مدیرعامل استارتآپ الوپیک، پلتفرم آنلاین جابهجایی مرسولات، از راهاندازی سیستم تعیین قیمت شناور هوشمند روی الوپیک خبر داد. به گفته مهدی نائبی این سیستم درمرحله تست است و قیمتها براساس شاخصهای بسیاری مانند ترافیک، آبوهوا و تعداد سفیران در مناطق مختلف تعیین میشود و میتواند تا حدودی اعتراض سفیران نسبت به قیمتها را رفع کند. همچنین نایبی اعلام کرد که این پلتفرم میخواهد فعالیت پلتفرمش را به عنوان SAAS (نرمافزار به عنوان سرویس) گسترش دهد. از سوی دیگر در این گفتوگو نائبی با صراحت کامل فضای ایجاد شده برای ورود شرکتهای استارتآپی به بازار را با توجه به شرایط که این روزها بورس پشت سر میگذارد را یک حباب دانست و اعلام کرد که الوپیک تا یک یا دو سال آینده قصد ورود به بورس را ندارد.
مدیرعامل الوپیک درمورد مسائل مختلفی درحوزه حمل ونقل چون سرویسهای گوناگون الوپیک، وضعیت سفیران و مشکلات در سرمایهگذاری صحبت کرد. مهدی نائبی در ابتدا در مورد تاثیر کرونا بر تعداد درخواستهای الوپیک اشاره کرد و اینکه در ماههای اولیه تعداد درخواستهای ثبت شده روی این پلتفرم با کاهش قابل توجهای همراه بوده اما حالا وضعیت به حالت معمولی خود بازگشته است.
مهدی نایبی در ادامه این گفتوگو در پاسخ به سوال در مورد وضعیت الومارکت و چرایی تعطیلی آن گفت: «در اوایل راهاندازی الوپیک میخواستیم به پلتفرمی تبدیل شویم که در زمینه لجستیک همه نوع خدمات عرضه میکند. حالا یا خودمان آن سرویس را راهاندازی کنیم یا با شرکتهای دیگر شریک شویم. ۱۸ ماه پیش پس از اعلام سرمایهگذاری گروه یاران دریان و سرمایهگذار کمی از طرف ایران فرانسه که زیرمجموعه گروه فیروزه هستند، ما روی راهاندای الومارکت متمرکز شدیم. اما مبلغی که برای سرمایهگذاری در اختیار داشتیم برای راهاندازی سرویس سفارش جنسهای سوپرمارکتی کافی نبود.»
او ادامه داد: «ما باید تصمیم میگرفتیم که یا با سرمایهگذاران بیشتری وارد مذاکره شویم و با تزریق پول بیشمار به صورت زیانده فعالیت شرکت را پیش ببریم یا عقب نشینی استراتژیک میکردیم و تمرکز خود را روی سرویس الوپیک میگذاشتیم و الوپیک را با درآمد خودش اداره میکردیم. البته در آنزمان سرمایهگذاران بسیاری بودند که پتانسیل مالی داشتند؛ اما الوپیک تصمیم گرفت که عقبنشین استراتژیک کند و روی هسته فعالیت الوپیک تمرکز کند.»
نائبی همچنین با اعلام اینکه الوپیک نمیخواست با سرمایهگذارانی که در بسیاری از شرکتهای رقیب حضور دارند، شریک شود گفت: «بحث پول یک طرف ماجرا است. ما در این سالها در الوپیک با گروههای سرمایهگذاری بسیاری درگیر بودیم. برخی از آنها ارزش افزوده خوبی برای شرکت داشتند و بسیاری از آنها هم بیشتر مشکل ایجاد کردند. ما میخواستیم بیشتر روی پایداری سرویس خود و ساختار اصلی کسبوکار تمرکز کنیم.»
طی سالهای گذشته خبرهای مختلفی در مورد ادغام شرکتهای استارتآپی مطرح شده که برخی از این خبرها به حقیقت پیوسته و برخی دیگر در حد خبر باقی مانده است. برای نمونه زمانی گمانه زنیهایی در مورد ادغام الوپیک با ریحون، پلتفرم سفارش آنلاین غذا و تپسی، پلتفرم آنلاین فعال در حوزه حمل و نقل مطرح بود که در نهایت هیچکدام از مذاکرات مدیران این سه مجموعه در این زمینه به نتیجه نرسید.
