اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 17, 2020
14:56 دوشنبه، 27ام مردادماه 1399
کد خبر: 115280

در سال گذشته ۹۸ میلیون آگهی روی «دیوار» منتشر شد

دیوار، پلتفرم‌ نیازمندی آنلاین، درگزارش جامع عملکرد سال ۹۸ خود اعلام کرده است که در طول سال گذشته، ۹۸ میلیون آگهی یعنی به طور میانگین روزانه ۲۷۰ هزار آگهی روی این پلتفرم منتشر شده و ۴۴۷ هزار کسب‌وکار فعال آگهی‌های خود را روی دیوار ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش همچنین ۲۰ میلیون تعداد نصب اپلکیشن دیوار در کافه بازار صورت گرفته است و دیوار ۳۵ میلیون کاربر فعال دارد. بیشترین کاربران دیوار نیز در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان ، البرز، فارس و آذربایجان شرقی بوده‌اند و بیش از نیمی از آگهی‌ها رابه خود اختصاص داده‌اند.
 
 پلتفرم دیوار در شرایطی گزارش عملکرد سال گذشته خود را منتشر می‌کند که سال پرچالشی را پست سر گذاشت، علاوه بر اینکه در طول این سال‌ بارها از سوی دستگاه‌های نظارتی تهدید به فیلتر شد، با دستور مقام قضائی بارها  قیمت‌های خودرو و مسکن از روی این پلتفرم و پلتفرم‌های مشابه به بهانه تاثیر بسترهای آنلاین در افزایش قیمت‌ها حذف شد. این موارد سبب شد تا سیاست‌گذاری‌های ثبت تقاضا روی این پلتفرم تغییر کند و تا حدودی مراجعه یا ارائه آگهی روی این سرویس را کاهش دهد.
 
در این گزارش که در شش فصل تحت عنوان‌های «محیط‌ زیست»،«نظارت بر آگهی‌ها»، «پاسخگویی در دیوار»، «دیوار و کمک به کسب‌وکارها»، «رفتار کاربران» و «دیوار در سالی که گذشت» منتشر شده است، اعلام شده که در طول سال ۹۸ در حدود ۹۸ میلیون آگهی روی این پلتفرم ثبت شده‌است و ۴۴۷ هزار کسب و کار فعال نیز آگهی‌های خود را روی دیوار گذاشته‌اند.
 
 
در سال گذشته ۴۴۷ هزار کسب و کار فعال در دیوار آگهی‌های خود را ثبت کردند
 
با وجود اینکه در طول سال ۹۸ بسترهای آگهی آنلاین به دلیل نوسانات قیمت تحت فشار بودند؛ اما طبق گزارش منتشر شده از سوی دیوار در بازار خودرو ۹/۶ آگهی در شاخه خودرو سواری منتشر شده و ۱۹/۳ درصد از تعداد معاملات بازار خودروی تهران از طریق دیوار صورت گرفته است. دیوار همچنین در این بخش خدماتی چون «راه‌اندازی پنل نمایشگاهی خودرو» و «راه‌اندازی سرویس کارشناسی در محل و فروش سفارشی کارنامه» ارائه داده است.
استقبال مردم از بسترهای آنلاین برای خرید و فروش خودرو موجب شد تا بسیاری از معاملات خودرو به این سمت هدایت شود از همین رو بسیاری از مقام‌های نظارتی بخشی از افزایش قیمت را به دلیل اعلام قیمت‌های غیر واقعی خودرو از طریق این پلتفرم‌ها عنوان کردند و معتقد بودند بسیاری از دلالان خودرو از طریق این پلتفرم‌ها از جمله دیوار موجب افزایش قیمت می‌شوند. این موارد موجب شد تا دیوار مسیر احراز هویتی جداگانه و همچنین محدودیت در تعداد ثبت آگهی روی این پلتفرم‌ را در نظر بگیرد؛ از این رو تلاش کرد تا حضور دلالان در این بازار را کاهش دهد و کالا را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند. حذف قیمت‌ها به خصوص حذف قیمت مسکن و اجاره بها از روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین فقط موجب نارضایتی کاربران این پلتفرم‌ها قرار نگرفت بلکه بهاره آروین عضو شورای شهر تهران نیز این اقدام را نقض حقوق شهروندی عنوان کرد. طبق این گزارش در بخش اجاره مسکن نیز، ۷۷/۸ درصد سهم دیوار از تعداد معاملات در حوزه مسکن است و ۹۶ درصد هم سهم دیوار از بازار آنلاین اجاره مسکن.
 
