تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 16, 2020
17:00 یکشنبه، 26ام مردادماه 1399
کد خبر: 115245

گوگل حساب دیجیتالی بانکی افتتاح می‌کند

سالهاست که بانکداران نگران ورودی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند فیسبوک، آمازون، گوگل، مایکروسافت و اپل به حوزه بانکی هستند، این نگرانی حالا قرار است به شکلی کنترل شده به حقیقت بپیوندد؛ گوگل با بانک BBVA آمریکا تفاهمی امضا کرده که طبق آن این بانک یک حساب بانکی دیجیتال از طریق گوگل‌پی به مشتریانش عرضه می‌کند.
 
 با توجه به مقررات و قوانین سختگیرانه حوزه بانکی، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی برای تبدیل شدن به یک بانک واقعی رغبتی ندارند و بیشتر مایلند با بانک‌هایی که این پیش‌نیازهای قانونی را برآورده کرده‌اند همکاری کنند. حال گوگل نیز در همکاری خود با تعدادی از بانک‌های آمریکایی می‌خواهد فضای خدمات رسانی خود را گسترش دهد.
 
این شرکت در بیانیه خود در همین زمینه  اعلام کرد: «BBVA به مشتریانی که علاقه‌مند باشند از طریق گوگل‌پی حساب های بانکی دیجیتال ارائه می‌دهد. مشتریان از مهارت گوگل در ارائه خدمات مشتری بهره‌مند خواهند شد و BBVA نیز روی این قابلیت‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.»
 
BBVA که خود در عرصه جهانی از پیشگامان حوزه بانکی محسوب می‌شود اعلام کرد که همکاری با گوگل باعث رشد اساسی بانکداری دیجیتال در آمریکا خواهد شد. خاویر رودریگز، مدیرعامل بانک BBVA گفت: «زمانی که ما برنامه استراتژیک پنج‌ ساله خود را در ژانویه به اطلاع عموم رساندیم، اعلام کردیم که این دو رکن اقتصادی قرار است با پیشنهادهای دیجیتال به مشتریان بیشتری خدمت‌رسانی کنند و ما از تخصص خود در امور مالی، دیجیتال و نوآوری برای کمک به سلامت اقتصادی امشتریان استفاده می‌کنیم.»
 
او ادامه داد: «این همکاری با گوگل کاملا در راستای همین اقدام صورت گرفته‌است. درجهان امروز توانایی ارائه خدمات مالی در فضای دیجیتال، از افتتاح حساب گرفته تا تراکنش و درک سلامت اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است و باعث شده این همکاری اهمیت بیشتری پیدا کند. آینده‌ بانکداری در همکاری با شرکت‌هایی همچون گوگل نهفته است. پیروز نهایی همکاری شرکت‌های مالی و تکنولوژی‌های بزرگ مشتریان هستند.»
 
هنوز جزئیات مشخصی از این پروژه منتشر نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که گوگل قرار است به درگاهی برای پلتفورم بانکداری دیجیتال در BBVA تبدیل شود. سال گذشته گوگل از همکاری خود با اتحادیه اعتباری استنفورد و سیتی (citi) خبر داد. این شرکت علاوه بر BBVA با بانک موبایل، هریس BMO، بانک جامعه ساحلی (Coastal Community)، اولین بانک استقلال (First Independence Bank) و SEFCU نیز همکاری می‌کند.
 
آلیسون کلارک، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی فورستر در این زمینه می‌گوید: «شاهد اوج شکل‌گیری بانکداری دیجیتال هستیم. آینده اینجاست. گوگل در حال راه‌اندازی بازاری برای بانکداری است و تمامی ۸ بانک و اتحادیه اعتباری بخشی از آن خواهند بود.» با اینکه جزئیات کامل در مورد همکاری گوگل با این بانک منتشر نشده؛ اما او‌ پیش بینی کرده‌است که گوگل همانند یک محیط بانکی همراه به افتتاح حساب بپردازد.
 
او می‌گوید: «من به عنوان مشتری وارد شده و محصولاتی همچون حساب جاری یا سپرده را از طریق پلتفورم تقویت شده گوگل‌پی انتخاب می‌کنم. بانک در پشت صحنه در واقع مالک محصول است و پول را جابه‌جا می‌کند، اما مشتری با درگاهی که گوگل خواهد ساخت در ارتباط است.» او عقیده دارد که این موضوع برای برندسازی بانکی اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
حالا سوال این است که با اینکه به نظر می‌رسد شاهد برندسازی مشترک بین یک بانک و گوگل هستیم؛ اما آیا مشتریان برندی را مشاهده می‌کنند یا اصلا به این موضوع اهمیت می‌دهند یا اینکه مشتری به بازار رجوع خواهد کرد و بهترین درصد سودی که بانک یا اتحادیه اعتباری ارائه می‌کند را انتخاب خواهد کرد؟
 
به عقیده کلارک در نهایت بانک‌ها باید بر سر قیمت و هزینه‌ها با یکدیگر رقابت کنند. او می‌گوید: «مشتریان بر این عقیده‌اند که از طریق ابزارهای مدیریت امور مالی، بودجه‌دهی، پاداش و بسته‌های انگیزشی موجود در گوگل‌پی به سود می‌رسند.»
 
او ادامه می‌دهد: «با اینکه بانک مالک اصلی مشتریان خواهد بود؛ اما گوگل احتمالا به داده‌های مشتریان دسترسی خواهد داشت. گوگل به داده‌های اکوسیستم بانکی و بازرگانی نیاز دارد، زیرا این داده‌ها از فروش تبلیغاتی پشتیبانی می‌کنند و داده‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که مثلا می‌توانند برای پشتیبانی از برنامه پاداش بازرگانی به بازرگانان بفروشند.»
 
طبق گفته او «این قابلیت‌ها نه برای تبدیل شدن به بانک بلکه در زمینه‌های دیگر استفاده خواهند شد.» بانک‌ها هم در این بین از درگاه‌های پیشرفته‌ای سود می‌برند که این شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دائما آنها را اصلاح و نگهداری خواهند کرد.
 
بانک‌ها با همکاری با این شرکت‌ها بدون سرمایه‌گذاری روی رابط‌‌های کاربری پیچیده به آخرین نسخه این رابط‌های کاربری دسترسی خواهند داشت. با این وجود بانکداران باید این ذهنیت کهنه را که پلتفرم تکنولوژی کاملا باید توسط خود بانک‌ها ساخته و کنترل شود کنار بگذارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.