تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 17, 2020
16:42 دوشنبه، 27ام مردادماه 1399
کد خبر: 115292

بیمه مرکزی برای فین‌تک‌ها سوئیچ اختصاصی ایجاد می‌کند

بیمه مرکزی تصمیم دارد برای ارائه بهتر خدمات به فین‌تک‌های فعال در حوزه بیمه‌ای، سوئیچ تخصصی فین‌تک برای این شرکت‌ها ایجاد کند. درصورت ایجاد این سوئیچ، APIهای بیمه‌ای شرکت‌های بیمه روی این بستر قرار خواهند گرفت و فین‌تک‌ها به بصورت مستقیم با اتصال به این API ها می‌توانند بیمه‌نامه صادر کنند و خدمات به مشتریان خود ارائه دهند.
 
به گزارش پیوست، هرچند در شرایط فعلی نیز برخی از استارت‌آپ‌ها اقدام به ارائه خدمات بیمه‌ای آنلاین به تعدادی از کاربران خود کرده‌اند؛ اما این شرکت‌ها تا کنون بیشتر شبیه یک نمایندگی از شرکت بیمه یا بازاریاب آنلاین عمل کرده‌اند. در صورت ایجاد این بستر و ارائه API شرکت‌های بیمه‌ای روی آن استارت‌آپ‌ها در اصل تبدیل به کارگزاری‌های آنلاین خواهند شد.
 
سید قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در گفت‌وگو با پیوست در این مورد گفت: «در مرحله اول در نظر داریم این بستر را برای فروش بیمه شخص ثالث فراهم کنیم و در صورت اجرای موفق این طرح، به تدریج به سایر حوزه‌ها نیز گسترش خواهد یافت.»
 
 
سید قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی
 
سید قاسم نعمتی تاکید کرد که این سوئیچ از نظر فنی تا ۲ ماه دیگر آماده می‌شود و امکان ارائه سرویس از طریق آن فراهم خواهد شد. طبق گفته او بیمه مرکزی هم‌اکنون در حال گرفتن API از شرکت‌های بیمه‌‌‌ای مختلف و خرید و نصب یکسری از تجهیزات زیرساختی برای ارائه این سرویس‌هاست.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی اعلام کرد در صورت پیاده‌سازی این بستر امکان صدور بیمه شخص ثالث برای استارت‌آپ‌ها در پورتال خودشان فراهم می‌شود. از سویی نظارت بیمه مرکزی روی این استارت‌آپ‌ها نیز تکمیل می‌شود و فرایند اجرای کار و خرید بیمه‌نامه نیز برای کاربر نهایی ساده‌تر خواهد شد.
 
بیشترین فروش بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌ای و فروشندگان بیمه آنلاین به بیمه شخص ثالث اختصاص دارد. با وجود اینکه هیچ منعی برای ارائه و فروش بیمه‌نامه‌های دیگر وجود ندارد استارت‌آپ‌های بیمه‌ای بیشترین تمرکز خود را تا کنون روی بیمه شخص ثالث گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل استقبال شرکت‌های استارت‌آپی از فروش بیمه شخص ثالث علاوه بر اجباری بودن این نوع بیمه صدور کد یکتا برای بیمه شخص ثالث است. صدور کد یکتا برای بیمه‌های شخص ثالث موجب شده تا امکان رهگیری این بیمه ها از طریق پورتال بیمه مرکزی فراهم باشد و نظارت نیز به صورت ساده‌تر و شفاف‌تری صورت گیرد.
 
حال رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی خبر می‌دهد که صدور کد یکتا برای بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی به صورت آزمایشی از ابتدای امسال آغاز شده و شکل نهایی شده به خود گرفته است.
 
طبق گفته نعمتی هم‌اکنون صدور کد یکتا برای صدور انواع بیمه‌نامه‌های آتش سوزی اجباری شده و به زودی برای بیمه‌نامه‌های حوزه حمل‌ونقل نیز اجباری می‌شود.
 
او با اشاره به تفاوت‌هایی که میان رشته آتش‌سوزی و رشته شخص ثالث وجود دارد گفت: «با وجود این تفاوت‌ها می‌توان امیدوار بود که با تخصیص کد یکتا به رشته آتش سوزی زمینه برای فعالیت‌های نوآورانه بر بستر آن فراهم خواهد شد و امکان حذف کاغذ بیمه‌نامه نیز در آینده وجود خواهد داشت.»
 
او همچنین پیش‌بینی کرد که شرکت‌های استارت‌آپی نیز می‌توانند با خلق ارزش و خلق ایده‌های نوآروانه فضای بهتری را برای فروش این نوع بیمه‌نامه‌ها ایجاد کنند.
 
او در پاسخ به این سوال که چه نوع از بیمه‌های حمل ونقل در شرایط فعلی کد یکتا برایشان صادر خواهد شد گفت: «در مرحله اول برای کد یکتا برای بیمه‌های متصدیان حمل و نقل صادر خواهد شد و پس از آن برای تمامی رشته‌های زیرمجموعه این دسته از جمله حمل و نقل بین الملل، ترانزیت و واردات و صادرات نیز امکان صدور کد یکتا فراهم می‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.