مهدی نائبی در مورد ادغام الوپیک با مجموعههای مرتبط با این پلتفرم گفت: «در بحث ادغام، همکاری و جابهجایی سهام بین دو شرکت باید هماهنگی بین دو طرف ماجرا ایجاد شود و همه با هم به حرف مشترک برسند. در این بین گروههای سرمایهگذاران دو شرکت هم توقعاتی دارند. در آنزمان بحث ما سر عدد ارزشگذاری بود که ریحون عدد بالایی اعلام کرده بود.»
او همچنین در مورد به نتیجه نرسیدن همکاری الوپیک با چیلیوری در زمانی که هنوز این سرویس مشغول به فعالیت بود نیز اینگونه توضیح داد: «متاسفانه در بحث سفارش غذا وقتی میخواهیم با سرویس سفارش آنلاین غذا همکاری کنیم، آنها میخواستند با رقیب اصلی خود رقابت کنند و تمام توان خود را به کار گرفته بودند. وقتی ما هم وارد بازی میشدیم باید برای کوپن رایگان و تخفیفهای بسیار و سفارش رایگان چند صد میلیارد هزینه میکردیم. در آن زمان بحث دامپینگ مطرح بود و تمام سرویسها در تلاش بودند تا سهم بازار را داشته باشند.» او ادامه داد اگر الوپیک هم با ریحون و سپس چیلوری وارد همکاری میشد، رقیب تمام تلاش خود را میکرد تا الوپیک را زمین بزند و دوباره به کسبوکار ما آسیب وارد میشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم روی کسبوکار اصلی خود تمرکز کنیم و توانستیم ساختار الوپیک را مستحکم کنیم.»
مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک اعلام کرد که هماکنون الوپیک از نظر مالی و ساختار کسبوکار به ثبات رسیده و حتی اگر وضعیت اقتصادی کشور از شرایط فعلی هم بدتر شود، این شرایط بد نمیتواند برای آنها یک تهدید محسوب شود
الوپیک در سالهای گذشته توانسته با بخشهای دولتی نیز همکاری خوبی داشته باشد. از جمله این همکاریها میتوان به تفاهم الوپیک با شرکت پست و راهاندازی سرویسی به نام «الوپست» اشاره کرد. اما اینکه راهاندازی این سرویس تا چه اندازه موفق بوده و توانسته به کسبوکار الوپیک کمک کند سوالی بود که مهدی نایبی در پاسخ به آن اینگونه توضیح داد: « در سرویس الوپست هنوز در مرحله آزمایشی هستیم. البته در همکاری با شرکت پست به چند موضوع پی بردیم. اول اینکه میتوان بین بخش خصوصی و دولتی همکاری شکل بگیرد و دوم اینکه الوپیک پتانسیل بسیاری در ارسال مرسولات به شهرهای دیگر دارد. سوم اینکه زیرساخت ۳۶۰ درجه را میتوانیم برای کسبوکارهای اینترنتی ایجاد کنیم.» او ادامه داد: «هنوز این محصول به بلوغ کافی نرسیده است. یکی از ویژگیهای جدیدی که مشتریان درخواست داشتند، ارسال مرسولات به چند مقصد مختلف بود در حال راهاندازی این قابلیت هستیم.»
مهدی نائبی در این گفتوگو خود بارها تکرارکرد که الوپیک سرویسی در حوزه B2B است. او در این مورد بیان کرد: «ماتصمیم گرفتیم فعلا بحث فعالیت B2C را کنار بگذاریم و سرویسدهنده شرکتهای ارائهدهنده خدمات باشیم. یکی از جدیدترین سرویسهای الوپیک ناوگان اختصاصی یا پیک اختصاصی شرکتها است و دراین مدت بیشترین تعداد درخواست در این بخش هم از فروشگاه رفاه بود. الوپیک به عنوان پیک موتوری سفارشهای اینترنتی فروشگاه رفاه را انجام میدهد.»
