نهمین دوره نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری اینوتکس بعدازظهر امروز (۲۵ مردادماه) پس از ۴ روز به کار خود پایان داد. این دوره از نمایشگاه اینوتکس به صورت آنلاین و حضوری به صورت همزمان برگزار شد. براساس آمار ارائه شده در مراسم اختتامیه این نمایشگاه ۳۷۰ غرفه در نمایشگاه اینوتکس ثبت شده و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بازدیدکننده ثبتنام شده از خدمات نمایشگاه استفاده کردند.
علی دادرس، کارشناس دبیرخانه اینوتکس ۲۰۲۰ در مراسم اختتامیه نمایشگاه اینوتکس که به صورت آنلاین بربستر آپارات برگزار شد، به ارائه آمار و ارقامی از نمایشگاه پرداخت و گفت: «برای برگزاری نمایشگاه امسال حدود ۲۰۰ نفر همکاری کردند و تقریبا ۱۳۰ هزار نفر-ساعت کار توسط نیروی متخصص انجام شده تا نمایشگاه برگزار شود.»
او افزود: «در کافه سرمایه ۱۳۰ استارتآپ ثبت نام اولیه کردند و از این تعداد ۲۵ استارتآپ تایید شدند و اطلاعات آنها به ۷۰۰ سرمایهگذار ارسال شد.«
طبق این گزارش در طی ۴ روز بیش از ۳۵۰ جلسه آنلاین بین سرمایهگذاران و استارتآپها برگزار شد. در بخش پاویون مشاوران و منتورها نیز ۲۰ مشاور حضور داشتند و ۱۰۰ ساعت زمان مشاوره توسط افراد رزرو شد.
دادرس ادامه داد: «بیش از ۲۵ جلسه میان استارتآپها و مجموعهها و شرکتهای بزرگ برگزار شد تا همکاری خوبی بین آنها شکل گیرد و این شرکتها از خدمات استارتآپها بهرهمند شوند. در بخش تجربه فناوری ۲۵ مستند مختلف از فناوریهای روزی که در شرکتهای دانشبنیان ایرانی توسعه داده شده است، به نمایش درآمد.» طبق گفته او مجموع زمانی این کلیپها بیش از ۲۲۰ دقیقه است.
دادرس همچنین در مورد بخشهای دیگر چون اینوجوان گفت: « بیش از ۲۵۰ دقیقه محتوای تخصصی و آموزشی در اینوجوان ضبط شده بود و ۹۰ دقیقه انیمیشن دوبله شده با محوریت کارآفرینی در این بخش به نمایش درآمد.»
او ادامه داد: «در بخش اینوتکس استیج بیش از ۶۵ سخنران حضور داشتند و در مجموع بیش از ۲۰ ساعت محتوا ارائه شد.»
به گفته کارشناس دبیرخانه اینوتکس ۲۰۲۰ ، امسال ۱۰ هزار بیننده در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشتند. او همچنین تاکید کرد:«در اینوتکس پیج بیش از ۱۲۰ استارتآپ از ۶ استان مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی و تهران ثبتنام کردند. دو تیم از هر شهر به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت ۱۲ تیم برتر روی استیج نمایشگاه رقابت فینال را برگزار کردند.»
براساس گفتههای دادرس بیش از ۳۷۰ غرفه در نمایشگاه اینوتکس ثبت شده و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بازدیدکننده ثبتنام شده از خدمات نمایشگاه استفاده کردند. درمورد بخش پیامها که بازدیدکنندگان میتوانستند با غرفهداران صحبت کنند، بیش از ۱۴ هزار پیام بین غرفهداران غرفههای مجازی و بازدیدکنندگان رد بدل شد.
در این مراسم همچنین اکبر قنبرپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس با بیان اینکه شبکهسازی هدف اول و آخر اینوتکس است، گفت: «اگر ما شبکهسازی نکنیم و اگر دیدگاههای خود را عرضه نکنیم، دچار مرگ فکری میشویم. به همین خاطر رویداد اینوتکس برگزار میشود تا شبکهسازی صورت گیرد. بازدیدکنندگان تنها به این نمایشگاه نمیآیند تا از محصولات غرفهها آگاه شوند یا سخنرانی گوش دهند بلکه هدف اول و آخر اینوتکس شبکهسازی بین افراد است.»
او ادامه داد: «البته به خاطر اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ داده، بحث شبکهسازی استارتآپها ضعیف شده است و ما در اینوتکس سعی کردیم تا دوباره اینکار انجام شود. امروز خبری درمورد برگزارنشدن نمایشگاه الکامپ شنیدم و متاسف شدم. نمایشگاه الکامپ هم نمایشگاه خوبی برای شبکهسازی است. ما برای برگزاری نمایشگاه اینوتکس پافشاری کردیم، چون تردید داشتیم که این شرایط به پایان برسد. امسال بهترین سالن و غرفهها را برای نمایشگاه در نظر گرفتیم اما نتوانستیم به صورت حضوری برگزار کنیم.»
در پایان مراسم همچنین سه تیم برگزیده اینوتکسپیج معرفی شدند.در این دور از نمایشگاه اینوتکس به تیم اول ۸ میلیون تومان، تیم دوم ۵ میلیون تومان و تیم سوم ۳ میلیون تومان تعلق گرفت. بر اساس رای داوران تیم CYCLOPS به عنوان تیم اول، تیم anti alopesoia به عنوان تیم دوم و تیم سوچن هم به عنوان تیم سوم برگزیده شدند. براساس آرای مردمی همچنین تیم استارتآپی Idia به عنوان تیم برتر انتخاب شد.