هم‌اکنون پلتفرم دیوار تبدیل به یکی از اپلکیشن‌‌های روزمره مردم برای بررسی‌قیمت‌ها شده است و قیمت بسیاری از کالاها را می‌توان از طریق این اپلیکیشن به دست آورد. به همین خاطر در این گزارش اعلام شده که این اپلیکیشن ۳۵ میلیون کاربر دارد. رقمی در حدود مجموع جمعیت پنج کشور سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند و نروژ. همانطور که دیوار تحلیل کرده است از هر خانوار ایرانی ۱.۴ نفر کاربر وفادار دیوار هستند.
 
 
مهم‌ترین رویدادها
طبق گزارش دیوار از مهمترین رویدادهایی که این پلتفرم تجربه کرده است می‌توان به اضافه شدن حالت تاریک و دسترسی‌پذیری برای نابینایان و کم‌بینایان در اپلکیشن دیوار در خردادماه، «پیوستن آی‌هوم به مجموعه دیوار، رونمایی از خدمات کارشناسی خودرو در محل با عنوان سرویس کارنامه و رونمایی از پنل ویژه آگهی آژانس‌های املاک در شهریور ماه» و «حذف آگهی‌های الکل و ژل ضدعفونی برای مقابله با گران‌فروشی و حذف آگهی‌ اقامتگاه‌‌ها برای مقابله با شیوع کرونا در اسفندماه اشاره کرد.
 
 
 
 
رویدادهای مهم دیوار در سال ۹۸
 
کاربران چگونه رفتار می‌کنند
در بخش دیگری از این گزارش پلتفرم دیوار به تعداد آگهی‌های منتشر شده در دیوار و پرآگهی‌ترین ماه و محبوب‌ترین شاخه‌های آگهی کاربران پرداخته است. در سال گذشته ۹۸ میلیون و ۷۵۴ هزار آگهی در دیوار منتشر شد. یعنی در سال ۹۸ به طور میانگین روزانه ۲۷۰ هزار آگهی منتشر شده است. در ۱۴ بهمن سال گذشته همچنین ۳۷۵ آگهی در دیوار منتشر شد که بیشترین تعداد آگهی منتشر شده در یک روز در سال ۹۸ بوده است.
 
 
بهمن ماه سال گذشته بیشترین آگهی‌ها در سال ۹۸ منتشر شد
 
در این گزارش تعداد آگهی‌های منتشر شده با ارتفاع برج میلاد و آزادی مقایسه شده است.  ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است و اگر هر آگهی را یک کاغذ در نظر بگیریم و آنها را روی هم بچینیم ارتفاع آن ۵۹۲ متر می‌شود که از مجموع ارتفاع برج میلاد و برج آزادی هم بلندتر است.
 
در بخش دیگری از گزارش، بهمن ماه به عنوان پرآگهی‌ترین ماه سال معرفی شد و براساس نمودار زیر شیوع کرونا در اسفندماه سبب شد تا در این ماه تعداد آگهی‌های منتشر شده با افت بسیاری روبرو شود. هر چند کرونا موجب شده تا میزان آگهی‌ها به صورت چشم‌گیری علی‌رغم اینکه باید افزایش می‌یافت کاهش بیابد؛ اما بازهم مقایسه تعداد آگهی‌های منتشرشده نشان می‌دهد که فروردین ماه یکی از ماه‌هایی است که کمترین میزان آگهی‌ها روی این بستر منتشر شده و به نظر می‌رسد تعطیلات نوروزی روی آگهی‌های منتشر شده از سوی مردم روی این پلتفرم تاثیر مستقیمی داشته است. اگر در کنار این جدول میزان آگهی‌هایی که در هر ماه منجر به خرید و فروش شده‌اند نیز ثبت می‌شد شاید امکان مقایسه بهتری فراهم می‌شد.
 