به گفته نائبی در این سالها الوپیک توانست در سایه رقیبان تا حدی بازار را به تعادل برساند. او همچنین تاکید کرد: « بودجه مارکتینگ ما صفر است و سعی کردیم کسبوکار خود را به ثبات برسانیم تا بدون هیچ گونه سرمایهگذاری، بدون دامپینگ و شکستن قیمتها با شرکتها همکاری کنیم. چون ماهیت این بازار با B2C متفاوت است. تقریبا تمام مشتریان الوپیک B2B هستند. بسیاری از ویژگیهایی که به الوپیک اضافه میکنیم براساس این بازار است.» به گفته او در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سفارشهای الوپیک در حوزه B2B است
مشکلات سرمایهگذاری در ایران
بحث سرمایه گذاری داخلی و خارجی از دیگر مسائل مطرح شده در این گفتوگو بود که مهدی نائبی در مورد اینکه هم اکنون سرمایهگذاران الوپیک چه شرکتها و نهادهایی هستند، گفت: «هماکنون بخشی از گروه سرآوا و سرمایهگذاران حقیقی در بدنه الوپیک به عنوان سرمایهگذار در این مجموعه حضور دارند. در ابتدا مهرشاد پزشک شریکم با تجربه فنی خود و من با روابطی که در کشورهای خارجی داشتیم الوپیک را راهاندازی کردیم. سرمایهگذاران داخلی به ارزشگذاری که کرده بودیم، ایراد میگرفتند و این در حالی بد که سرمایهگذاران خارجی با چنین ارزشگذاری حاضر به سرمایهگذاری روی ما در همان زمان بودند.»
او ادامه داد: «سرمایهگذاران داخلی در متن قرارداد خود شروطی قرار داده بودند که ما نمیتوانستیم قبول کنیم. حتی سرمایهگذاران سفته از ما میخواستند. در آنزمان اهرم فشار را داشتیم و با وجود سرمایهگذار خارجی میتوانستیم بین دید مدرن سرمایهگذار خارجی نسبت به کسبوکارهای اینترنتی و دید قدیمی سرمایهگذار داخلی تعادل ایجاد کنیم؛ اما اکنون سرمایهگذار خارجی نمیتواند در این بازار حضور پیدا کند و سرمایهگذار داخلی با قلدری میگوید یا با شرایط ما همکاری کن یا از بین میروید.» او ادامه داد: «در ایران سرمایهگذار خوب داریم؛ اما حجم سرمایهگذاری که ما نیاز داشتیم، سرمایهگذار مورد نظر ما نمیتوانست تامین کند و سرمایهگذاری هم که میتوانست این هزینه را تضمین کند با مدل شرکت و فرهنگ ما تناسب نداشت.»
اعتراض به قیمت پایین
در این لایو اینستاگرامی سفیران بسیاری به بحث قیمت پایین اعتراض داشتند که نائبی در پاسخ به آنها گفت: «ما هیچگاه به عدد واقعی شاخص تورم دسترسی نداریم؛ اما میتوان حس کرد که امسال تورم صد در صد به بالا خواهد بود و در این حالت تورم نجومی است. در کسبوکار خود باید تورم را به صورتی در افزایش قیمت درنظر بگیریم که هم منطقی باشد و هم مشتری و سفیران راضی باشند.» او توضیح داد: «ما میتوانیم این قیمت را هر ماه به تدریج ۵ تا ۷ درصد افزایش دهیم. در عین حال باید بخشهای مختلف و همچنین رقبا و پیکهای آفلاین هم در نظر بگیریم. دو سال پیش میانگین قیمت درخواستها در الوپیک ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بودند و امروز این عدد به ۲۸ هزار تومان رسیده است. بنابراین در عرض دو سال قیمتها را تقریبا ۳ و نیم برابر کردیم. یعنی با افزایش قیمت در کشور این افزایش قیمت ما تناسب داشت.»
او همچنین در ادامه به شکستن قیمتها در اسنپ باکس و اعتراض الوپیک به این موضوع اشاره و بیان کرد: «پس از تعطیلات نوروز اسنپ باکس قیمتهای خود را نصف کرد و اینطور مشتری دیگر ترغیبی برای حضور در الوپیک نداشت. درمورد قیمتها با اسنپ صحبتهای بسیاری داشتیم و در شبکههای اجتماعی درمورد این موضوع صحبت کردم. در نهایت آنها هم قیمتها را افزایش دادند و به یک تعادل رسیدیم.»
مدیرعامل الوپیک همچنین در مورد سرویس جدید این پلتفرم در حوزه قیمتگذاری گفت: «در حوزه دیتا یک سال و نیم پیش تیم خوبی تشکیل دادیم. البته از نظر زمانی و حجم تیم به سرمایه بسیاری نیاز داشتیم؛ اما تا چند هفته آینده تعیین قیمت شناور هوشمند روی پلتفرم را تست خواهیم کرد که بسیار روی قیمتگذاری تاثیر دارد. در این سیستم براساس تعداد درخواستها، ترافیک، سفیر موجود در محلو آبوهوا قیمتها تعیین میشود.» آنطور که نایبی میگوید به کارگیری از این سیستم هنوز در مرحله آزمایشی است و به زودی روی این پلتفرم پیادهسازی میشود.
