فضای مجازی برای عزاداری محرم و صفر

 معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: مرکز ملی فضای مجازی در تلاش برای هماهنگی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های این فضا برای تکریم و بزرگداشت شعائر دینی در ماه‌های محرم و صفر است.
 
ماه محرم امسال با شیوع کرونا در کشور و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی محدودیت‌ها در مراسم‌های عزاداری سیدالشهداء (ع) همراه شده است.
 
امیرخوراکیان روز سه شنبه با اشاره به موضوع تقابل و دوگانگی دو مساله انجام عزاداری و رعایت سلامت عزاداران اباعبدلله (ع) با توجه به شرایط امروز کشور گفت: مرکز ملی فضای مجازی در راستای تحقق توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری همراه با ابتکار از ظرفیت‌های فضای مجازی برای جبران محدودیت‌های مراسم بزرگداشت ایام سوگواری محرم، در تلاش است تا از همه توانایی و ظرفیت‌های کشور در فضای مجازی برای پیش‌ بینی و اجرای تدابیر لازم استفاده نماید.
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی به صورت مستمر به ویژه در دهه اول ماه محرم، رصد کامل و جامعی از وضعیت بازنمایی موضوعات مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) در فضای مجازی انجام و براساس آن گزارشی به فعالان فضای مجازی ارائه خواهد کرد. این گزارش علاوه بر شناخت و بررسی تهدیدات موجود، برنامه‌های مورد استقبال مردم را در فضای مجازی جهت معرفی الگوها و حمایت از بازنشر نمونه‌های برتر شناسایی می‌کند.
 
وی با اشاره به محورهای پیشنهادی تعیین شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی جهت ارائه به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی افزود: قرن هاست مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) به صورت یک برنامه غیررسمی و مردمی برگزار می‌شود. بنابراین تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه سلامت و مذهب ضمن توجه به این موضوع باید سعی کنند در ارائه هر گونه توصیه و دستورالعملی از مدل رسمی و حکومتی پرهیز کنند. ایجاد فضایی تعاملی میان هیئات و دسته‌جات عزاداری برای ارائه و اجرای این دستورالعمل‌ها به عنوان موضوعی حائز اهمیت باید مورد توجه تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه سلامت و مذهب قرار گیرد.
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به بندهایی از محورهای جمع‌بندی شده در یکصدونهمین جلسه کمیسیون ارتقاء تولید محتوای این مرکز که با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی برگزار شد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با راه‌اندازی سامانه‌ای برای قرارگرفتن تولیدات مذهبی هیات‌ها و اشخاص با رویکرد ماه محرم، امکان دسترسی آسان به محتوای مطلوب را برای سایر فعالان فضای مجازی فراهم می‌کند. همچنین مرکز ملی فضای مجازی، هماهنگی‌های لازم به‌منظور اطلاع‌رسانی در خصوص این بانک محتوایی و همچنین سرویس‌های فعال در این حوزه را توسط سازمان صداوسیما انجام خواهد داد.
خوراکیان همچنین افزود: مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز طرح «فراخوان ایده‌های عاشورایی در فضای مجازی» را با در نظر گرفتن تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص اطلاع‌رسانی گسترده و تخصیص جوایز معنوی ارزنده پیگیری خواهد کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همه امکانات خود را برای تأمین نیازهای زیرساختی، پهنای باند، ارتباطات و شبکه سایت‌های مذهبی فعال فضای مجازی در ایام محرم و صفر به کار خواهد گرفت.
 
خوراکیان افزود: «آستان قدس رضوی نیز آرشیو جامع و تولیدات خود را در این رابطه در اختیار فعالان فضای مجازی قرار خواهد داد. همچنین تولیدکنندگان برنامه با موضوع محرم می‌توانند از فضای حرم مطهر رضوی برای برنامه‌سازی استفاده کنند.»
 
وی در خاتمه گفت: همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرویس‌های محتوایی کشور در فضای مجازی به ویژه vod هانیز در این امر مشارکت فعال و گسترده خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.