 
شیوع کرونا سبب شد تا تعداد آگهی‌ها در اسفندماه کاهش یابد
 
دیوار همچنین در این گزارش آمار و ارقامی از بازدید آگهی ارائه داده است. به این ترتیب بیش از ۹۴ درصد بازدیدها از طریق اپلکیشن دیوار و بین ۵ تا۶ درصد از وب‌سایت بوده است. در اصل موبایل ساده‌ترین و پرمصرف‌ترین ابزار برای مشاهده آگهی‌های دیوار و همچنین گذاشتن آگهی روی این بستر است؛ عکاسی ساده‌تر با دوربین‌های هوشمند و امکان قرار دادن هم‌زمان آنها روی این اپلیکیشن یکی از دلایلی است که استفاده از اپلکیشن ‌را برای کاربران دیوار ساده می‌کند، از سویی در صورت تصمیم به خرید یک کالا در همان زمان امکان برقراری تماس تلفنی وجود دارد.
 
در دیوار با وجود تنوعی که در محصولاتش وجود دارد، تقریبا امکان خرید و فروش همه نوع کالا از طریق این بستر فراهم شده است؛ اما همچنین محبوب‌ترین آگهی‌ها مربوط به آگهی‌های خودرو است.  ثبت ۹/۶ میلیون آگهی برای خودرو سواری این دسته را تبدیل به پرآگهی‌ترین زیردسته دیوار کرده است. بیشترین کاربران در دیوار هم متعلق به استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، البرز، فارس و آذربایجان شرقی است که بیش از نیمی از آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
 
تهرانی‌ها با ثبت بیش از ۴ میلیون آگهی روی پلتفرم دیوار بیشترین آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و خراسان رضوی با فاصله از تهران در رتبه دوم قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در این گزارش جنسیت افراد ثبت کننده آگهی در دیوار است. بیش از نیمی از کاربران دیوار مرد هستند. طبق این گزارش ۶۵ درصد کاربران دیوار مرد و ۳۵ درصد آنان زن هستند.
 
 
شاخه وسایل نقلیه محبوب‌ترین شاخه‌های آگهی در سال گذشته بود
 
بازاری برای کسب‌وکارها
در سال گذشته ۴۴۷ هزار کسب‌وکار فعال در دیوار مشغول فعالیت بودند. دیوار این امکان را فراهم کرده تا کسب‌وکارها از سراسر کشور به معرفی محصولات خود از طریق این سرویس بپردازند. دسته «املاک» همچنین محبوب‌ترین دسته بین کسب‌وکارهای فعال در دیوار است و صد و چهار هزار و ۹۱۴ کسب‌وکار در این دسته خدمات خود را عرضه می‌کنند. یک سوم از کل آگهی‌های دیوار یعنی ۳۱ میلیون آگهی نیز مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. دیوار همچنین در کاهش ریسک سرمایه کسب‌وکارها هم اثرگذار بوده است.
 
براساس تحلیل دیوار در یک سال گذشته ارزش کل لوازم مربوط به خانه که در دیوار فروش رفته در حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش ۱۴۳ درصدی این مبادلات نشان دهنده کاهش ریسک سرمایه و در نتیجه اعتماد بیشتر افراد برای مبادله در این سایت بوده است. با شیوع کرونا و پیاده‌سازی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از کسب‌وکارها اقدام به عرضه محصولات و کالاهای خود از طریق پلتفرم دیوار کردند. افرادی که امکان ایجاد فروشگاه‌ها مجازی در یک دوره زمانی کوتاه را نداشتند با حضور در این پلتفرم اقدام به عرضه و فروش محصولات خود کردند.
 