در بخش دیگری این گفتوگوی زنده مدیرعامل الوپیک در پاسخ به اعتراض برخی سفیران این شرکت که در لایو اینستاگرامی از نبود خدمات رفاهی برای سفیران گلایهمند بودند از ارایه برنامههای ویژه برای سفیران الوپیک و همچنین پرداخت وام به آنها خبر داد. نایبی در این مورد گفت: «ما وقت و انرژی بسیاری روی این موضوع گذاشتیم. در چندماه اخیر وامهای بسیاری به سفیران اختصاص دادیم. به ۵ هزار سفیر عددی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت کردیم. در دوران کرونا برای ۵۰۰ سفیر سبد کالا رایگان درنظر گرفتیم. سفیران توانستند از بانکهای مختلف وامهای بلاعوض با پشتیبانی صندوقهای دولتی دریافت کنند.» او ادامه داد: «نسبت به خرید موتور تسهیلاتی را فراهم کردیم و در این زمینه با کارخانههای موتورسازی قرارداد بستیم تا از اعتبار الوپیک موتور خریداری کنند. وام ۵۰ میلیون تومانی هم به افرادی که اصلا موتور ندارند اختصاص دادهیم. در این میان هزینه دریافت گواهینامه را هم به سفیران پرداخت میکنیم و در باشگاه سفیران آنها میتوانند امتیازهای خود را به جایزههای مختلف تبدیل کنند.»
ورود به بورس
ورود شرکتهای استارتآپی به بورس از موضوعات داغ این روزهای کشور است و شرکتهای استارتاپی بسیاری برای حضور در بورس اعلام آمادگی کردهاند هرچند که تاکنون هیچکدام از این شرکتها که قرار بود تا پایان تابستان وارد بورس شوند، به این بازار سرمایه ورود پیدا نکردهاند. مهدی نائبی، مدیرعامل الوپیک اما در گفتوگوی زنده اینستاگرامی خود با پیوست با صراحت اعلام کرد که فضای ایجاد شده برای ورود شرکتهای استارتآپی بیشباهت به حباب نیست. او با ابراز نگرانی از اینکه ورود شرکتهای مختلف به بورس و تشویق مردم به حضور در این بازار مانند داستان موسسات اعتباری نشود در مورد برنامه الوپیک برای حضور در بورس گفت: «من در گذشته از صبح تا شب در بورس انگلیس و فرانسه خرید و فروش سهام میکردم. هم تجربه شخصی در این حوزه دارم و هم علاقه خاصی به این حوزه دارم. براساس تجربه من شرکتها برای ورود به بورس باید به بلوغ برسند و آمادگی داشته باشند. هم از نظر روابط با سرمایهگذاران و هم از نظر مدل کسبوکار باید به یک ثبات رسیده باشیم.» او ادامه داد ما حس میکنیم که هنوز به این مرحله نرسیدیم. از نظر حسابرسی باید گزارش مالی ارائه دهیم که از این نظر ما دو سال است که وارد این بخش شدیم. فکر میکنم یک یا دو سال زمان نیاز باشد تا الوپیک وارد بورس شود.
در پایان این گفتوگو نایبی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک فرد تحصیل کرده در خارج و فردی که از کشوری دیگر برای راهاندازی یک کسبوکار به ایران بازگشته راضی است یا خیر اعلام کرد که اصلا از بازگشت خود پشیمان نیست؛ چرا که حالا کسبوکاری راهانداخته که یک کسبوکار شناخته شده در بازار است. مهدی نائبی در مورد برنامه آینده الوپیک هم گفت: «قصد داریم تا الوپیک را به یک نرمافزار به عنوان سرویس (SAAS) تبدیل کنیم. برخی فروشگاهها چند پیک دارند بنابراین در نرمافزار الوپیک نیازی نیست از پیکهای ما استفاده کنند. تنها از نرمافزار الوپیک به عنوان پلتفرم استفاده میکنند و هر ماه مبلغی پرداخت میکنند. ما سعی میکنیم در این نرم افزار به مشتریهای خود قابلیتهای تازه ارائه دهیم. مانند ارسال به شهرستانها با کمک الوپست و پیک اختصاصی.»