 
یک سوم آگهی‌های دیوار مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است
 
 
 
نظارت همیشگی
با وجود انتقاداتی که به صورت مکرر از این پلتفرم به دلیل نظارت ناکافی صورت می‌گیرد؛ اما طبق این گزارش روزانه در حدود ۱۱۷ هزار آگهی اجازه ثبت روی این پلتفرم به دلایل مختلف را ندارند و از روی پلتفرم حذف می‌شوند. براین اساس درسال گذشته دیوار ۷۶/۸۳ درصد آگهی‌ها را تایید کرده  و۲۳/۱۷ درصد آگهی‌ها رد شده‌اند. دیوار همچنین در گزارش خود دلایل رد آگهی‌ها را هم اعلام کرده است. به این صورت پلتفرم دیوار در روز به طور میانگین ۵۰۰ هزار آگهی را بررسی می‌کند. در این بین ۲۶ هزار آگهی به صورت میانگین در هفته به دلیل غیرمجاز بودن کالا و خدمات آگهی رد شده‌اند. دلایل دیگر رد شدن آگهی‌ها از دیوار مربوط به دستور پلیس امنیت، دستور سازمان محیط زیست، دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و  به دستور مراجع قضایی است.
 
 
 
 
۱۱۷ هزار آگهی روزانه تعداد آگهی‌ رد شده در دیوار است
 
 
 
پلتفرم دیوار همچنین روی چت‌های انجام شده در دیوار هم نظارت می‌کند و دلیل آن را تامین امنیت کاربران و جلوگیری از سواستفاده سودجویان، متخلفان و مزاحمان اعلام کرده ‌است. براساس این گزارش ۳۰۰ هزار چت در ماه از طریق تکنولوژی هوش مصنوعی در دیوار بررسی می‌شود، که در نتیجه ۲۰ هزار کاربر در ماه به خاطر رفتار ناهنجار برای مدتی اجازه چت نخواهند داشت. بخش پشتیبانی دیوار با بیش از ۱۰۰ پشتیبان در سال گذشته به یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۱۹۷ تماس یعنی سه هزار و ۳۸۱ تماس در روز ثبت شده پاسخ داده است. ۱۹ خردادماه سال گذشته با ثبت  ۱۲ هزار و ۳۱۹ تماس،‌شلوغ‌ترین روز کاری مرکز تماس دیوار در سال ۹۸ محسوب می‌شود.
 
دیوار و محیط‌ زیست
هر چند بسیاری معتقدند که دیوار موجب کاهش ثبت آگهی‌های خرد در مطبوعات شده است و با نگاهی گذرا به میزان آگهی‌های ثبت شده در بخش آگهی‌های همشهری و مقایسه آن با چند سال قبل می‌توان این گفته را تایید کرد؛ اما بی‌شک دیوار موجب کاهش تولید زباله و نجات درختان هم شده است. تصور کنید تمامی این آگهی‌ها قرار بود در بسترهای کاغذی منتشر شود در آن صورت چه تعداد درخت باید قطع می‌شد! البته فقط دیوار روی کاهش مصرف کاغذ موثر نبوده است؛ بلکه استفاده مجدد از کالاهای دسته دوم نیز موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.
در سال گذشته ۸۹۰ هزار کالای الکترونیکی دست دوم به ارزش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دیوار معامله شده است. براساس بررسی‌های دیوار اگر این تعداد قطعه فلزی به زمین‌های ضایعات و زباله منتقل شود، میلیون‌ها سال طول می‌کشد که دوباره به طبیعت بازگردد و آنطور که این پلتفرم بررسی کرده، ۹۸ میلیون آگهی روی دیوار منتشر شده که اگر هر دو آگهی روی یک برگه A4 منتشر شود، از آنجایی که برای هر هشت هزار برگه A4، یک درخت قطع می‌شد. براساس بررسی‌های دیوار برای ۹۸ میلیون آگهی باید ۶۱ هزار و ۲۵۰ درخت قطع شود. به این صورت دیوار مانع تولید نزدیک به هزار و ۲۰۰ تن کربن دی اکسید در سال گذشته شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.